اتحادیه اروپا: نشست بروکسل به شناسایی بهترین روش برای شروع مذاکرات وین کمک کرد

اتحادیه اروپا: نشست بروکسل به شناسایی بهترین روش برای شروع مذاکرات وین کمک کرد
جمعه 7 آبان 1400 - 16:08

سخنگوی امور خارجی اتحادیه اروپا با مثبت ارزیابی کردن دیدار اخیر معاون وزیر امور خارجه ایران و معاون مسئول سیاست خارجی این نهاد، از تلاش برای تعیین تاریخ بازگشت به مذاکرات وین خبر داد.

العالم - اروپا

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ماحصل جلسه اخیر معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا را مفید ارزیابی کرد و افزود؛ این نشست کمک کرد تا بهترین روش برای ازسرگیری مذاکرات وین شناسایی شود.

«پیتر استانو» روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران در بروکسل این مطلب را بیان کرد و افزود که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا «جوسپ بورل» به عنوان هماهنگ کننده برجام و تیمش، سرگرم رایزنی با ایران و سایر طرف‌های امضاء کننده برجام هستند تا در اسرع وقت تاریخ مشخصی را در خصوص شروع مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام تعیین کنند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان اعضای برجام برای رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مذاکرات وین از تیرماه گذشته متوقف شده و اتحادیه اروپا اصرار دارد که گفت‌وگوها سریع‌تر از سرگرفته شود. «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه گذشته در دیدار با انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدامی خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده جلسات کمیسیون برجام در بروکسل توافق کردند تا پیش‌ از پایان ماه نوامبر مذاکرات از سرگرفته شود شود.

باقری در توئیتر نوشت: گفت‌وگویی جدی و سازنده‌ای را با انریکه مورا در مورد عناصر ضروری مذاکرات موفق داشتم. وی افزود که تاریخ دقیق شروع مذاکرات هفته بعد اعلام خواهد شد.

در همین حال اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه گزارش داد که معاون سیاسی وزیر امور خارجه با آقای ‌مورا در خصوص لغو موثر تحریم ها و پایبندی سایر طرف ها به تعهدات خود رایزنی کرد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

پربیننده ترین خبرها