واکنش استرالیا به اظهارات تند ماکرون

واکنش استرالیا به اظهارات تند ماکرون
دوشنبه 10 آبان 1400 - 12:04

مقام ارشد استرالیایی در رد اظهارات تند رئیس‌جمهور فرانسه و تاکید او بر دروغگویی نخست‌وزیر استرالیا درباره توافق فروش زیردریایی گفت، استرالیا برج ایفل را که خراب نکرده است

العالم - اروپا

لغو توافق استرالیا با فرانسه و امضای توافق این کشور با آمریکا و انگلیس برای ساخت زیردریایی اتمی خبرساز است و تنش‌ها در روابط کانبرا با پاریس همچنان ادامه دارد.

منابع رسانه‌ای غربی از پاسخ «بارنابی جویس» معاون نخست‌وزیر استرالیا به اظهارات تند امانوئل کاکرون علیه اسکات موریسون نخست‌وزیر استرالیا درباره لغو توافق کانبرا با پاریس برای فروش زیردریایی خبر دادند.

به گزارش «اسکای نیوز»، معاون نخست‌وزیر استرالیا در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی استرالیایی به اتهام‌زنی رئیس‌جمهور فرانسه علیه نخست‌وزیر استرالیا در حاشیه نشست گروه ۲۰ در ایتالیا پاسخ داد.

امانوئل ماکرون در صحبت با خبرنگاران استرالیایی حاضر در نشست گروه ۲۰ ضمن سخن گفتن درباره تنش‌های دو کشور بر سر لغو قرارداد ۹۰ میلیارد دلاری فروش زیردریایی اعلام کرد که نخست‌وزیر استرالیا دروغ می‌گوید.

رئیس‌جمهور فرانسه در جمع خبرنگاران در رم اعلام کرد که او «احترام زیادی» برای استرالیا و مردمش قائل است اما احترام بین دو کشور باید متقابل باشد.

وی با تکرار انتقادهایش از اسکات موریسون نخست‌وزیر استرالیا و دولت این کشور در زمینه لغو قرارداد این کشور با فرانسه گفت: «من فقط می‌گویم وقتی (برای یکدیگر) احترام قائل هستید باید صادق باشید و مطابق با این ارزش رفتار کنید».

یکی از خبرنگاران استرالیایی از رئیس‌جمهور فرانسه سوال کرد که آیا او فکر می‌کند که اسکات موریسون نخست‌وزیر استرالیا به فرانسه دروغ گفت؟ امانوئل ماکرون در پاسخ گفت: «من فکر نمی‌کنم بلکه می‌دانم (که نخست‌وزیر استرالیا دروغ می‌گوید)».

«بارنابی جویس» معاون نخست‌وزیر استرالیا در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه ضمن رد سخنان امانوئل ماکرون از مواضع تند او و دیگر مقام‌های فرانسوی طی هفته‌های اخیر به شدت انتقاد کرد.

معاون اسکات موریسون با دفاع از تصمیم استرالیا برای لغو توافق با فرانسه درباره فروش زیردریایی گفت: «این یک قرارداد بود (که استرالیا لغو کرد). ما یک جزیره را به سرقت نبردیم. ما برج ایفل را خراب نکردیم».

اقدام آمریکا و انگلیس در دور زدن فرانسه در زمینه فروش زیردریایی به استرالیا طی هفته‌های اخیر بارها خبرساز شده است.

مقام‌های پاریس اعلام کرده‌اند که کانبرا، واشنگتن و لندن تا قبل از رسانه‌ای شدن توافق آمریکا و انگلیس با استرالیا برای ساخت زیردریایی اتمی، هیچ اطلاعی از این موضوع نداشتند و کانبرا به پاریس درباره تصمیمش برای لغو توافق پیشین دو کشور برای ساخت زیردریایی اطلاعی نداده بود.

اسکات موریسون نخست‌وزیر استرالیا پیشتر درباره واکنش‌های تند فرانسه به لغو توافق دو کشور برای ساختن زیردریایی اظهارنظر کرده بود.

موریسون با بیان اینکه زیردریایی‌های ساخت فرانسه قادر به رفع نیازهای استراتژیک استرالیا نبود، افزود: ساده‌لوحانه خواهد بود اگر فکر کنیم تصمیمی این چنینی باعث ناامیدی فرانسوی‌ها نمی‌شود. ما این را درک می‌کنیم»

پربیننده ترین خبرها