واکنش آمریکا به طرح چین و روسیه برای لغو تحریم‌های کره شمالی

واکنش آمریکا به طرح چین و روسیه برای لغو تحریم‌های کره شمالی
شنبه 15 آبان 1400 - 16:08

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به طرح چین و روسیه برای لغو تحریم‌های کره شمالی در شورای امنیت، بر اراده واشنگتن برای اجرای کامل قطعنامه‌های تحریمی پیونگ یانگ تاکید کرد.

العالم - آمریکا

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به طرح روسیه و چین برای لغو تحریم‌های کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که واشنگتن به اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت علیه پیونگ یانگ متعهد است.

اظهارات پرایس در حالی مطرح می‌شود که پکن و مسکو اخیرا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به دیگر اعضای شورای امنیت ارائه کرده‌اند که خواستار لغو تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ است.

در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که دوشنبه گذشته، خبرگزاری رویترز به آن دسترسی پیدا کرد، چین و روسیه از شورای امنیتِ ۱۵ عضوی درخواست کردند که این تحریم‌ها را «با هدف بهبود وضعیت معیشت غیرنظامیان» در این کشور لغو کند.

کره شمالی از سال ۲۰۰۶ به دلیل دنبال کردن برنامه‌های اتمی و موشک بالستیک خود، تحت تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد.

طبق این گزارش، پیش‌نویس قطعنامه روسیه و چین همچنین شامل اقدامات دیگری نیز می‌شود که دو سال پیش برای اولین بار چین و روسیه پیشنهاد دادند نیز می‌شود که شامل لغو ممنوعیت کار کردن اتباع کره شمالی در خارج از کشور و همچنین معافیت از تحریم پروژه‌های همکاری ریلی و جاده‌ای دو کره می‌شود.

پرایس درباره گردش کار شورای امنیت درباره این موضوع از ارائه جزئیات خودداری کرد اما در عین حال مدعی شد که واشنگتن آماده همکاری در این زمینه از طریق دیپلماسی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد، ما به دیپلماسی جدی و پایدار در قبال کره شمالی ادامه می‌دهیم و از این کشور می‌خواهیم از اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کند. هدف ما همانطور که بارها گفتیم خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره است.

ادعاها درباره خلع سلاح اتمی کره شمالی در حالیست که آمریکا و کره شمالی در دوره «دونالد ترامپ» چندین دور مذاکره فشرده در سطح رهبران عالی برگزار کردند اما در نهایت به خاطر عدم تمایل واشنگتن به لغو همه تحریمها علیه کره شمالی، مذاکرات با ناکامی مواجه شد و مسکوت باقی ماند.

پربیننده ترین خبرها