رایزنی نوری المالکی با جریان های پیروز انتخابات عراق

رایزنی نوری المالکی با جریان های پیروز انتخابات عراق
شنبه 1 آبان 1400 - 17:23

تارنمای «شفق نیوز» نزدیک به حزب دموکرات کردستان عراق مدعی شد که «نوری المالکی»، رهبر «ائتلاف دولت قانون» میزبان جریان های سیاسی پیروز انتخابات پارلمانی اخیر این کشور خواهد بود.

العالم - عراق

یک مقام سیاسی عراقی امروز (شنبه) در مصاحبه با شفق نیوز گفته است که المالکی فردا (یکشنبه) در خانه خود میزبان یک نشست مهم از نیروهای پیروز انتخابات دو هفته پیش پارلمانی خواهد بود.

این منبع سیاسی که به نام او اشاره نشده است، افزود که به جز «جریان صدر» (به رهبری مقتدی صدر) همه جریان های پیروز انتخابات عراق به نشست در خانه المالکی دعوت شده اند.

وی ادعا کرده است که همه نیروهای سیاسی برنده انتخابات فردا (یکشنبه) نشستی مهم با دستور کار تحولات سیاسی، نتایج انتخابات و اعتراض ها به این رویداد را در خانه رهبر ائتلاف دولت قانون در بغداد، پایتخت عراق برگزار می کنند.

این منبع توضیح داد که همه نیروهای سیاسی پیروز انتخابات شامل شیعیان، سنی ها و کردها به استثنای جریان صدر در این نشست شرکت خواهند کرد.

المالکی هفته گذشته نیز میزبان نشست نیروهای سیاسی شیعه موسوم به «چارچوب هماهنگی شیعه» (بیت شیعه) بود.

چارچوب هماهنگی شیعه عراق شامل «سید عمار حکیم، نوری المالکی،هادی العامری، حیدر العبادی، قیس الخزعلی، فالح الفیاض، همام حمودی، احمد الاسدی و عبد الحسین الموسوی» به نمایندگی از جریان ها و گروه های سیاسی شیعی است.

نوری المالکی نخست وزیر پیشین عراق و رئیس ائتلاف سیاسی دولت قانون هفته گذشته در پی تظاهرات اعتراضی علیه نتایج انتخابات پارلمانی در چند شهر عراق خواهان پایبندی شهروندان به برپایی اعتراض های مسالمت آمیز شد.

وی یکشنبه گذشته در توئیتی نوشت که در این زمان دشوار و خطرناک از فرایند سیاسی کشور، شهروندان بزرگوار را مخاطب قرار می‌دهم و درخواست دارم که اعتراض‌هایتان به نتایج انتخابات، مسالمت‌آمیز باشد به گونه‌ای که حافظ امنیت و نظام و مانع سوء استفاده اغتشاش‌گران باشد زیرا آشوب با دعوت‌ها و تلاش‌هایمان مبنی بر امنیت و استقرار منافات دارد.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق ۱۸ مهر ماه گذشته برگزار شد و با اعلام نتایج بسیاری از گروه های سیاسی و مردم این کشور به روند برگزاری و اعلام نتایج از سوی کمیسیون عالی انتخابات اعتراض کردند.

بر اساس گزارش ها، اعتراض ها به نتایج انتخابات در شهرهای مختلف این کشور همچنان ادامه دارد، با این وجود کمیسیون عالی انتخابات بسیاری از آنها را رد کرده و تاکنون تغییری در نتایج حاصل نشده است.

بسیاری از جریان های سیاسی و افکار عمومی مردم عراق معتقدند که نتایج انتخابات ۲۰۲۱ به طور هدفمند دستکاری شده و عوامل خارجی را متهم به دست داشتن در این اقدام می کنند.

آمریکا، امارات، رژیم صهیونیستی و نماینده دبیرکل سازمان ملل درعراق مهمترین طرف های متهم به دستکاری نتایج انتخابات اخیر عراق هستند و گفته می شود که برخی طرف های داخلی با آنها همکاری کرده اند.

در پی بالا گرفتن اعتراض ها، کمیسیون عالی انتخابات عراق پس از پایان بازشماری بخشی از آرا و شمارش صندوق‌های باقیمانده تعداد کرسی‌های هر کدام از ائتلاف‌ها و جریان‌های عراقی را به شرح زیر اعلام کرد:

جریان صدر ۷۳ کرسی

ائتلاف التقدم (محمد الحلبوسی) ۳۷ کرسی

ائتلاف دولت قانون (نوری المالکی) ۳۴ کرسی

حزب دموکرات ۳۲ کرسی

ائتلاف الفتح ۱۷ کرسی

همپیمانی کردستان ۱۶ کرسی

ائتلاف عزم (خمیس خنجر) ۱۴ کرسی

امتداد (جریان تشرینی‌ها) ۹ کرسی

الجیل الجدید ۹ کرسی

اشراقه کانون ۶ کرسی

العقد الوطنی ۵ کرسی

ائتلاف قوا الدوله (العبادی و حکیم) ۴ کرسی

تصمیم ۵ کرسی

جماهیرنا هویتنا ۳ کرسی

جنبش حسم ۲ کرسی

المشروع الوطنی ۱ کرسی

جنبش حقوق ۱ کرسی

بلادی الوطنیه ۱ کرسی

تیار الفراتین ۱ کرسی

تجمع سند ۱ کرسی

الوفاة والتغییر ۱ کرسی

النهج الوطنی-الفضیلة ۱ کرسی

الجماهیر الوطنی ۱ کرسی

المنتج الوطنی ۱ کرسی

جبهة ترکمان ۱ کرسی

العدل الکردستانی ۱ کرسی

التحالف العربی ۱ کرسی

الامال ۱ کرسی

اقتدار وطن ۱ کرسی

حزب الوطن ۱ کرسی

اهالی واسط ۱ کرسی

مستقل ها ۴۰ کرسی

اقلیت ها ۹ کرسی (شامل ۵ کرسی مسیحیان، ۱ کرسی ایزدی ها، ۱ کرسی صابئی ها، ۱ کرسی کردهای فیلی و ۱ کرسی شبک ها)

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها