گزارش مشروح از دومین نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان به اضافه روسیه در تهران

گزارش مشروح از دومین نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان به اضافه روسیه در تهران
چهارشنبه 5 آبان 1400 - 11:07

دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه در تهران آغاز به کار کرد.

العالم _ ایران / سیاسی

نشست وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان به اضافه روسیه امروز (چهارشنبه) در محل وزارت امور خارجه با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور آغاز به کار کرد.

* معاون اول رئیس‌جمهور: مردم افغانستان انتظار دارند کشوری امن و روبه توسعه داشته باشند

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور پیش از ظهر امروز در آیین گشایش اجلاس وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان معاون اول رئیس جمهوربا اشاره به تحولات پرشتاب افغانستان و سختی ها و بحران‌های به جا مانده از اشغالگری بیگانگان در این کشور گفت: مردم افغانستان انتظار دارند که کشوری امن،‌ مستقل و روبه توسعه داشته باشند.

وی افزود:‌کشورهای همسایه افغانستان دارای پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی با این کشورند و از این منظر نوعی هم سرشتی و هم سرنوشتی میان افغانستان و همسایگانی وجود دارد که امنیت و ثبات و صلح را در مناظق آسیای مرکزی و جنوبی به هم گره می‌زند و گزاف نیست که بگوییم امنیت و ثبات همسایگان افغانستان با امنیت افغانستان به هم پیوسته است و بر همین اساس ما از جمهوی اسلامی پاکستان برای برگزاری اولین دور نشست کشورهای همسایه افغانستان حمایت کردیم و میزبانی دور دوم آن را برعهده گرفتیم و از میزبانی دور سوم آن توسط جمهوری خلق چین استقبال می‌کنیم.

مخبر با تاکید بر اینکه مردم افغانستان بیش از 4 دهه هست که بی ثباتی و ناامنی و جنگ و خونریزی را تجربه می‌کنند و بعید است بتوان خانواده ای را در افغانستان یافت که عزیزانی را در تحول خونین افغانستان از دست نداده باشد،‌ بیان داشت: دردناک‌تر وضع کسانی است که در سالهای ناامنی و غربت به دنیا آمده وتمام عمر خود را در چنین وضعیتی سپری کرده اند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه یاد شهدای افغانستان به‌خصوص نمازگراران شهید در قندوز و قندهار را گرامی می داریم و از درگاه خداوند شفای مجروحین این خلات تروریستی را خواهانیم،‌ گفت: دو دهه پیش آمریکا و متحدانش در ناتو با دستاویز قرار دادن حملات یازدهم سپتامبر و به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کردند ولی حمله و اشغال نظامی 20ساله آنان در افغانستان جز افزایش ناامنی و افراط‌گرایی و رشد تروریسم و عقب ماندگی اقتصادی و تخریب بنیان های استقلال و تضعیف هرچه بیشتر انسجام ملی و افزایش توئلید مواد مخدر و داغ‌دار کردن صدها هزار خانواده افغانستانی نتیجه ای در پی نداشته است.

* امیرعبداللهیان: مسئولیت امنیت شهروندان افغان و مرزها با همسایگان با هیأت حاکمه سرپرستی در کابل است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در نشست وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان به اضافه روسیه در محل وزارت امور خارجه طی سخنانی گفت: جلسه امروز با هدف تمرکز و توجه بر وضعیت جدید شرایط در افغانستان برگزار می‌شود.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم با صدایی واحد، پیامی مشترک را به جامعه جهانی، کشورهای منطقه و داخل افغانستان ارسال کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: باید تأکید کنیم که مسئولیت امنیت شهروندان افغانستانی و مرزها با همسایگان در درجه اول با هیات حاکمه سرپرستی در کابل است. همگان باید به افغانستان برای برون رفت از بحران موجود کمک کنیم.

وی گفت: احترام به حاکمیت، حفظ تمامیت ارضی و عدم دخالت در امور دیگران جزو اصول اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و اگر امروز در جلسه تهران پیام قوی برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان ارسال می‌شود به خاطر توجه به تاریخ و نقش آحاد مردم افغانستان در مقابله با اشغالگری و چالش‌های دهه‌های اخیر است.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: برون رفت از بحران امروز در افغانستان نیاز به انسجام داخلی، به کارگیری همه ظرفیت‌ها و بهره گیری از استعدادهای بالای کشورهای همسایه افغانستان است.

امیرعبداللهیان بیان کرد: معتقدیم در وهله اول همه همسایگان و به موازات آن جامعه جهانی باید توجه ویژه‌ای به وضعیت سیاسی، وضعیت انسانی و وضعیت گسترش تروریسم و قاچاق مواد مخدر، وضعیت رعایت حقوق بشر و زنان در شرایط کنونی افغانستان داشته باشند.

وی تصریح کرد: بسیاری از مشکلات فعلی افغانستان ریشه در مداخلات خارجی دارد و آمریکا باید مسئولیت خودش را در قبال فجایعی که در دو دهه گذشته در افغانستان به بار آورده با صدای بلند بپذیرد و در مقابل آن برای برون رفت ملت بزرگ افغانستان از چالش‌ها، دردها و آلام پیش روی مردم افغانستان اقدامات جدی در کنار تلاش‌هایی که جامعه جهانی به عمل می‌آورد داشته باشد و مسئولیت خودش را به صراحت در این رابطه بپذیرد.

وزیر خارجه یادآور شد: از این‌که آمریکایی‌ها و نظامیان آمریکایی، افغانستان را ترک کردند این را نتیجه مجاهدت مردم بزرگ افغانستان می‌دانیم.

وی گفت: در جلسه امروز خدمت آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور هستیم. در آخرین دقایق به دلیل اولویت دیگری که براساس ضرورت برای آقای دکتر رئیسی پیش آمد علیرغم علاقه‌مندی و تمایلی که ایشان برای حضور در افتتاحیه این مراسم داشت، این مهم بر عهده آقای مخبر گذاشته شد.

* وزیر خارجه پاکستان: امیدواریم هیأت حاکمه کنونی افغانستان توقعات جامعه بین‌المللی را برآورده کنند

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان امروز (چهارشنبه) در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه در تهران طی سخنانی گفت: باید جامعه جهانی به وضعیت اقتصادی مردم افغانستان توجه و از وقوع یک فاجعه انسانی در این کشور جلوگیری کند. معتقدیم باید پول‌های افغانستان در خارج از کشور آزاد شود.

وی ادامه داد: در مدت اخیر تحولات مهمی در این کشور رخ داد و در ماه آگوست امسال یک انتقال قدرت بدون خونریزی در این کشور به وقوع پیوست و طالبان به قدرت رسید.

وزیر خارجه پاکستان اضافه کرد: در حال حاضر شاهد موج فراگیر پناهجویان نیستیم، اظهار داشت:‌ نخستین نشست کشورهای همسایه افغانستان در ماه سپتامبر برگزار شد و این نشست نیز در ادامه آن برگزار شده تا کشورهای همسایه در افغانستان به یک هماهنگی برسند تا چالش‌های به وجود آمده را به نوعی مدیریت کنند.

این دیپلمات ارشد پاکستانی ادامه داد: ما همه به دنبال این هستیم که افغانستان به عنوان یک کشور همسایه دارای ثبات باشد. معتقدیم که جلسه امروز می‌تواند نتایج جلسه اول را تقویت کند و گام‌های مهمی برای ایجاد ثبات در افغانستان بردارد.

وی افزود: مبارزه با تروریسم در افغانستان حیاتی است، در حال حاضر شاهد تشکیل یک کابینه موقت در این کشور هستیم و این می‌تواند زمینه را برای ایجاد یک دولت فراگیر در این کشور محقق کند. معتقدیم اهمیت دارد حقوق مردم افغانستان محترم شمرده شود و در دولت فراگیر حضور داشته باشند.

شاه محمود قریشی گفت: برای ما بازگشایی مدارس در افغانستان برای دختران و پسران مهم است.

وی با اشاره به تعاملات مقامات پاکستان با مسئولان کنونی مستقر در افغانستان اظهار داشت: براساس رایزنی‌های انجام شده متوجه هستیم که آنها به انتظارات و توقعات بین‌المللی توجه دارند و به دنبال این هستیم که تعامل سودمندی داشته باشند.

وزیر خارجه پاکستان ادامه داد: ما باید از وقوع منازعات جدید در این منطقه جلوگیری کنیم. در حال حاضر مردم افغانستان دارای مشکلات اقتصادی جدی هستند و بسیار مهم است که کمک‌های انساندوستانه به مردم این کشور ارسال شود. بسیاری از مردم در حال حاضر پایین‌تر از خط فقر زندگی می‌کنند و پیش بینی می‌شود با توجه به در پیش بودن فصل سرما وضعیت وخیم‌تر شود.

وی گفت: ما کمک‌هایی را به افغانستان ارسال کرده و ادامه می‌دهیم و باید کمک‌های بین‌المللی و انساندوستانه به مردم این منطقه ادامه یابد.

وزیر خارجه پاکستان ادامه داد: در همین راستا معتقدیم که باید سرمایه مردم افغانستان در خارج از کشور نیز آزاد شود تا به اقتصاد مردم افغانستان کمک کند.

قریشی با اشاره به انفجارهای اخیر در افغانستان گفت: مسئله مهم دیگر مقابله با تروریسم و افراطی گری است و در این زمینه باید برای ایجاد ثبات در منطقه همکاری کنیم چرا که فعالیت‌ تروریست‌ها تهدیدی برای ثبات منطقه است.

وی بیان کرد: امیدواریم هیأت حاکمه کنونی افغانستان توقعات جامعه بین‌المللی را برآورده کنند. تحقق این می‌تواند تضمین کننده بهبود تعامل با طالبان شود. ما به تمامیت ارضی افغانستان احترام می‌گذاریم و به دنبال افغانستانی با ثبات و شکوفا هستیم.

* وزیر خارجه چین: امیدواریم که همگی بتوانیم به تحقق صلح و آرامش در افغانستان کمک کنیم

وانگ یی وزیر خارجه چین امروز در دومین نشست وزرای خارجه همسایگان افغانستان به اضافه روسیه در تهران به صورت مجازی به ایراد سخنرانی پرداخت.

وزیر خارجه چین اظهار داشت: معتقدیم که دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در زمان خوبی برگزار شده است و این باعث می‌شود که کانال‌های دیپلماتیک ایجاد شده بین ما در این زمینه تقویت شود.

وی گفت: تاکنون در این اجلاس در مسیر خوبی حرکت کرده‌ایم و امیدواریم که همگی بتوانیم به تحقق صلح و آرامش در افغانستان کمک کنیم.

وزیر خارجه چین خاطرنشان کرد: چین در موضوع افغانستان با نمایندگان کشورهای مختلف رایزنی کرده و در کابل نیز رایزنی‌هایی را در این زمینه به پیش برده است.

وانگ یی ادامه داد: چین همکاری‌های خود را با کشورهای مختلف درباره موضوع افغانستان ادامه می‌دهد تا وضعیت در این کشور بهبود یابد و مردم افغانستان بتوانند زندگی بهتری داشته باشند.

* لاوروف در نشست تهران: از ایجاد یک دولت کاملا فراگیر در افغانستان حمایت می کنیم

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه در تهران به صورت آنلاین سخنرانی کرد و گفت: معتقدیم باید منافع همه گروهها و قومیت ها در افغانستان رعایت شود و از ایجاد یک دولت کاملا فراگیر در افغانستان حمایت می کنیم.

وی افزود: باید حقوق زنان و مذاهب محترم شمرده شود و با قاچاق مواد مخدر و تروریسم در افغانستان و کشورهای اطراف آن مبارزه شود.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: از همسایگان افغانستان دعوت می کنیم تا با توجه به خروج ناتو و آمریکا از افغانستان، کشور خود را پایگاه آنها قرار ندهند.

لاوروف افزود: کنفرانس برای کنفرانس باید کنار گذاشته شود و کارها با محوریت سازمان ملل باید عملیاتی باشد.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: من چندی قبل در نشست مسکو سخنرانی کردم و امیدوارم نشستهای افغانستان به جای موازی کاری به دنبال تکمیل هم باشند.

پربیننده ترین خبرها