چین به «گروه 20» درباره مداخله در امور تایوان هشدار داد

چین به «گروه 20» درباره مداخله در امور تایوان هشدار داد
شنبه 8 آبان 1400 - 14:28

وزیر خارجه چین به کشورهای حاضر در نشست گروه 20 در ایتالیا در زمینه هرگونه مداخله در امور تایوان هشدار داد.

العالم ـ آسیا

«وانگ یی» وزیر خارجه چین در بیانیه‌ای در آستانه شروع نشست رهبران گروه ۲۰ در رم ایتالیا به آمریکا و متحدانش در زمینه هرگونه مداخله در امور تایوان هشدار داد.

وانگ یی که برای حضور در این نشست در ایتالیا به سر می‌برد با وزرای خارجه حاضر در نشست در این زمینه رایزنی و گفت‌وگو کرده است.

بر اساس گزارش پالتیکو، وانگ گفت: آمریکا و برخی کشورهای دیگر اخیرا دست به اقداماتی درباره تایوان زدند که با تضمین‌هایی که در زمان برقراری روابط دیپلماتیک با جمهوری خلق چین به پکن دادند مغایرت دارد.

وی افزود: اگر آنها ۵۰ سال پیش نتوانستند سیاست اصولی «چین واحد» را متوقف کنند، اکنون در قرن ۲۱ نیز نمی‌توانند و این مساله به مراتب غیرممکن‌تر شده است و اگر به این رویکرد ادامه دهند قطعا متناسب با آن هزینه خواهند داد.

به گزارش فارس، موضع وزیر خارجه چین پس از آن مطرح شد که اخیرا تنش‌ها میان غرب و چین بر سر تایوان بالا گرفته و تشدید تحرکات نظامی آمریکا و متحدانش در تنگه تایوان موجب خشم و عصبانیت پکن شده است.

به دنبال افزایش تردد ناوهای آمریکایی در تنگه تایوان، نیروی هوایی چین طی هفته‌های گذشته بارها مجبور به گشت‌زنی در حریم هوایی نزدیک به تایوان شده است و جنگنده‌های این کشور به صورت دسته‌ای بارها در اطراف این منطقه به پرواز در آمده‌اند.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا شامگاه پنجشنبه گفت که ارتش این کشور از تایوان دفاع خواهد کرد و متعهد به دفاع از این جزیره است.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

نشست رهبران گروه ۲۰ قرار است شنبه و یکشنبه در رم ایتالیا برگزار شود. دستور کار اصلی این نشست تغییرات آب و هوایی و مقابله با ویروس کرونا است اما مسائل مهم دیگر مثل افغانستان و موضوع هسته ای ایران در نشست‌های حاشیه‌ای این اجلاس مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

پربیننده ترین خبرها