مشکل عربستان با حزب الله است

مشکل عربستان با حزب الله است
يکشنبه 16 آبان 1400 - 19:34

معاون دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه مشکل سعودی ها با حزب الله است، اعلام کرد: سازشکاران به آرمان فلسطین و امت و آینده کودکان ما خیانت می‌کنند.

العالم - لبنان

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به موضع گیری سعودی ضد جورج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان گفت: عربستان برای لبنان مشکل ایجاد کرده است. این موضع ظالمانه عربستان در مقابله با وزیر قرداحی شریف که در بیان تفکر و دیدگاه‌های خود شفاف و واضح بوده و مرتکب هیچ اشتباهی علیه عربستان یا سایر طرف‌ها نشده است، موضع متجاوزانه علیه لبنان است.

وی تاکید کرد: ما اقدام یک کشور به احضار و اخراج سفیر را هنگامی که یک مشکل نظامی یا کشتار، جنگ و تجاوز معین رخ داده باشد، درک می‌کنیم ولی در بحران فعلی لبنان کاری انجام نداده است و تمام ماجرا مربوط به اظهاراتی عادی است که می‌تواند از هر انسانی سر بزند. لبنان کشور آزادی هاست و هر انسانی می‌تواند نظر خود را در موافقت یا مخالفت با جنگ اعلام کند. اما پس از گذر زمان و بعد از اظهارات وزیر خارجه سعودی مشخص شد مشکل عربستان با حزب الله و حضورش در لبنان و قدرت آن است. ولی سعودی‌ها سرگردان بودند که چگونه لبنان را مورد حمله و هجمه قرار دهند در حالی که بهانه نداشتند. پس یک اظهارنظر معمولی را بهانه کردند ولی وقتی آَشکار شد بهانه سعودی‌ها ادعایی بی ارزش و سخیف است، مجبور شدند توضیح دهند که با حزب الله مشکل دارندسعودی‌ها سرگردان بودند که چگونه لبنان را مورد حمله و هجمه قرار دهند در حالی که بهانه نداشتند. پس یک اظهارنظر معمولی را بهانه کردند ولی وقتی آَشکار شد بهانه سعودی‌ها ادعایی بی ارزش و سخیف است، مجبور شدند توضیح دهند که با حزب الله مشکل دارند.

شیخ قاسم افزود: سعودی‌ها بر خلاف تمام موازین دیپلماتیک و با بی احترامی به وزارت خارجه و نخست وزیری لبنان و بدون اطلاع قبلی تمام تدابیر منفی را علیه لبنان اتخاذ کردند و سفیر لبنان را از عربستان اخراج کردند و همه این اقدامات در چارچوب اهانت و ضربه عربستان به روابط با لبنان قرار دارد.

وی تصریح کرد: لبنان مرتکب خلافی نشده است و مسئول چیزی نیست و از طرفی که مورد حمله و تعدی قرار گرفته است و از (لبنان) نمی‌توان انتظار داشت، کوتاه بیاید و حقارت را بپذیرد و عذرخواهی کند. بلکه باید متجاوز یعنی عربستان عقب نشینی کرده و از ملت لبنان عذرخواهی کند.

شیخ قاسم ادامه داد: ما همیشه روابط عادی و معمولی با عربستان و کشورهای دیگر داشته‌ایم اما از موضع عزت و کرامت. ما روابطی را که آن شرط گذاری و دیکته خواسته‌ها وجود داشته باشد، نخواهیم پذیرفت. ما به روابط بین دو کشور بر اساس استقلال اعتقاد داریم و اگر آنها (سعودی‌ها) با لبنان امروز آشنایی ندارند، بدانند که لبنان، قوی و آزاد و مستقل است و توانسته خاک خود را آزاد کند و سرش را بالا بگیرد و اسرائیل و تکفیری‌ها را اخراج کند.

