سرپوش بکرکی بر یاغی‌گری "جعجع" در برابر قانون

سرپوش بکرکی بر یاغی‌گری
شنبه 1 آبان 1400 - 12:57

مسئولان در "القوات اللبنانیه" و خانواده‌های نیروهای این حزب، که به دنبال جنایت "الطیونه" توسط ارتش بازداشت شده‌اند، از دوشنبه گذشته تماس‌هایی با اسقف مارونی‌های لبنان برقرار می‌کنند و طی آن از او می‌خواهند برای آزادی این افراد، در نزد دادگاه نظامی و فرماندهی ارتش مداخله کند.

العالم- لبنان

به گزارش العالم به نقل از الاخبار، افسران ارشد ارتش لبنان تأکید کردند، ژنرال "ژوزف عون" فرمانده ارتش به این فشارها پاسخ دهد؛ زیرا کل سازمان اطلاعات تحت تأثیر و فشار این جنایت است؛ و همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که نظامیان در این تیراندازی که به شهادت دو غیرنظامی منجر شد، نقش داشتند.

هر چند تماس تلفنی یکی از دستیاران "بشاره الراعی" اسقف مارونی‌ها با فرمانده ارتش هیچ تغییری در وضعیت بازداشتی‌هایی که حتی شامل عناصری از "القوات اللبنانیه" که از مکان درگیری‌ها فاصله داشته‌اند، نشده است ولی فرمانده ارتش به بکرکی و رهبران این حزب تأکید کرده که در میان این بازداشتی‌ها هواداران جنبش "امل" و حزب‌الله و همچنین نظامیان نیز هستند و هیچ تبعیضی میان متهمان در این حادثه اعمال نمی‌شود.

بکرکی‌ها، روز گذشته توییتی در حمایت از "سمیر جعجع" رهبر القوات اللبنانیه منتشر کرد که با اجرای تصمیم قاضی "فادی عقیقی" کمیسر دولت در دادگاه نظامی مخالفت کرده که خواستار تحقیق درباره جنایت الطیونه شده است. تحقیقات اطلاعات ارتش نشان می‌دهد که گروه‌های مسلحِ وابسته به حزب القوات اللبنانیه، شبِ قبل از جنایت الطیونه در "عین الرمانه" و "الاشرفیه"مستقر بودند و همین امر باعث شده که این شک ایجاد شود که یک طرح برنامه‌ریزی شده برای ایجاد مشکل امنیتی در این منطقه وجود دارد. بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دستگاه‌های امنیتی قرار گرفت گروه‌های مسلح در شبِ قبل از جنایت از "معراب" به بیروت و "عین الرمانه" منتقل شدند؛ این بدان معناست که این گروه‌ها به دستور مستقیم جعجع چنین تحرکاتی را صورت می‌دادند. بر همین اساس، دادگاه نظامی لبنان سمیر جعجع را احضار کرد تا توضیحات او درباره این حادثه را بشنود.

روز گذشته نیز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه قاضی "غسان عویدات" دادستان کل کشور لبنان تصمیم دستگاه قضایی برای شنیدن توضیحات سمیر جعجع اللبنانیه پیرامون حادثه الطیونه را به حال تعلیق درآورد، که البته این خبر ساعاتی بعد تکذیب شد. بر این اساس، دادستان کل کشور لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد، شایعات درباره تعلیق تصمیم دستگاه قضایی برای شنیدن توضیحات سمیر جعجع، رئیس حزب القوات اللبنانیه پیرامون حادثه الطیونه صحت ندارد و این پرونده از سوی مسئولان مربوطه دنبال می شود. این مسئولان در حال بررسی این مساله هستند که بازجویی از جعجع در بخش اطلاعات انجام شود یا توسط قاضی مربوطه. منابع قضایی ارشد گفتند، تصمیم دادگاه نظامی لبنان برای احضار جعجع تغییر نکرده است. تصمیم کمیسر دولت لبنان در دادگاه نظامی این است که توضیحات رئیس حزب القوات اللبنانیه را بشنود.

در همین راستا، بشاره الراعی روز گذشته فرمانده ارتش و افسران ذی‌ربط در پرونده را به حضور پذیرفت. ولی منابع نظامی تأکید کردند که این دیدار از قبل برنامه‌ریزی‌شده بود و هیچ ارتباطی با تحولات اخیر ندارد. منابعِ بکرکی نیز تأکید کردند این دیدار "برنامه‌ریزی‌شده بوده ولی بارها به دلیل تحولات مستمر به تعویق می‌افتاد". به گفته این منابع، بشاره الراعی و فرمانده ارتش "به وقایع امنیتی اخیر پرداختند ولی نه از یک زاویه معین".

منابع القوات اللبنانیه نیز اعلام کردند "تماس با بکرکی از آن زمان در جریان است، و بکرکی نگران حوادث عین الرمانه و تبعات آن هستند ولی القوات اللبنانیه به هیچ‌وجه میانجیگری بکرکی در نزد ارتش را نخواسته‌اند؛ چرا که او در تماس دائم با ارتش است. ولی طبیعی است که بکرکی از حوادث مطلع، و پیگیر آنها باشد.

پربیننده ترین خبرها