گزارش العالم از آخرین اخبار مربوط به حوادث خونین روز جمعه در منطقه "سبز" بغداد

شنبه 15 آبان 1400 - 12:27

خبرنگار العالم در بغداد اعلام کرد، به دنبال درگیری‌های خونینِ روز جمعه میان نیروهای امنیتی عراق و تظاهرات‌کنندگان معترض به نتایج انتخابات، تدابیر امنیتی شدید در مرکز پایتخت برقرار شده است.

العالم- عراق

دولت عراق تحقیقات درباره کشته و زخمی شدن شماری از تظاهرات‌کنندگان معترض به نتایج انتخابات پارلمانی در درگیری‌های روز گذشته را آغاز کرده است.

خبرگزاری رسمی عراق گزارش داد "مصطفی الکاظمی" نخست‌وزیر دستور داد تا برای روشن شدن حوادث روز جمعه بغداد و درگیری‌های بین معترضان به نتایج انتخابات و نیروهای امنیتی که سه کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشت، کمیته تحقیق تشکیل شود.

فرمانده عملیات مشترک در بیانیه‌ای اعلام کرد، کمیته تحقیقات درباره حوادث روز جمعه که طی آن شماری معترض و نیروی امنیتی کشته شدند را آغاز کرده است.

خبرنگار العالم در عراق تأکید کرد، به دنبال حوادث خونین روز گذشته در اطراف منطقه سبز تنش بر کشور حاکم شده است در حالی‌که مسئولان و جریان‌های سیاسی از تظاهرات‌کنندگان خواستار خویشتنداری شده‌اند. "قیس خزعلی" رهبر "عصائب اهل الحق"، شب گذشته از محل حادثه خونین روز جمعه بازدید و طی آن تأکید کرد که معترضان به گلوله‌های نیروهای امنیتی پاسخ نمی‌دهند.

خبرنگار العالم همچنین اعلام کرد، به رغم آتش زدن چادرهای تحصن‌کنندگان در اطراف منطقه سبز، ولی آنها اصرار دارند در این منطقه حضور داشته باشند. همچنین قرار است در محل کشته شدن شماری معترض، مراسم عزایی با حضور برخی رهبران سیاسی از جمله رهبر "عصائب اهل الحق" برگزار شود و مشارکت‌کنندگان در آن، حوادث روز جمعه را محکوم کنند.

نیروهای امنیتی عصر روز گذشته در ورودی منطقه سبز بغداد با معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی اخیر عراق که معتقدند در روند و نتایج انتخابات دستکاری شده است، درگیر شدند.

صدای شلیک گلوله برای متفرق کردن معترضان چند دقیقه ادامه یافت و نیروهای امنیتی برای عقب راندن جمعیت تظاهرات کننده از منطقه سبز بغداد، با شلیک هوایی و گاز اشک‌آور تلاش کردند معترضان را متفرق کنند.

برخی منابع در اخبار اولیه گفتند که یک نفر در جریان درگیری معترضان با نیروهای امنیتی مستقر در ورودی های منطقه سبز بغداد کشته شده و 30 نفر مجروح شده‌اند. در ادامه برخی منابع دیگر از کشته شدن 3 معترض خبر دادند در حالی که وزارت بهداشت عراق تعداد مجروحان را 125 نفر، بدون مورد فوتی اعلام کرد.

با گذشت حدود سه هفته از برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق که انتظار می‌رفت به یکسال بحث و جدل پساانتخابات 2018 این کشور خاتمه دهد، همچنان اوضاع سیاسی عراق با وجود دیدارهای متعدد سران سیاسی، شاهد رکود و حرکت درجا است.

پربیننده ترین خبرها