گفت‌وگوی تلفنی بایدن و مکرون؛ تلاش برای ترمیم روابط پس از «بحران زیردریایی‌ها»

گفت‌وگوی تلفنی بایدن و مکرون؛ تلاش برای ترمیم روابط پس از «بحران زیردریایی‌ها»
شنبه 1 آبان 1400 - 01:48

پس از بیش از یک ماه از تیره شدن روابط آمریکا و فرانسه بر سر پیمان امنیتی آکوس، کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن با امانوئل ماکرون همتای فرانسوی خود درباره همکاری در منطقه هند و اقیانوسیه تلفنی گفت و گو کرد.

العالم-آمریکا

کاخ سفید در بیانیه خود افزود: رهبران دو کشور تلاش های مداوم تیم های خود برای حمایت از ثبات و امنیت در ساحل و افزایش همکاری در منطقه هند و اقیانوسیه را بررسی کردند.

در این بیانیه آمده است آنها همچنین در مورد تلاش برای تقویت توانایی های قوی تر و توانمند تر دفاعی برای اروپا ضمن اطمینان از مکمل بودن این توانایی ها با ناتو بحث کردند.

بر اساس این بیانیه آمده است که بایدن همچنین علاقه مند به دیدار با مکرون در اواخر ماه جاری در رم ایتالیا است و آنها در مورد بسیاری از زمینه های همکاری فرانسه و آمریکا بحث خواهند کرد.

کاخ سفید افزود: بایدن و مکرون همچنین به تقویت منافع و ارزش های مشترک آمریکا و فرانسه در مقابل چالش ها و فرصت ها خواهند پرداخت. بایدن در مکالمه خود با رئیس جمهوری فرانسه خاطرنشان کرد که سفر ماه نوامبر کاملا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا به پاریس یک فرصت مهم برای گسترش همکاری های آمریکا و فرانسه در خصوص مسائل مختلف جهانی بود.

جو بایدن رییس جمهوری در روزهای ۲۹ و ۳۰ اکتبر (هفتم و هشتم آبان ماه) برای شرکت در اجلاس کشورهای گروه ۲۰ به رم در ایتالیا سفر خواهد کرد.

رییس جمهوری آمریکا قرار است ۲۹ اکتبر به شهر واتیکان برود و با پاپ فرانسیس رهبر واتیکان دیدار و گفت و گو کند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ۲۵ شهریور ماه در یک ویدئو کنفرانس از کاخ سفید با نخست وزیران انگلیس و استرالیا از مشارکت و همکاری امنیتی – نظامی جدید موسوم به آکوس (AUKUS) میان سه کشور خبر داد و گفت این مشارکت در مورد سرمایه گذاری بر روی بزرگترین منبع قدرت ما است.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در واکنش به این اقدام واشنگتن، توافق آکوس را اقدامی "بی‌رحمانه" و "خنجری از پشت" دانست و افزود: این تصمیم ناخوشایند، یکجانبه و غیرقابل پیش‌بینی من را به یاد بسیاری از اقدامات ترامپ می‌اندازد.

فرانسه در اعتراض به این توافق سفیران خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند و یک مراسم برای گرامیداشت روابط خود با آمریکا را نیز لغو کرد.

رئیس جمهور فرانسه، بعد از تماس تلفنی رئیس جمهور آمریکا و گفت‌وگو درباره تنش‌های دیپلماتیک دو طرف، اعلام کرد که سفیر فرانسه هفته آینده به واشنگتن بر می‌گردد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز به فرانسه سفر کرد تا برای بهبود روابط تلاش کند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با خبرنگاران، این دیدارها را بسیار سازنده با نگاهی رو به جلو توصیف اما خاطر نشان کرد هر دو طرف توافق کردند که برای بهبود روابط دوجانبه که به دلیل امضای قرارداد امنیتی دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا با انگلیس با استرالیا با تنش مواجه شده است، اقدام بیشتری باید انجام شود.

به گزارش سی ان ان، این مقام آمریکایی در توضیح این دیدار گفت: برای ترمیم این رابطه هنوز در اول مسیر و مراحل ابتدایی هستیم.

توافق امنیتی جدید سه جانبه میان آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به "آکوس" دولت فرانسه را از یک قرارداد نظامی ۹۰ میلیارد دلاری محروم ساخته است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها