تنش فرانسه-انگلیس؛ لندن هم پاریس را به اقدام متقابل تهدید کرد

تنش فرانسه-انگلیس؛ لندن هم پاریس را به اقدام متقابل تهدید کرد
دوشنبه 10 آبان 1400 - 14:04

وزیر خارجه انگلیس به دولت فرانسه هشدار داد اگر در عرض چهل‌وهشت ساعت از ادعاهای خود درباره تنش‌های ماهیگیری عقب‌نشینی نکند، لندن نیز گزینه‌های تقابلی روی میز خود را اجرا می‌کند.

العالم - اروپا

در حالی که طی دو هفته گذشته دولت فرانسه از اقدامات اخیر انگلیس در ضربه زدن به منافع ملی و اقتصادی این کشور انتقاد کرده و از احتمال تحریم آنها خبر داده بود، اما اکنون لندن طلبکار شده و پاریس را به اقدام متقابل تهدید کرد.

پاریس با این استدلال که لندن ۵۰ درصد کمتر از آنچه قرار بود در راستای توافق‌های قبلی پس از برگزیت، مجوزهای کمتری برای قایق‌های فرانسوی صادر کرده است، لندن را به تحریم تهدید کرده بود. از جمله این تهدیدها می‌توان به هشدار مسدود کردن بنادر و انجام بازرسی‌های امنیتی در کشتی‌های انگلیسی گرفته تا کنترل‌های تقویت‌شده تردد کامیون‌ها و گمرکات اشاره کرد.

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس اما امروز (دوشنبه) به فرانسه هشدار داد که ظرف ۴۸ ساعت از طرح مسئله مجوزهای ماهیگیری در اتحادیه اروپا عقب‌نشینی کند زیرا در غیر این صورت طبق توافق تجاری که پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا مورد مذاکره قرار گرفت، با پیگرد قانونی از سوی لندن مواجه خواهد شد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» تراس در مصاحبه‌ای با شبکه «اسکای نیوز» گفت: «فرانسوی‌ها تهدیدات کاملاً غیرمنطقی از جمله برای جزایر مانش و صنعت ماهیگیری ما انجام داده‌اند، و آنها باید این تهدیدات را پس بگیرند وگرنه ما از سازوکارهای توافق تجاری خود با اتحادیه اروپا برای اقدام استفاده خواهیم کرد».

وی در این‌باره اظهار داشت: «فرانسوی‌ها رفتار ناعادلانه‌ای داشته‌اند. این در مفاد قرارداد تجاری نیست. اگر کسی در یک معامله تجاری ناعادلانه رفتار کند، شما حق دارید علیه آنها اقدام کنید و به دنبال اقدامات جبرانی باشید. و این همان کاری است که ما انجام خواهیم داد».

بر اساس این گزارش، تراس معتقد است که لفاظی‌های خصمانه اخیر فرانسه، ممکن است ناشی از نگرانی‌های مربوط به انتخابات آتی این کشور باشد.

پیش از این نیز «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس با رد کردن ادعاهای پاریس مبنی بر نقض عهد درخصوص مجوز ماهیگیری قایق‌های فرانسوی در آب‌های سرزمینی این کشور، تهدیدهای فرانسه برای تحریم لندن را نگران‌کننده توصیف کرد.

ماهیگیری و کنترل آب‌های انگلیس یکی از موضوعات داغ در همه پرسی بریتانیا در سال ۲۰۱۶ برای خروج از اتحادیه اروپا بود. اما ماهیگیران انگلیسی از آن زمان دولت لندن را متهم کرده‌اند که با اجازه دادن به قایق‌های اروپایی برای ماهیگیری در آب‌های سرزمینی‌شان، آنها را به منفعت مالی فروخته است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها