آلمان هم مانند فرانسه برای مذاکرات تعیین تکلیف کرد

آلمان هم مانند فرانسه برای مذاکرات تعیین تکلیف کرد
چهارشنبه 19 آبان 1400 - 22:39

وزارت خارجه آلمان گفته مذاکرات برجام در وین بایستی از نقطه‌ای که در دور ششم مذاکرات به پایان رسیده بودند آغاز شود.

العالم - اروپا

وزارت خارجه آلمان بدون اشاره به عدول کشورهای اروپایی از تعهداتشان در برجام بار دیگر درباره نحوه آغاز مذاکرات وین تعیین تکلیف کرده است.

حساب کاربری وزارت خارجه آلمان در توییتر نوشته مذاکرات وین بایستی از نقطه توقف خود در دور ششم آغاز شوند.

حساب کاربری وزارت خارجه آلمان در توییتر نوشته است: «علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه ایران امروز به برلین سفر کرد. از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای وین محور این نشست‌ را تشکیل می‌دهد. برای اطمینان از بازگشت سریع به پایبندی کامل برجام، مذاکرات بایستی از جایی که در روز ۲۰ ژوئن به پایان رسیدند آغاز شوند.»

روز گذشته (سه‌شنبه) «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران موضع مشابهی ابراز کرده بود.

طبق روایت سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، لودریان در این گفت‌و‌گو اعلام کرد که ضروری است از سرگیری مذاکرات برجامی با ایران از همان نقطه‌ای که ۲۰ ژوئن (۳۰ خردادماه ۱۴۰۰) متوقف شد ادامه یابد.

مواضع طلبکارانه آلمان و فرانسه درباره مذاکرات برجام در شرایطی مطرح می‌شوند که سه کشور اروپایی در عمل به تعهداتشان ذیل برجام بعد از خروج آمریکا از این توافق ناکام مانده‌اند.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها