پژوهشگران: وجود رابطه مستقیم میان سلامت قلب و ساعت خواب

پژوهشگران: وجود رابطه مستقیم میان سلامت قلب و ساعت خواب
سه شنبه 18 آبان 1400 - 08:22

به گفته پژوهشگران، ساعت خواب می‌تواند احتمال بروز بیماری‌ها و سکته‌های قلبی را افزایش و کاهش دهد.

العالم - اروپا

به نقل از رویترز، پژوهشگران دانشگاه اکستر در انگلستان می‌گویند بهترین زمان برای آغاز خواب شبانه، ۱۰ تا ۱۱ شب است. به باور آنها، در صورت آغاز خواب در این بازه زمانی احتمال بروز بیماری‌ها و سکته‌های قلبی کاهش می‌یابد.

مطالعه آنها حکایت از آن دارد که در قیاس با آغاز خواب شبانه از ۱۰ تا ۱۱ شب، آغاز خواب از ۱۲ شب به بعد می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های قلبی را ۲۵ درصد افزایش دهد. همچنین آغاز خواب شبانه از ساعت ۱۱ تا ۱۲ شب -- در قیاس با بازه زمانی ۱۰ تا ۱۱ -- می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های قلبی را ۱۲ درصد افزایش دهد. جالب اینجاست که حتی آغاز خواب پیش از ساعت ۱۰ شب نیز به افزایش ۲۴ درصدی احتمال بروز حملات قلبی منجر می‌شود. بر اساس این پژوهش، تأثیر ساعت خواب بر تشدید بیماری‌های قلبی در زنان بیش از مردان است اما خواب پیش از ساعت ۱۰ شب برای مردان خطرناکتر از زنان ارزیابی شده است.

دکتر «دیوید پلنز،» مدیر این پژوهش می‌گوید بدن انسان یک ساعت درونی دارد که در تمامی اوقات شبانه‌روز فعالیت می‌کند. این ساعت نقش مهمی در تنظیم فعالیت‌های فیزیکی و ذهنی بر عهده دارد. وی ادامه می‌دهد: «گرچه ما نمی‌توانیم از این پژوهش به علت اصلی بروز مشکل دست پیدا کنیم، نتایج مطالعه نشان می‌دهد احتمال به هم خوردن ساعت درونی بدن به دلیل خواب شبانه زودهنگام و دیرهنگام بیشتر است؛ موضوعی که نتایج وخیمی برای سلامت قلب و عروق به همراه دارد.»

۸۸ هزار و ۲۶ فرد بالغ انگلیسی طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ در این پژوهش مشارکت داشتند. متوسط سن آنها ۶۱ سال بود و بیشتر مشارکت‌کنندگان ۴۳ تا ۷۹ سال داشتند. همچنین ساعات خواب آنها به وسیله ابزاری که بر روی مچ دستشان بسته شده بود ثبت شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها