از گالیلئو گالیله تا "جورجی قرداحی"!/ عبارتی که سعودی ها را عصبانی کرد

از گالیلئو گالیله تا
چهارشنبه 5 آبان 1400 - 13:37

"هنوز در حرکت است"، عبارتی منسوب به گالیلئو گالیله، اخترشناس و فیزیکدان ایتالیایی است که هنگام خروج از دادگاه تفتیش عقاید و در حالی‌که پایش را بر زمین کوبید، بر زبان راند. از آن زمان، این عبارت شعار تمام کسانی شده که به خاطر ترس از ظلم مستبدان و یا قدرت پول و نفوذ، حقیقت را نادیده می‌گیرند.

العالم- کشکول

"آن جنگی پوچ است"، عبارتی است که "جورج قرداحی" وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در توصیف تجاوز رژیم‌های سعودی و امارات به یمن بر زبان رانده است که باعث شد درهای جهنم روی او باز شود. به نحوی که رسانه‌های این دو رژیم متجاوز و همچنین رسانه‌های حامی آنها حملات تندی علیه این وزیر لبنانی صورت دهند. تلویزیون "ام تی وی" به نقل از منابع سعودی، که نام‌شان را ذکر نکرده، اعلام کرد: "به دلیل اظهارات قرداحی، ما در برابر بحران شدید دیپلماتیکی مواجه هستیم." دولت لبنان و وزارت خارجه لبنان نیز از اظهارات قرداحی تبرئه جستند.

با این حال، قرداحی شجاع‌تر گالیلئو بود که از اظهارات خود در برابر هجمه‌های تند سعودی و امارات و همچنین مهره‌های لبنانی آنها عقب‌نشینی کرد. هر چند در بیانیه‌ای تأکید کرد که این اظهارات وی بیش از آنکه دفاع از یمن باشد از سر علاقه به عربستان و امارات مطرح شده است و افزود که احترام بسیاری برای ملت‌ها و حکومت‌های امارات و سعودی قائل است.

قرداحی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: "از صبح امروز، برخی رسانه‌های لبنان و عربی و برخی پایگاه‌های خبری بخشی از گفت‌وگوی من با تلویزیون الجزیره آنلاین را بازنشر کرده‌اند که در آن درباره جنگ یمن سخن گفته‌ام."

او افزود که این اظهارات مربوط به 5 اوت گذشته و یک ماه پیش از پذیرش منصب وزارت در لبنان است. قرداحی تأکید کرد که امیدوار است جنجال به پا شده درباره این اظهارات موجب پایان یافتن جنگی شود که برای یمن و عربستان و امارات آزارنده شده است.

اما این اظهارات وزیر رسانه لبنان موجب توقف کمپین و هجمه‌هایی که علیه او به‌راه افتاده است نشد، همچنین رسانه‌های سعودی و اماراتی اظهارات وی را بدون توجه به زمان مصاحبه او توهین‌آمیز تلقی کردند. شاهزاده "عبدالرحمن بن مساعد بن عبدالعزیز" از بوق‌های مطرح سعودی، که از هواداران عادی‌سازی روابط با اسرائیل است، نوشته: "جورج قرداحی! گفتی که قصد توهین به امارات و سعودی را نداشتی.. ما را احمق فرض کردی، آیا فکر می‌کنی وزیر هستی.. باور کرده‌ای که زرنگی؟!" "میشلو معوض" رئیس جریان "استقلال" در لبنان نیز گفته که تبرئه جستن نخست‌وزیر و وزرا از اظهارات قرداحی کافی نیست و بیانیه وزیر اطلاع‌رسانی مقبول نیست و باید استعفا دهد.

اگر چه بدیهی است که عربستان به یمن تجاوز کرده است، همان اندازه که چرخش زمین به دور خورشید بدیهی است. همانگونه که دادگاه تفتیش عقاید در متوقف کردن چرخش زمین دور خورشید ناتوان ماند دلارهای سعودی و امارات ناچیزتر از آن هستند چهره مخدوش عاملان بحران بی‌سابقه انسانی در یمن را بزک کنند. بله آن "جنگی پوچ است".

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها