پیروزی های ایران؛ از وین تا دریای عمان

پیروزی های ایران؛ از وین تا دریای عمان
پنج‌شنبه 13 آبان 1400 - 12:48

حماسه دیروز چهارشنبه رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دریای عمان در مقابل قلدری و راهزنی آمریکایی ها، صفحه دیگری به دفتر پیروزی های سیاسی و دیپلماتیک ایران در منطقه و عرصه بین الملل افزود.

العالم - کشکول

سپاه پاسداران 9 روز قبل نیز حمله به یک نفتکش ایرانی حامل مشتقات نفتی در دریای عمان را خنثی کرده بودند.

این حمله با پشتیبانی نیروهای آمریکایی صورت گرفته بود، مهاجمان با حمله به این نفتکش، آن را مقصدی نامعلوم حرکت داده بودند اما نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با پیاده سازی نیرو روی عرشه کشتی، کنترل آن را به دست گرفته و آن را به آب های منطقه ای ایران بازگرداندند.

در این هنگام نیروهای آمریکایی با استفاده از چند بالگرد و کشتی جنگی قصد تعیب این نفتکش را داشتند اما با عکس العمل سریع سپاه، شکست خوردند.

این نفتکش در حال حاضر در آب های منطقه ای ایران پهلو گرفته است و رسانه های ایرانی فیلم ها و عکس هایی از دفع حمله متجاوزان آمریکایی به نفتکش ایرانی در دریای عمان را منتشر کرده اند.

اعتراف پنتاگون به برتری نیروهای ایرانی

به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس، پنتاگون در اولین واکنش خود به پیروزی سپاه پاسداران و دفع حمله به نفتکش ایرانی در دریای عمان – که با پشتیبانی ناوگان آمریکایی صورت گرفته بود – اذعان کرد که نیروهای ایرانی یک نفتکش را در دریای عمان توقیف کرده اند و قایق های تندرو و بالگردهای ایرانی در عملیات کنترل نفتکش SOTHYS شرکت داشتند.

این در حالی است که یک مسئول دیگر پنتاگون ادعا کرده است که نیروهای آمریکایی شاهد توقیف یک نفتکش در دریای عمان بودند اما دخالتی نکردند تا مبادا فرصت مذاکرات هسته ای از دست برود.

پیروزیهای هسته ای ایران

از جمله مصادیق پیروزی ایران در ارتباط با حادثه دیروز چهارشنبه، مطالبی بود که درباره برنامه هسته ای ایران در داخل لانه جاسوسی آمریکا (سفارت سابق این کشور در تهران) عنوان شد؛ سلطه آمریکا نه تنها برچیده شده بلکه به کلی در حال فرو ریختن است و چیزی جز یک عکس از این سلطه باقی نمانده و قانون راهبردی لغو تحریم ها، مصوبه مجلس دست سازمان انرژی اتمی را در فعالیت های غنی سازی کاملا باز گذاشته است.

بهروز کمالوندی، معاون رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در سخنانی دیور چهارشنبه در مراسمی به مناسبت روز ملی مبارزه با استکبار جهانی گفت که جمهوری اسلامی ایران امروز در بیشتر زمینه ها از جمله تکنولوژی نانو، هسته ای، تکنولوژی موشکی و سلاح دفاعی پیشرو هست.

شایان ذکر است که بر اساس توافق هسته ای غنی سازی اورانیون در ایران 120 کیلوگرم تعیین شده است در حالی که ذخیره هسته ای در حال حاضر به 210 کیلوگرم اورانی.م غنی شده 60 درصد رسیده است.

می توان حمله جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به دونالد ترامپ در جریان سخنرانی در مراسم پایانی کنفرانس گروه 20 در رم به خاطر تصمیمات احمقانه ترامپ درباره برجام را نتیجه شکست های آمریکا و مصداق تبعات این موضوع در داخل آمریکا دانست.

بایدن در پاسخ به سئوالی گفته بود که آمریکا هنوز هم با پیامدهای تصمیم بسیار بد ترامپ برای خروج از برجام دست به گریبان است.

«باقری کنی» در توییتی اعلام کرده بود که تاریخ 29 نوامبر برای آغاز مذاکرات وین برای لغو تحریم های ظالمانه و غیر انسانی تعیین شده است و طرف های مقابل در خصوص اجرای تعهداتشان راستی آزمایی شوند و ادامه سیاست فشار حداکثری نه تنها مانعی را از پیش پای مذاکرات برنمی دارد بلکه باعث پیچیده تر شدن مذاکرات خواهد شد.

  • السيد ابو ايمان

پربیننده ترین خبرها