آزادی نخست‌وزیر برکنار شده سودان؛ آمریکا استقبال کرد

آزادی نخست‌وزیر برکنار شده سودان؛ آمریکا استقبال کرد
چهارشنبه 5 آبان 1400 - 10:26

ارتش سودان بعد از کودتا در این کشور و بازداشت شماری از مقام‌های دولت انتقالی، «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر برکنار شده را آزاد کرد.

العالم - آفریقا

در ادامه واکنش‌ها به کودتا در سودان، دفتر عبدالله حمدوک نخست‌وزیر برکنار شده این کشور از آزادی او و همسرش خبر داد.

بنا بر گزارش رسانه‌ها، ارتش سودان به «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر برکنار شده سودان و همسرش اجازه دادند به خانه خودشان در خارطوم پایتخت این کشور برگردند.

شبکه «الجزیره» گزارش داد، دفتر حمدوک ضمن اعلام خبر آزادی نخست‌وزیر برکنار شده و همسرش گزارش داد که آنها هم اکنون تحت «تدابیر شدید امنیتی» ارتش قرار دارند.

دفتر نخست‌وزیر برکنار شده دولت انتقالی سودان همچنین خبر داد، تعداد دیگری از وزرای کابینه که به دنبال کودتای نظامی دستگیر شده‌اند، همچنان در بازداشت بسر می‌برند.

آزادی عبدالله حمدوک در شرایطی انجام شد که شورای امنیت سازمان ملل در یک نشست پشت درهای بسته، درباره کودتا در سودان تشکیل جلسه داد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل پیش از برگزاری این جلسه، کودتای نظامی در سودان را محکوم کرد و از اعضای شورای امنیت خواست برای مقابله با «همه‌گیری کودتاها» در جهان کاری بکنند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا از گفت‌و‌گوی تلفنی خود با عبدالله حمدوک نخست‌وزیر برکنار شده سودان خبر داد.

این مقام ارشد دولت جو بایدن در توییتر نوشت: «خوشحالم که با عبدالله حمدوک نخست‌وزیر سودان بعد از آزادی او درباره مبارزه مردم سودان برای دموکراسی و نیاز به بازگشت به یک رهبری غیرنظامی (در سودان) صحبت کرده‌ام».

آمریکا بعد از کودتای نظامی در سودان ضمن محکوم کردن کودتا و درخواست برای آزادی عبدالله حمدوک و دیگر وزرای بازداشت شده اعلام کرد، کمک نظامی ۷۰۰ میلیون دلاری واشنگتن به خازطوم را متوقف کرده است.

اتحادیه اروپا هم ضمن درخواست برای آزادی سریع مقام‌های دولت انتقالی سودان تهدید کرد که شاید کمک نظامی به سودان را متوقف کند.

روز گذشته «عبدالفتاح البرهان» فرمانده نیروهای مسلح سودان طی یک نشست خبری درباره سرنوشت نخست‌وزیر این کشور که از روز دوشنبه ناپدید شده بود، گفت که وی در منزلش میزبان عبدالله حمدوک است و ارتش سودان دست به کودتا نزده است بلکه صرفا در حال اصلاح جریان انقلاب است.

برای حفظ جان و سلامت نخست‌وزیر، او با من در منزلم است و به زندگی عادی خود ادامه می‌دهد و به زودی به منزلش باز می‌گردد. ما او را در محل اقامت فعلی‌اش تحت الحفظ قرار دادیم تا از او در برابر برخی تهدیدات محافظت کنیم».

صبح روز دوشنبه رسانه‌ها از وقوع کودتای نظامی در سودان و بازداشت عبدالله حمدوک نخست‌وزیر و تعدادی دیگر از وزرای دولت انتقالی این کشور خبر دادند.

ساعاتی بعد از انتشار خبرهای اولیه درباره کودتا در سودان، «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان با اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور از انحلال شورای حاکمیتی و شورای وزیران سودان خبر داد.

برهان مدعی شد: ما تأکید می‌کنیم که نیروهای مسلح به انتقال دموکراتیک تا واگذاری قدرت به یک دولت منتخب ادامه خواهند داد. آن‌چه که در کشور در جریان است، آینده سودان را تهدید می‌کند.

در واکنش به اظهارات رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان، وزارت فرهنگ و اطلاع‌رسانی سودان اعلام کرد که این اظهارات موید وقوع یک کودتای نظامی در کشور است.

مقام‌های کشورهای مختلف جهان به خبرها درباره کودتای نظامی واکنش نشان داده‌اند و چهره‌هایی از قبیل «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه بر لزوم «آزادی سریع» عبدالله حمدوک نخست‌وزیر برکنار شده سودان تاکید کرده بودند.

فارس

پربیننده ترین خبرها