آنکارا ... راه حل نظامی در سوریه برای نظام حرام است!

آنکارا ... راه حل نظامی در سوریه برای نظام حرام است!
پنج‌شنبه 6 آبان 1400 - 21:03

ترکیه در چند هفته گذشته تهدید به عملیات نظامی جدید در شمال سوریه کرد و اقدام به استقرار نیرو اطراف شهر تل رفعت در حومه حلب نمود اما امروز وزیر امور خارجه آن به روسیه و ایران پیام داد که به نظام سوریه بگویند راه حل نظامی برای بحران سوریه محال است!.  

العالم – کشکول

ترکیه از یک سو اجازه نمی دهد تروریست‌ها در شمال سوریه سرکوب شده و استان ادلب به نظام سوریه بازگردد و از سوی دیگر بر حل مسالمت آمیز بحران سوریه تاکید دارد.

ترکیه از یک سو مردم سوریه را به جان یکدیگر انداخته و ارتش ملی متشکل از گروه‌های مسلح تروریستی سوری را تشکیل داده و همزمان از نظام سوریه تلاش برای حل مسالمت آمیز بحران را درخواست می کند.

از نظر مولود شاویش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه منطقی است که آنکارا در کشور دیگری علیه گروه‌های مسلح تحت حمایت آمریکا عملیات انجام دهد اما منطقی نیست که نظام سوریه در خاک خودش به تروریستهای النصره حمله کند.

اوغلو هرگز درباره سیاست کشورش در زمینه ترکیه ای سازی مناطق سوریه اعم از اسامی خیابانها، پول و کتابهای درسی، سخن نمی گوید.

او درباره مزدوران سوری که ترکیه آنان را به لیبی، قره باغ و افغانستان فرستاد تا به جایش بجنگند، سخن نگفت.

ترکیه اگر می خواهد بحران سیاسی به شکل سیاسی حل شود، باید به اصل حسن همجواری احترام گذاشته و همراه با گروههای مسلح تابعش با دولت سوریه آشتی کند و مناطق تحت سیطره گروههای مزبور را به نظام سوریه بازگرداند.

آشتی در ادلب و شمال حلب به معنی قطع دست آمریکا در سوریه، ورود کردها به روند آشتی، پایان دخالت بیگانگان در امور سوریه، پایان تنش در سوریه، آغاز بازسازی سوریه و تقسیم عادلانه منابع آن میان مردم آن است تا آنکارا بفهمد راه حل نظامی بی فایده است و آشتی و راه حل سیاسی بهتر از ماجراجویی نظامی در کشورهای دیگر است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها