در اختتامیه کنفرانس روسیه:

دبیرکل نُجَباء: ترویج تندروی در فضای مجازی از جنگ سایبری خطرناک‌تر است

دبیرکل نُجَباء: ترویج تندروی در فضای مجازی از جنگ سایبری خطرناک‌تر است
شنبه 8 آبان 1400 - 13:18

 شیخ اکرم الکعبی با تأکید بر اینکه ترویج انگاره‌های افراطی در فضای مجازی از جنگ سایبری خطر بیشتری دارد، راهکارهایی جهت ایمن‌سازی اینترنت ارائه کرد.

العالم ـ عراق

دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء از طریق پیام‌رسان اسکایپ در آئین اختتامیه کنفرانس "دین و دنیا؛ گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها در جهان جدید" که از سوی اتحادیه جهان مسیحیت در روسیه برگزار شد، سخنرانی کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین «اکرم الکعبی» با اشاره به اثرگذاری محیط اجتماعی بر شاکله فرهنگ و ایده‌ها، هشدار داد: امروزه گسترش فناوری همراه با تهاجم آشکار به ارزش‌های سنتی در جوامع مختلف، حتی به تغییر اصول ثابت انجامیده و به‌مثابه سلاحی مرگبار در حوزه فرهنگ و اندیشه رسوخ کرده است.
وی از تهدید مورد اشاره با تعبیر "ایدئولوژی ارتباطات" یاد کرد و افزود: این ایدئولوژی برای ترویج تندروی و تبلیغ رویکردهای انحرافی و مشکوک، مورد بهره‌برداری برخی جريان‌ها قرار می‌گیرد؛ پدیده‌ای خطرناک‌تر از جنگ‌های سایبری با هدف تسخیر اذهان.
دبیرکل نُجَباء راهکار احیای فرهنگ و عقاید را "آگاهی‌بخشی" دانست و خاطرنشان ساخت: ما با یک هجوم تمام‌عيار فرهنگی ـ فکری مواجهیم که بیگانه از باورهایمان، در صدد ترسیم یک ایدئولوژی مستهجن است.
الکعبی ایمن‌سازی عرصه‌های فرهنگی و علمی در برابر خطر نفوذ را ضروری برشمرد و تصریح کرد: حضور و مشارکت ما در جبهه نفی افراط‌گرایی و یکجانبه‌گرایی، تنها نشانه امید واقعی به انگیزه‌ها و مقاصد انسانی براى تقریب، مودت و صلح است.
وی در پایان ضمن تأکید بر اینکه اکنون نمی‌توانیم خود را بی‌نیاز از شبکه اینترنت بدانیم، در عین حال برای کنترل تبعات منفی این تکنولوژی ـ به‌ویژه در نهاد خانواده ـ پنج توصیه به شرح ذیل ارائه کرد:
1ـ تمرکز بر بُعد ارزشی، به‌طوری که فرهنگ خود را در برابر افراط‌گرایی و یکجانبه‌گرایی شکست‌خورده نبینیم. جبهه افراط‌گرایی با بهانه‌های دینی و نژادی، اصول انسانی را در وجدان مردم تضعیف می‌کند.
5ـ کمک به ایجاد آگاهی مولّد كه مانع گرایش به افراط شود. این امر به‌واسطه ابزارهای مقبول نزد جامعه و گروه هدف (جوانان)، امکان‌پذیر است.
3ـ فاصله نگرفتن از "هویت انسانی" که از ساختارهای فکری تثبیت‌کننده همزیستی و وحدت، جدایی‌ناپذیر است.
4ـ ایجاد قابلیت‌های کیفی متقابل در حوزه اندیشه؛ تا زرادخانه‌ای برای حفظ انسجام جامعه، جلوگیری از نابودی فرهنگ همزیستی و همچنین معرفی پروژه‌های خرابکارانه افراطی ایجاد کند.
5ـ با آگاهی‌بخشی در کارزار رسانه‌ای، مخالفان تندرو را ضعیف کنیم.

پربیننده ترین خبرها