خلیفه حفتر، دست به دامان صهیونیستها شد

خلیفه حفتر، دست به دامان صهیونیستها شد
دوشنبه 17 آبان 1400 - 06:16

یک تحلیلگر صهیونیست خبر داد که پسر فرمانده تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی پس از دیدار با مقام های صهیونیست، درخواست کمک پدر خود را مطرح کرده است.

العالم - لیبی

در یک گزارش اسرائیلی که روز یکشنبه منتشر شد، آمده است که «صدام حفتر» پسر ژنرال خلیفه حفتر فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» دوشنبه گذشته به فلسطین اشغالی سفر و با مسئولان صهیونیست کرده است.

«یوسی ملمن» تحلیلگر مسائل اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با انتشار یادداشتی در روزنامه صهیونیستی، «هاآرتض»، این سفر را علنی کرد و نوشت؛ صدام حفتر، حامل پیامی از سوی پدر خود برای درخواست کمک نظامی و سیاسی از اسرائیل بوده است.

به گفته ملمن، صدام به نقل از پدرش به مسئولان صهیونیست گفته است که اگر از او حمایت سیاسی و نظامی کنند، او نیز متعهد خواهد شد که در آینده روابط دیپلماتیک بین لیبی و رژیم صهیونیستی برقرار کند.

وی با بیان اینکه دیدار صدام حفتر با مسئولان صهیونیست، یک ساعت و نیم در فرودگاه بن گوریون به طول انجامیده است، خاطر نشان کرد، صدام حفتر با هواپیمای فالکن از دبی وارد فرودگاه بن گوریون شد. این هواپیما یک ساعت و نیم پس از توقف در این فرودگاه، به سمت لیبی پرواز کرد، ولی مشخص نیست در حین توقف در فرودگاه با چه کسی ملاقات کرده است، «اما پدرش در گذشته تماس‌های مخفیانه‌ای با اسرائیل داشت و نمایندگان بخش «تیفیل» موساد بیش از یک بار با او ملاقات کردند».

این تحلیلگر صهیونیست خاطر نشان کرد، سفر هفته گذشته پسر حفتر به فلسطین اشغالی، مربوط به انتخابات ریاست جمهوری لیبی است که در 23 دسامبر برگزار خواهد شد. رژیم صهیونیستی نیز به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک لیبی در دریای مدیترانه و حضور یهودیان در این کشور، اهمیت خاصی برای لیبی قائل است.

به گفته ملمن، حمایت معمر قذافی رئیس‌جمهور سابق لیبی از گروههای فلسطینی نیز باعث شد تا رژیم صهیونیستی علاوه بر تلاش برای دستیابی به سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی، به لیبی نیز توجه کند. کما اینکه سرویس جاسوسی این رژیم، مزدوران خود را وارد لیبی کرد.

در همین ارتباط، وبگاه آمریکایی جمهوری‌خواه و تندروی آمریکایی «واشنگتن فری بیکن» فروردین ماه گذشته به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که مقام‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در ماه مارس دیداری خصوصی و محرمانه با صدام حفتر داشتند.

قرار است سوم دی ماه ۱۴۰۰ اولین انتخابات سراسری در لیبی پس از سال ۲۰۱۴ برگزار شود. در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ قرار بود انتخابات برگزار شود اما جنگ داخلی لیبی باعث عدم برگزاری انتخابات شد.

لیبی از سال ۲۰۱۱ شاهد بی‌ثباتی سراسری است. پس از کشته شدن معمر القذافی رئیس سابق این کشور، لیبی شاهد درگیری گروه‌های مختلف بود تا جایی که گروه‌های مسلح در این کشور به دو بخش شرقی (طبرق) و غربی (طرابلس) تبدیل شده بودند و با حمایت برخی کشورها با یکدیگر می‌جنگیدند.

دولت وفاق ملی لیبی و دولت شرق لیبی (تحت امر خلیفه حفتر) چند سال بر سر قدرت در این کشور جنگیدند و پس از یک سال درگیری شدید که منجر به پیشروی‌های دولت وفاق به پایتختی طرابلس شد، مرداد ماه گذشته آتش‌بس اعلام کردند.

دولت وفاق ملی لیبی مورد حمایت ترکیه، ایتالیا و قطر بوده و از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است. با این حال دولت مصر، امارات، عربستان سعودی این دولت را به رسمیت نمی‌شناسند و از دولت موازی (دولت طبرق) و ژنرال خلیفه حفتر، حمایت می‌کنند.

اواخر اسفندماه سال گذشته دور جدید گفت‌وگوهای سیاسی لیبی در شهر ژنو سوئیس، با نظارت سازمان ملل متحد با هدف بررسی نامزد ریاست دولت موقت لیبی برگزار شد و «محمد المنفی» به عنوان رئیس شورای ریاستی و «عبدالحمید الدبیبه» به عنوان نخست‌وزیر دولت انتقالی لیبی انتخاب شدند.

بیستم اسفندماه ۱۳۹۹ کابینه «دولت وحدت ملی» رأی اعتماد پارلمان این کشور را کسب کرد و ۳۵ عضو کابینه «عبدالحمید الدبیبه»موفق شدند رای اعتماد ۱۳۲ عضو پارلمان را بدست آورد و تنها دو نماینده به این کابینه رأی ممتنع دادند و ۳۶ نماینده نیز غایب بودند.

نخست‌وزیر دولت وحدت ملی لیبی پس از جلسه رأی اعتماد از همکاری دولت موقت و دولت وفاق ملی این کشور برای همکاری در شرایط سخت تقدیر و از سازمان ملل، اعضای کمیته گفت‌وگوی سیاسی و کشورهای میزبان مذاکرات طرف‌های مختلف لیبی، تشکر کرد.

عبدالحمید الدبیبه با تاریخی خواندن این رأی اعتماد، متعهد شد که برای آشتی ملی تلاش کند و مانع تکرار جنگ در لیبی شود و گفت که کشورش با وحدت به ساحل امنیت خواهد رسید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها