انتقال 150 خلبان افغانستانی از تاجیکستان به آمریکا

انتقال 150 خلبان افغانستانی از تاجیکستان به آمریکا
چهارشنبه 19 آبان 1400 - 12:47

خبرگزاری رویترز گزارش داده که بیش از ۱۵۰ خلبان و خدمه افغان که پس از سقوط افغانستان به تاجیکستان رفته بودند، در حال آماده شدن برای ترک این کشور به مقصد امریکا هستند.

العالم - جهان اسلام

150 خلبان افغان خاک دوشنبه را به مقصد امارات ترک کرده و قرار است این افراد به آمریکا منتقل شوند.

انتقال این خلبان توسط آمریکا انجام شده است.

به گفته رویترز، علاوه بر خلبانان افغان 50 فرد غیرنظامی از جمله چندین خبرنگار نیز خاک تاجیکستان را در این پرواز ویژه ترک کردند.

بر اساس این گزارش، این خلبان‌ها روز سه‌شنبه، هفدهم آبان به فرودگاه دوشنبه آورده شده بودند و ظاهرا منتظر پروازی بودند که توسط دولت آمریکا برای انتقال آنان ترتیب داده شده‌بود.

چند روز پیش نیویورک تایمز گزارش داده‌ بود که ۱۴۳ خلبان و کمک‌خلبان‌های ارتش افغانستان که در روز سقوط به تاجیکستان رفته بودند، در حال حاضر در این کشور در زندان به سر می‌برند.

گفته شده است که در حال حاضر چندین هزار خلبان و خدمه هواپیما و کارکنان نیروهای هوایی دیگر افغانستان پنهان شده‌اند و احساس می‌کنند توسط ارتش آمریکا، رها شده‌اند. گزارش شده است که خلبان‌ها و کارکنان هوایی و خانواده‌های‌شان پنهان بوده و با خطر جدی مواجه‌اند.

یکی از خلبانان بازداشت شده نیروهای ارتش افغانستان در تاجیکستان به نیویورک تایمز گفته است: «ما به ارتش و دولت آمریکا اعتماد داشتیم که به ما کمک می‌کنند و ما را از این وضعیت خارج می‌کنند.»

همچنین، یک عضو نیروهای هوایی پیشین افغانستان در یک تماس تلفنی به این روزنامه گفته است که پنج سال با نیروهای آمریکایی کار کرده و در حال حاضر او و همکارانش از سوی این کشور فراموش شده‌اند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، ۱۴۳ خلبان افغان از ترس انتقام طالبان به این دلیل که در آمریکا آموزش دیده بودند، با ۱۶ فروند هواپیما از این کشور به تاجیکستان گریختند، دولت تاجیکستان نیز از آن زمان آنها را بازداشت کرده است.

تاجیکستان این خلبانان افغانستانی را در یک مرکز بهداشتی واقع در حومه کوهستانی بیرون دوشنبه، پایتخت این کشور بازداشت کرده و آنها طی چند ماه گذشته منتظر انتقال به آمریکا بودند.

فارس

پربیننده ترین خبرها