نگرانی آمریکا با نزدیک شدن آزادی مأرب بیشتر می شود

نگرانی آمریکا با نزدیک شدن آزادی مأرب بیشتر می شود
پنج‌شنبه 6 آبان 1400 - 18:15

طمع ورزی آمریکا نسبت به منابع کشور نفتی یمن برای همگان آشکار است.

العالم – درگوشی

در سال 2018 خبری درباره توافق امارات و آمریکا برای ایجاد پایگاههای آمریکا در جنوب یمن به ویژه استان حضرموت منتشر شد تا جایگزین پایگاههای امارات شوند.

چند روز قبل از آن استاندار حضرموت توقف صدور نفت از این استان را اعلام و برای آغاز مجدد صدور نفت، 3 خواسته را مطرح کرد که شامل «پرداخت حقوق نیروهای مسلح در این منطقه»، «پرداخت هزینه سوخت نیروگاه برق» و «اختصاص 20 درصد از درآمد نفت صادراتی این استان به حضرموت».

این تصمیم باعث نگرانی از آثار منفی آن بر بودجه دولت آمریکایی سعودی یمن شد که درآمدش عمدتا متکی به نفت حضرموت است به این دلیل که حضرموت 80 درصد نفت یمن که روازنه 40 هزار بشکه است را صادر می کند.

به همین دلیل آمریکا برای سیطره بر نفت حضرموت اقدام به ایجاد ترس در میان مردم از به اصطلاح تروریسم افراد مسلح کرد تا بتواند در این منطقه باقی بماند.

مدتی بعد تفنگداران دریایی آمریکا در این منطقه استقرار یافته و به بازرسی خودروهای شهروندان پرداختند.

آمریکا قبل از آن نیز به بهانه تعقیب گروههای تروریستی به استان حضرموت نیرو اعزام و حضورش در استان المهره را نیز تقویت کرده بود.

این حضور به ویژه در شهر غیل باوزیر و فرودگاه الریان با ورود دهها سرباز، زره پوش، تجهیزات جنگی و سلاح پیشرفته مشهود بود.

روز 12 اکتبر 2021 نیز سفارت آمریکا برای هر اطلاعات درباره عوامل حمله القاعده به ناو یو اس اس کول در سال 2000 که به کشته شدن 17 سرباز آمریکایی انجامید، جایزه تعیین کرد.

اما همه دریافتند این اقدامی فریبکارانه برای توجیه استقرار نیروهای آمریکایی در یمن به ویژه حضرموت است به این دلیل که آمریکا 9 نفر را مدتها قبل به علت این حمله شناسایی کرده و به قتل رسانده بود که آخرین آن جمال البدوی بود که ترامپ در سال 2019 اعلام کرد در حمله هوایی آمریکا به یمن کشته شده است.

لذا با پیشروی انصارالله در مأرب نگرانی آمریکا در زمینه از دست دادن منابع نفت و گاز یمن بیشتر می شود که به همین علت توقف نبرد مأرب، را خواستار شد، به این دلیل که همراه با امارات و سعودی می خواهد مردم یمن در فقر باقی بمانند و همزمان، طرح خاورمیانه جدید را اجرا کنند، اما می دانند این طرح زیر پای رزمندگان مقاومت له خواهد شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها