خطاب به وزیر سعودی؛ سودای تسلط بر لبنان و افتضاح کشوری که نخست وزیر آن را ربود

خطاب به وزیر سعودی؛ سودای تسلط بر لبنان و افتضاح کشوری که نخست وزیر آن را ربود
دوشنبه 10 آبان 1400 - 15:18

"بحرانی میان ما و لبنان وجود ندارد.. هژمونی حزب الله بر نظام سیاسی لبنان ما را نگران و تعامل با لبنان را برای عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بی‌فایده می‌کند و رهبران لبنان باید راهی برای بازگرداندن این کشور به جایگاه خود در جهان عرب بیابند." این بخشی از اظهارات وزیر خارجه سعودی در گفت‌وگو با تلویزیون العربیه است.

العالم- کشکول

از این اظهارات شاهزاده "فیصل بن فرحان" این برداشت حاصل می‌شود که او ریشه بحران کشورش با لبنان را به اظهارات "جورج قرداحی" وزیر اطلاع‌رسانی مرتبط نمی‌داند. در حالی‌که قرداحی پیش از تصدی این وزارتخانه، جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن را "تجاوز" و "پوچ" توصیف کرد ولی فرحان در گفت‌وگو با العربیه، دلیل بحران بیروت و ریاض را به "تسلط وکلای ایران بر نظام سیاسی لبنان" ربط داده و از رهبران لبنان خواسته آگاه شوند و راهی برای بازگرداندن لبنان به جایگاه خود در جهان عرب بیابند.

درخصوص این دو مقوله "تسلط ایران" بر لبنان و "دور شدن لبنان از جایگاه خود در جهان عرب"، که مبنای همه هجمه‌های مهره‌های سعودی و آمریکا در لبنان علیه ایران و حزب‌الله محسوب می‌شود، بحث نمی‌کنیم، و به حوادثی که طی سال‌های اخیر در لبنان به‌وقوع پیوسته است، اشاره می‌کنیم که همگی آنها تسلط شدید آمریکا و سعودی بر لبنان و تصمیم‌گیری‌ها در این کشور را مورد تایید قرار می دهد و ثابت می‌کند که نقش ایران در لبنان صرفا حمایت از مقاومت علیه رژیم اشغالگر است.

  • آمریکا نه تنها اراده خود را بر تصمیم‌گیری‌های سیاسی در لبنان تحمیل بلکه آن را نیز مصادره می‌کند؛ لبنان به دلیل تحریم‌های واشنگتن علیه ارتش این کشور، نمی‌تواند ارتش را تسلیح کند.
  • آمریکا با سیطره بر نظام بانکی لبنان از طریق مهره خود یعنی "ریاض سلامه" رئیس کل بانک مرکزی، اقتصاد لبنان را بازیچه قرار داده است.
  • سفارت آمریکا در لبنان از بزرگ‌ترین سفارت‌خانه‌های آمریکا در منطقه محسوب می‌شود و شباهت بیشتری به سفارت آمریکا در عراق دارد که هواپیماهای آمریکایی در آن جولان می‌دهند و آزادانه در آسمان بیروت پرواز می‌کنند بدون اینکه طرف‌های لبنانی از مقصد و ماموریت آنها مطلع باشند.
  • هیچ خط قرمزی برای تحرکات سفیر آمریکا در لبنان وجود ندارد؛ او نه تنها در امور لبنان مداخله می‌کند بلکه شبانه‌روز برای تحریک و آشوب علیه مقاومت و ایجاد اختلاف میان طرف‌های لبنانی در تلاش است.
  • آمریکا به منظور وخیم کردن وضعیت اقتصادی و معیشتی در لبنان و رساندن آن به مرحله انفجار، نه تنها کمک‌های مالی‌اش به این کشور را قطع کرده بلکه مانع از مشارکت دولت‌های دیگر در کاستن از آلام و مشکلات ملت این کشور می‌شود.
  • به رغم اعتراض برخی طرف‌های لبنانی به روش تحقیقات درخصوص انفجار لنگرگاه بیروت، آمریکا خط قرمزی درباره بازپرس قضایی این پرونده تعیین و لبنانی‌ها را تهدید کرده که در صورت کناره‌گیری "طارق بیطار"، تحریم و دارایی‌های بانکی‌شان مسدود خواهد شد.
  • حکومت سعودی، "سعد الحریری" نخست‌وزیر وقت لبنان را ربود و او را در ریاض مجبور به استعفا کرد؛ زیرا او سیاست سعودی در لبنان را پیاده نمی‌کرد؛ سیاستی آمریکایی که لبنان را به سمت درگیری‌های داخلی سوق می‌داد تا اسرائیل از آن برای رها شدن خود از سلاح مقاومت استفاده کند. موضوع تامل‌برانگیز این است که جامعه جهانی، رژیم سعودی را در آن واقعه به خاطر ارتکاب چنین اقدام خطرناکی( ربودن نخست‌وزیر و اهانت به او و مجبور کردن او برای استعفا)، پاسخگو نکرد بلکه مهره‌های سعودی در لبنان و در راس آنها "سمیر جعجع"، این اقدام را توجیه کردند!!.
  • اما منظور از "آغوش عربی" که وزیر خارجه سعودی و مهره‌های آمریکایی و سعودی در لبنان درباره آن دم می‌زنند در واقع، "آغوش اسرائیل" است. رژیم‌هایی مانند سعودی، بحرین و امارات که تلاش می‌کنند لبنان را به آغوش عربی برگردانند خودشان در آعوش اسرائیل قرار گرفته‌اند.
  • اما ایران، که از سوی آمریکا، اسرائیل، سعودی و رژیم‌های سازشکار عربی به "تسلط بر لبنان" متهم شده، در بیشتر مواقع هواپیماهاییش به دلیل تحریم‌های آمریکا، در فرودگاه بیروت سوخت‌‌‌گیری نمی‌کنند، و همچنین به ایران اجازه تسلیح ارتش لبنان و یا صادرات کالا به لبنان داده نمی‌شود. زمانی‌که لبنان با وخیم‌ترین بحران سوخت مواجه بود ایران اقدام به ارسال چندین محموله سوخت برای کمک‌رسانی به ملت لبنان کرد ولی این کشور با هجمه‌های گسترده طرف‌های متخاصم در منطقه و بین‌الملل مواجه شد. بنابر این هر سخنی که درباره "تسلط ایران و حزب‌الله" بر لبنان و بازگرداندن لبنان به "آغوش عربی" گفته می‌شود، بی شک نوعی گمراه‌سازی است.

پربیننده ترین خبرها