مسکو: زیردریایی‌های اتمی استرالیا خطرآفرین است

مسکو: زیردریایی‌های اتمی استرالیا خطرآفرین است
جمعه 30 مهر 1400 - 11:18

وزارت خارجه روسیه ضمن اعلام حمایت از پیوستن چین به رژیم کنترل فناوری موشکی، معاهده نظامی جدید آمریکا و استرالیا برای ارائه زیردریایی‌های اتمی به این کشور را خطرناک توصیف کرد.

العالم - اروپا

«گرگوری ماشکوف» دیپلمات ویژه وزارت خارجه روسیه امروز (جمعه) در مصاحبه‌ای با شبکه «ریانووستی» به بیان مواضع رسمی مسکو درخصوص برخی تحولات اخیر در جهان از جمله معاهده استرالیا و آمریکا، آزمایش‌های موشکی چین و کره شمالی پرداخت.

ماشکوف درباره شلیک چند موشک توسط کره شمالی طی هفته‌های اخیر گفت لازم است درک شود که چه چیزی باعث تمایل رهبر کره شمالی به توسعه پتانسیل موشکی خود شده است، سپس یافتن کلید کاهش تنش بین پیونگ‌یانگ و سئول، و حل مشکل اتمی شبه‌جزیره کره آسان‌تر خواهد بود.

به نوشته ریانووستی، وی در این‌باره توضیح داد: «اگر ما در مورد درز اطلاعات فناوری موشکی صحبت کنیم، پس این موضوع از سوی رئیس رژیم کنترل فناوری موشکی قابل تامل نیست. این سوال که پیونگ‌یانگ چگونه در توسعه برنامه موشکی خود به ویژه در سال‌های اخیر موفق بوده، نیاز به بررسی جداگانه در قالب‌های بین‌المللی مربوطه دارد».

این دیپلمات روس با بیان اینکه رژیم کنترل فناوری موشکی از اختیارات اسنادی برای کشف تخلفات و اعمال مجازات برخوردار نیست، اظهار داشت:‌ «این یک رژیم کاملاً فنی است که تلاش‌ها را در زمینه کنترل صادرات [فناوری موشکی] هماهنگ می‌کند».

ماشکوف در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره معاهده نظامی استرالیا با آمریکا و انگلیس در حوزه اقیانوس هند-آرام، گفت استفاده از خاک استرالیا که دارای وضعیت غیراتمی است برای استقرار زیردریایی‌های نظامی اتمی در چارچوب این معاهده، خطراتی را برای امنیت منطقه به همراه دارد.

به نوشته ریانووستی، وی همچنین افزود: «با توجه به ایجاد شراکت سه‌جانبه آکس، ما به دقت در حال بررسی پیامدهای احتمالی چنین اقدامی هستیم. در عین حال، قابل توجه است که در چارچوب آن قلمرو یک کشور غیراتمی برای استقرار تاسیسات زیرساخت نظامی اتمی استفاده می‌شود».

این مقام روس تاکید کرد که این امر می‌تواند خطرات بالقوه‌ای را برای بی‌ثبات شدن اوضاع در زمینه امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای ایجاد کند.

ماشکوف ادامه داد:‌ «درباره احتمال استفاده از موشک‌های آمریکایی تاماهاوک توسط استرالیا، به صراحت می‌گویم که این سوال با سطح اختیارات من مطابقت ندارد. به طور کلی باید دید که آیا در مورد موشک‌های کروز مستقر در دریا صحبت می‌کنیم یا در مورد یک نسخه زمینی از این نوع سلاح که اکنون در آمریکا ساخته می‌شود».

وی درخصوص گزارش‌ها درباره آزمایش موشک مافوق صوت چین نیز گفت الحاق پکن به رژیم کنترل فناوری موشکی (MTCR) می‌تواند اولین گام به سوی توافقات چندجانبه کنترل تسلیحات آینده باشد.

به نوشته ریانووستی، ماشکوف با اعلام حمایت روسیه از پیوستن چین به این رژیم، تصریح کرد: «با این حال، همانطور که تجربه نشان می‌دهد، چارچوب محدود رژیم کنترل فناروی موشکی، که تعداد محدودی از کشورها را پوشش می‌دهد، بعید است که بتواند چنین هدفی را محقق کند».

پیش از این، «فایننشال تایمز» بار دیگر به نقل از منابع اطلاعاتی گزارش داد که چین در تابستان امسال دو بار موشک مافوق صوت آزمایش کرده که دارای فناوری بودند که آمریکا در حال حاضر از آن برخوردار نیست. (جزئیات بیشتر)

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه چین با تکذیب این خبر، گفته بود پکن یک فضاپیما و نه یک موشک فراصوت را آزمایش کرده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها