آمریکا 55 نفر از دیپلمات‌‌ها و کارکنان نمایندگی‌های دیپلماتیک روسیه را اخراج می‌کند

آمریکا 55 نفر از دیپلمات‌‌ها و کارکنان نمایندگی‌های دیپلماتیک روسیه را اخراج می‌کند
شنبه 8 آبان 1400 - 13:38

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که واشنگتن خواستار خروج ۵۵ دیپلمات و کارمند اداری و فنی سفارت و کنسولگری‌های روسیه از آمریکا شده است.

العالم - آمریکا

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که واشنگتن درخواست‌هایی را برای خروج ۵۵ نفر از دیپلمات‌ها و کارکنان اداری و فنی سفارت و کنسولگری روسیه در آمریکا در ماه‌های آینده مطرح کرده است.

این دیپلمات روس در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به خواسته‌های مطرح شد از سوی واشنگتن مبنی بر اینکه ۵۵ دیپلمات دیگر و کارکنان اداری و فنی ما باید در ماه‌های آینده ایالات متحده را ترک کنند (و این اساساً به معنای اخراج است)، وضعیت در جبهه دیپلماتیک بدتر خواهد شد.

وی تصریح کرد که حدود ۱۳۰ آمریکایی در نمایندگی‌های دیپلماتیک واشنگتن در روسیه کار می‌کنند و در طرف مقابل، کمتر از ۲۰۰ روس در سفارت روسیه در واشنگتن و دو کنسولگری در نیویورک و هیوستون کار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، در ماه اوت سفارت روسیه در ایالات متحده فهرستی از ۲۴ دیپلمات را دریافت کرد که باید تا سوم سپتامبر آمریکا را ترک می‌کردند. علاوه بر این، مقامات آمریکایی بدون توضیح دلیل، روادید معتبر همسر و فرزندان دیپلمات‌های روس را لغو کردند.

در ۱۵ آوریل، جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده، فرمانی را برای اعمال تحریم علیه ۳۲ فرد و شرکت روسی امضا کرد. واشنگتن همچنین اعلام کرد که ۱۰ دیپلمات روس را از این کشور اخراج می‌کند.

در اواخر آوریل هم سفارت ایالات متحده در روسیه اعلام کرد از ۱۲ مه خدمات کنسولی را تنها به شهروندان آمریکایی و در تعداد محدودی ارائه خواهد کرد.

پیش‌تر و در ادامه تنش‌های دیپلماتیک واشنگتن و مسکو، تعدادی از سناتورهای آمریکایی خواستار اخراج دیپلمات‌های روس بیشتری از این کشور شدند.

سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه از رئیس جمهور آمریکا خواستند در صورت عدم صدور روادید بیشتر برای آمریکایی‌ها جهت فعالیت در اماکن دیپلماتیک واشنگتن در روسیه، ۳۰۰دیپلمات روس را از این کشور اخراج کند.

پیش از آن وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده بود که در ماه اوت سفارت آمریکا در مسکو را از حفظ، استخدام یا قرارداد کارکنان روسی یا سایر کشورها به جز نگهبانان منع کرد و این دفتر مجبور شد ۱۸۲ کارمند و ده‌ها پیمانکار را اخراج کند.

سناتورهای آمریکایی مدعی شدند اقدام مسکو بدان معناست که تنها ۱۰۰ دیپلمات آمریکایی در روسیه حضور دارند، در حالی که ۴۰۰ دیپلمات روسی در سراسر آمریکا مستقر هستند.

رئیس‌جمهور روسیه اخیرا حکم برخی اقدامات اقتصادی ویژه علیه کشورهایی که روسیه را تحریم کرده‌‌اند، تمدید کرد. در فرمان پوتین آمده است این حکم که مورخ ششم اوت ۲۰۱۴ صادر شده تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ تمدید می‌شود.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز گفته بود رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به اعمال تحریم‌های آمریکاعلیه مقام‌ها و شهروندان روس عاقلانه عمل خواهد کرد.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها