شهروندان الجزائر: فرانسه دشمن است

شهروندان الجزائر: فرانسه دشمن است
پنج‌شنبه 20 آبان 1400 - 19:23

مردم الجزائر صبح امروز پنجشنبه هشتگ های متعددی از قبیل "مکرون" و "فرانسه دشمن ابدی است" راه اندازی کردند که همگی ترند شدند.

العالم ـ آفریقا

عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزائر در افتتاح کنفرانس رؤسای هیئت‌های دیپلماتیک گفت: ما در روابطمان با شرکای اروپایی هرگز درباره هیچ مداخله‌ای در امور داخلی‌مان سهل انگاری نخواهیم کرد و همواره آماده برقراری روابطی برپایه احترام متقابل و پایبندی کامل به اصل برابری حاکمیتی میان کشورها هستیم.

روابط میان پاریس و الجزائر طی هفته‌های اخیر به شدت تیره شده است؛ زیرا مکرون وجود یک کشور الجزئر قبل از استعمار فرانسه را زیر سوال برده و گفته که نظام سیاسی - نظامی الجزائر تاریخ استعمار را بر اساس فرانسه‌ستیزی بازنویسی کرده است.

در تلاش برای مهار پیامدهای اظهارات توهین‌آمیز رئیس‌جمهوری فرانسه علیه ملت الجزائر، یک مقام فرانسوی با اشاره به اینکه پاریس برای بهبود روابط با الجزائر تلاش می‌کند، اظهار داشت که امانوئل مکرون به خاطر برداشت نادرست از اظهاراتش درباره الجزائر ابراز تاسف کرده است.

در واکنشی فوری به توهین مکرون، الجزائر حریم هوایی خود را بر روی ارتش فرانسه بست سفیر خود از پاریس را فراخواند و از مکرون خواست از ملت الجزایر عذرخواهی کند.

این مسئول فرانسوی نیز گفت: "مکرون به ملت الجزائر، تاریخ آن و حاکمیت الجزائر احترام زیادی قائل است و عمیقاً علاقه‌مند به توسعه روابط دوجانبه دو کشورمان به نفع مردم الجزائر و فرانسه و همچنین مواجهه با چالش بزرگ در منطقه است."

اما اظهارات این مقام فرانسوی در الجزائر گوش شنوایی پیدا نکرده؛ چرا که الجزائر خواسته فرانسه قبل از هر کامی برای کاهش تنش و یا بازگرداندن اوضاع به حالت قبلی، باید رسما و علنا از ملت الجزائر عذرخواهی کند.

"عبدالمجید تبون" در گفت‌وگو با نشریه "اشپیگل" آلمان، اظهارات اخیر همتای فرانسوی خود درباره ملت الجزائر را بسیار خطرناک دانست و تاکید کرد که پس از این اظهارات، هرگز برای کاهش تنش با پاریس گام اول را برنخواهد داشت "چراکه در این صورت تمامی الجزائری‌ها را از دست خواهم داد و این موضوع به شخص من ارتباط ندارد بلکه به کل ملت الجزائر مربوط می‌شود".

بیشتر ناظران مسائل الجزائر معتقدند، رئیس‌جمهور تبون با عقل و منطق، بحرانی که مکرون عامل آن بوده را مدیریت می‌کند به نحوی که مقامات فرانسوی درخواست دیدار با او را مطرح می‌کنند و این امر را می‌توان در اظهارات یک مقام در کاخ الیزه به وضوح دید که روز جمعه گذشته در آستانه کنفرانس لیبی، به خبرنگاران گفته بود که الجزائر طرف اصلی در منطقه است و مکرون خواهان حضور تبون در کنفرانس است.

بدیهی است که این درخواست و اظهارات ملتمسانه مسئولان فرانسوی نتوانسته موضع قاطعانه رئیس‌جمهوری الجزائر را در قبال اظهارات مکرون تعدیل کند. لذا مکرون باید بداند الجزائر دیگر مستعمره فرانسه نیست همچنانکه الجزائر اهرم انتخاباتی برای مکرون نیست که بتواند از طریق آن آرای راستگرایان تندروی فرانسه در انتخابات آتی فرانسه را از آنِ خود کند. بنابراین مکرون به تنهایی مسئول بحران میان فرانسه و الجزائر است و باید به شیوه‌ای عاقلانه به آن پایان دهد.

مردم الجزائر در فضای مجازی با راه اندازی هشتگ های متعددی از قبیل "مکرون" و "فرانسه دشمن ابدی است"، به مساله روابط الجزائر و فرانسه واکنش نشان دادند.

یکی از کاربران به نام "فوزی" توییت کرد: فرانسه دشمن ابدی اسلام و مسلمانان و عرب و زبان عربی است، کشوری خبیث و سکولار است.

"غاده امام" با انتشار عکسی از دوران استعمار الجزائر توسط فرانسوی ها به ورشکستگی اخلاقی وانسانی اشغالگران فرانسوی در تعامل با شهروندان الجزائری اشاره کرد و نوشت: فرانسه اینگونه با عزت و کرامت انسان ها برخورد می کرد.

"وحید" با انتشار عکسی از امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه، به زبان عربی و انگلیسی توییت کرد: فرانسه دشمن است.

کاربری به نام "یکفی أنی جزائری" گزارشی از کاهش جمعیت الجزائر به میزان 58 درصد در سال های 1830 تا 1872 منتشر کرد و نوشت: به گواه فرانسوی ها، الجزائر بیش از 9 میلیون نفر از جمعیت خود را در سال های 1830 تا 1872 از دست داد.

پربیننده ترین خبرها