معاون دبیرکل حزب الله خطاب به برخی مقامات لبنانی تصریح کرد: از درجه تسلیم شدن تان در مقابل ظالمان کم کنید، زیرا ظالمان و مستکبران به چیزی راضی نمی‌شوند و اگر چیزی به آنها بدهید، بیشتر را طلب می‌کنند در حالی که هیچ حقی هم ندارند. به همین خاطر ما خواستار حل موضوعی مشکل هستیم و مسئولیت در این خصوص به عهده عربستان است. به هر حال عربستان از نجیب میقاتی نخست وزیر و دولت راضی نیست و از تشکیل دولت قبلی به نخست وزیر سعد حریری هم راضی نبود. پس آنها از کل این ساختار راضی نیستند. زیرا نخست وزیری برای لبنان در نظر دارند که نتوانسته‌اند او را به مسند قدرت بنشانند.

وی ادامه داد: ما امروز قاطعانه می‌توانیم بگوییم مهمترین قضیه، قضیه مقاومت است چرا که مقاومت جایگاه ما را ارتقا می‌دهد، خاک و ملت ما را آزاد می‌کند، عزت و کرامت را به ما باز می‌گرداند و آینده را برای فرزندانمان فراهم می‌کند.

نعیم قاسم گفت: کسانی که محرمانه یا علنی، مستقیم یا غیر مستقیم به سوی عادی سازی روابط با دشمن اسرائیلی پیش می‌روند، به آرمان فلسطین و امت و آینده کودکان ما خیانت می‌کنندکسانی که محرمانه یا علنی، مستقیم یا غیر مستقیم به سوی عادی سازی روابط با دشمن اسرائیلی پیش می‌روند، به آرمان فلسطین و امت و آینده کودکان ما خیانت می‌کنند. در حالی که ما از آنان می‌خواهیم یاریگر نسل‌ها و کشورهای خود باشند، زیرا اگر گمان می‌کنند با عادی سازی روابط با اسرائیل می‌توانند سرزمین‌ها و آینده خود را حفظ کنند، اشتباه می‌کنند چرا که اسرائیل وارد هیچ کشوری نشده و با هیچ نظامی وارد تعامل نشده است مگر اینکه همه چیز را در آن کشور به دست می‌گیرد و اوضاع را به نفع خود تغییر می‌دهد. از این رو چه بسا در سال‌های نه چندان دور خواهیم شنید که چگونه اسرائیل شاهزاده‌ای را در کشورهای عربی برکنار و یکی دیگر را جایگزین او می‌کند و پادشاهی را تغییر می‌دهد و دیگری را به جای او می‌نشاند. اسرائیل وارد هر کشوری شود به حاکم آنجا تبدیل می‌شود به ویژه اگر از پشتیبانی آمریکا برخوردار باشد. کشورهای ابرقدرت همراه اسرائیل وارد توطئه می‌شوند تا سیطره و نفوذ آن را گسترش دهند. ولی ان شاء الله ما آن را روز را نخواهیم دید زیرا قبل از آن اسرائیل را نابود کرده‌ایم.

شیخ نعیم قاسم در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: ما به ملت خود اعتماد داریم و معتقدیم کسانی را که شایستگی نمایندگی داشته باشند، به پارلمان خواهند فرستاد و تمام اقداماتی که از خارج برای تغییر موازین انجام می‌شود، به نتیجه ختم نمی‌شود. از این رو ما به روند انتخابات پارلمانی پایبند هستیم و معتقدیم باید در این روند مشارکت داشته باشیم وانتخاب کرده و بار دیگر ثابت کنیم همه تبلیغات، ادعاها، محاصره و اقدامات زشت علیه ما نمی‌تواند امور را تغییر دهد و در نهایت کسی که در چارچوب معادله ارتش، ملت و مقاومت باشد در جبهه، انتخابات و هر جای دیگری پیروز خواهد شد.

مهر

پربیننده ترین خبرها