اماراتی‌ها تاسیسات نفتی استان شبوه یمن را ترک می‌کنند

اماراتی‌ها تاسیسات نفتی استان شبوه یمن را ترک می‌کنند
سه شنبه 11 آبان 1400 - 20:36

پس از خروج نیروهای سعودی با تمامی تجهیزات خود از فرودگاه شهر «عتق» نیروهای اماراتی نیز برای ترک تأسیسات نفتی استان «شبوه» در جنوب شرقی یمن آماده می‌شوند.

العالم - یمن

منابع نظامی و سیاسی در استان «شبوه» اعلام کردند، نیروهای اماراتی در منطقه «بلحاف» برای ترک آن به عنوان بخشی از طرحی که توسط امارات برای عقب نشینی آغاز شده است، آماده می‌شوند.

منابع مذکور همچنین اعلام کردند، پس از تشدید تنش در ماه گذشته میلادی با نیروهای دولت مستعفی یمن در شبوه و درخواست برای عقب‌نشینی امارات از این منطقه به ویژه از تاسیسات بلحاف جهت راه اندازی مجدد این تأسیسات و صادرات گاز طبیعی مایع از آن که از ابتدای جنگ متوقف شده و یکی از بزرگترین پروژه‌های سرمایه گذاری در یمن به شمار می‌آید، امارات بخشی از نیروهای خود در بلحاف را به حضرموت منتقل کرد.

منابع اعلام کردند، طبق توافق‌ها و پس از فشارهای قبلی که منجر به انفجار وضعیت نظامی در منطقه بلحاف شده بود و پس از اعمال محاصره نیروهای ارتش ملی وابسته به محور عتق در شبوه بر منطقه بلحاف، نیروهای اماراتی تمایل خود را برای عقب‌نشینی اعلام کردند.

این تحولات ساعاتی پس از اینکه نیروهای سعودی فرودگاه «عتق» را ترک و تمامی تجهیزات، تسلیحات و سربازان را به مرزهای عربستان با یمن منتقل کردند و همچنین چند روز پس از عقب‌نشینی نیروهای اماراتی از اردوگاه «العلم» و بیرون راندن نیروهای شورای انتقالی جنوب از این اردوگاه رخ دادند.

خروج نیروهای اماراتی ممکن است نیروهای «النخبه الشبوانیه» وابسته به شورای انتقالی جنوب مستقر در «بلحاف» را در کنار نیروهای اماراتی مجبور به ترک بلحاف کنند، مشابه آنچه با نیروهای النخبه در اردوگاه العلم رخ داد.

نیروهای اماراتی در دوره گذشته در حال تجدید قوا و آموزش نیروهای النخبه الشبوانی در بلحاف بودند.

نیروهای اماراتی مستقر در بلحاف، آخرین نیروهای ائتلاف سعودی_اماراتی در شبوه هستند، بنابراین در صورت ترک این نیروها، شبوه به استثنای بخش‌های تحت کنترل نیروهای انصارالله در «بیحان» ،تحت کنترل مقامات دولت مستعفی قرار می‌گیرد.

این تحولات در سایه بحران به وجود آمده در استان شبوه در زمینه‌های مختلف نظامی و سیاسی در مقابله با نیروهای انصار الله و نیز پیش‌بینی تحرکات نظامی و سیاسی شورای انتقالی جنوب، اختلاف با ائتلاف، فراخوان‌های غیرنظامیان و فعالان برای برگزاری تظاهرات علیه مقامات خود رخ داده است.

پربیننده ترین خبرها