انتقاد جانسون از گازهای آلاینده صنعت هواپیمایی در اجلاس اقلیمی/ جنجال بازگشت نخست وزیر انگلیس از اجلاس گلاسکو با جت خصوصی

انتقاد جانسون از گازهای آلاینده صنعت هواپیمایی در اجلاس اقلیمی/ جنجال بازگشت نخست وزیر انگلیس از اجلاس گلاسکو با جت خصوصی
پنج‌شنبه 13 آبان 1400 - 16:39

اقدام نخست‌وزیر انگلیس در بازگشت از «اجلاس بین‌المللی آب‌وهوایی گلاسکو» با جت خصوصی، درست ساعاتی پس از آنکه وی از گازهای آلاینده ناشی از صنعت هواپیمایی انتقاد کرده بود، خبرساز شد.

العالم ـ اروپا

رسانه های انگلیسی گزارش دادند که «بوریس جانسون» برای شرکت در ضیافت شام با خبرنگاران ارشد نشریه «تلگراف»، ۶۵۰ کیلومتر از گلاسکو تا لندن را با جت خصوصی‌اش پرواز کرده است.

جانسون از ستون‌نویس‌های اسبق روزنامه تلگراف است و پیش از پیروزی در انتخابات پارلمانی، برای این نشریه قلم می‌زد. او سه‌شنبه عصر که اجلاس سران همایش بین‌المللی آب و هوایی در گلاسکو به پایان رسید، بلافاصله راهی لندن شد تا در مهمانی با همکاران اسبقش شرکت کند.

روزنامه «‌میرور» انگلیس تصویری از جانسون را هنگام خروج از ضیافت یادشده منتشر کرده که درکنار «چارلز مور» سردبیر پیشین تلگراف دیده می‌شود.

یک سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس گفت که جانسون به دلیل ضیق وقت و مسائل امنیتی با هواپیما پرواز کرده است. او بدون اشاره به شرکت نخست وزیر در ضیافت شام با خبرنگاران نشریه تلگراف گفت که جانسون پس از ۴ روز اشتغالات در اجلاس گروه ۲۰ در «رم» ایتالیا و همایش آب و هوایی گلاسکو، راهی لندن شد تا نمایندگان پارلمان را در جریان این جلسات قرار دهد.

این درحالی است که جانسون درست چند ساعت پیش از عزیمتش به لندن، در میزگرد «شتاب به فنآوری‌های پاکیزه، نوآوری و توسعه» اجلاس گلاسکو از انتشار گازهای کربنی در صنایع هواپیمایی جهان انتقاد کرد و گفت که او به زودی سوار هواپیمایی می‌شود که ۳۵ درصد از سوخت زیستی استفاده می‌کند. او بر همین اساس هدف‌گذاری جهان برای استفاده از هواپیماهایی را که ۱۰ درصد سوخت فسیلی تا سال ۲۰۳۰ استفاده می‌کنند، «رقت‌انگیز» توصیف کرد.

مقامات ارشد کشورهای جهان در کنار کارشناسان و فعالان زیست محیطی از دوشنبه گذشته در شهر گلاسکو گردهم آمده‌اند تا در چارچوب بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی (کاپ ۲۶) درباره ادامه حیات موافقتنامه زیست محیطی ۲۰۱۵ پاریس که در آن کشورها متعهد به کاهش دمای هوا شده‌اند، بحث و تبادل نظر کنند.

به گزارش ایرنا، پیمان پاریس پیمان جهانی مربوط به آب و هوا و گرم شدن کره­ زمین است که متعاقب کنفرانس ۲۰۱۵ پاریس در مورد تغییرات آب و هوایی ذیل «کنوانسیون چتری (کادر) ملل متحد پیرامون تغییرات آب و هوایی ۱۹۹۲» به تصویب رسید.

همزمان با برگزاری این نشست؛ سازمان جهانی هواشناسی هشدار داد که دمای هفت سال گذشته زمین، گرم‌ترین دمای ثبت شده در تاریخ این سیاره بوده و در سال ۲۰۲۱ سطح آب دریاها تا ارتفاع بی سابقه‌ای بالا آمده و آسیب‌ها و زیان‌های آب و هوای نابود کننده مرتبط با اقلیم، بیشتر از گذشته بوده است.

اجلاس آب و هوایی گلاسکو تا ۲۱ آبان ادامه خواهد داشت، اما انتظار می‌رود که بحث‌ها تا چند روز بعد ادامه پیدا کند. «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد معتقد است که دست‌یابی به توافق بین تمام کشورها برای کاهش دمای زمین تا ۱.۵ درجه سانتی‌گراد، طبق توافق اقلیمی پاریس خیلی دشوار است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها