خلیلزاد: احتمال حمله نظامی آمریکا به طالبان وجود دارد

خلیلزاد: احتمال حمله نظامی آمریکا به طالبان وجود دارد
سه شنبه 11 آبان 1400 - 15:28

نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان گفته اگر طالبان در راستای مبارزه با القاعده گامی برندارد، آمریکا مجبور است برای دفاع از خود اقدام نظامی کند.

العالم - جهان اسلام

نماینده پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان، با بیان اینکه عملکرد اشرف غنی عامل اصلی وضعیت کنونی افغانستان است، گفت که اگر آمریکا احساس خطر کند و طالبان در راستای مبارزه با القاعده قدمی برندارد، اقدام نظامی خواهد کرد.

نماینده پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان، در مصاحبه با «دویچه‌وله»، گفت که اگر طالبان در راستای مبارزه با القاعده گامی برندارد، آمریکا مجبور است برای دفاع از خود اقدام کند.

زلمی خلیلزاد تاکید کرد که این اقدام نظامی خواهد بود.

وی در مورد فعالیت داعش در افغانستان نیز گفت که طالبان دشمن شدید داعش است و باید دید که با این گروه چگونه مبارزه می‌کند.

نماینده پیشین آمریکا افزود که مسئولیت فروپاشی نظام و وضعیت کنونی افغانستان متوجه او نمی‌شود.

به گفته خلیلزاد، نیروهای نظامی افغانستان در مقابل طالبان مقاومت نکردند و این موضوع باعث فروپاشی سریع دولت شد.

خلیلزاد یکی از دلایل عدم جنگ نیروهای دولتی در برابر طالبان را عدم اعتماد این نیروها به دولت اشرف‌غنی خواند.

وی همچنین افزود که دولت غنی در زمان مناسبی وارد گفت‌وگوهای صلح نشد و در عین حال برای حفظ قدرت در جریان مذاکرات مانع ایجاد می‌کرد.

خلیلزاد درباره این‌که چرا در مراسم تحلیف غنی شرکت کرد نیز گفت که برای جلوگیری از جنگ و دو دسته‌شدن نیروهای افغان در این مراسم شرکت کرد؛ ولی خوشحال نبود.

وی پیش‌تر در اظهارات خود گفته‌بود که «لجاجت اشرف‌غنی» برای باقی ماندن در قدرت، خودخواهی نخبگان سیاسی و عدم تمایل سربازان افغان برای مقابله با طالبان موجب فروپاشی دولت افغانستان شد.

خلیلزاد گفته بود که آمریکا به اندازه کافی به اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان فشار نیاورد تا به تقسیم قدرت با طالبان توافق کند.

این در حالی است که در واکنش به این اظهارات او، رنگین دادفر سپنتا، مشاور سابق امنیت ملی سابق گفته‌ بود که نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان در منزل حامد کرزی، مخالفان به قدرت‌رسیدن اشرف‌غنی از راه تقلب را تهدید کرده‌ بود.

همچنین «امرالله صالح» معاون رئیس‌جمهور پیشین افغانستان نیز در واکنش به این اظهارات، خلیلزاد را فردی لابی‌گر برای طالبان و حقانی خواند و از اشرف غنی خواست تا صوت‌ گفت‌وگوهای خود با خلیلزاد را منتشر کند تا همه توجه شوند که وی بخشی از توافق دوحه را مخفی نگه داشته بود.


فارس

پربیننده ترین خبرها