دریادار تنگسیری تشریح کرد؛

جزئیات توقف نفتکش متخلفی که قصد سرقت نفت ایران را داشت

جزئیات توقف نفتکش متخلفی که قصد سرقت نفت ایران را داشت
جمعه 21 آبان 1400 - 22:12

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جزئیاتی از توقف نفتکش متخلف توسط این نیرو را تشرح کرد.

العالم - ایران

دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در یک گفتگوی تلویزیونی به ارائه توضیحاتی درباره عملیات توقیف یک نفتکش در دریای عمان و دخالت ایالات متحده آمریکا در این عملیات پرداخت و گفت: نفت نفتکشی که ما توقیف کردیم، متعلق به ایران بود و نفتکش تخلف کرده بود و آمریکایی‌ها پشتیبان این کار بودند و از دور این نفتکش را رصد می‌کردند و نمی‌گذاشتند کسی به آن نزدیک شود.

وی افزود: در جایی که ما باید عملیات انجام می‌دادیم، بلافاصله اولین تماس فیزیکی ما با این نفتکش توسط نیروهای ویژه نیروی دریایی صورت گرفت و روی شناور هلی‌برن کردند. بلافاصله نیروی ویژه‌ای را از سطح وارد کار کردیم و هدایت نفتکش در دست نیروهای ما افتاد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه آمریکایی‌ها این صحنه را از دور می‌دیدند، اظهار کرد: آمریکایی‌ها صحنه را از طریق پهپاد می‌دیدند و بلافاصله دو ناوشکن ۱۱۲ و ۶۸ متعلق به آنها به منطقه عملیات آمدند و آرایش جنگی گرفتند، ما به این ناوها اخطار دادیم، اما آنها مقداری به اخطار بی‌توجهی کردند؛ شناورها به سینه این ناوها رفتند و قایق ما در فاصله ۲۰ متری ناو آمریکایی قرار گرفت و ناوهای آمریکایی کاملا ایستادند.

سردار تنگسیری تصریح کرد: ناوهای آمریکایی آمده بودند که نفتکش را رها کنند و دیدند که با دو ناوشکن نمی‌توانند و درخواست نیروی کمکی دادند و در مجموع پنج فروند ناوشکن آمریکایی در تلاش بودند تا این نفتکش را از چنگ ما درآوردند، وقتی پنج ناوشکن شدند، ما فروند شش شناور دیگر به شناورهای منطقه نبرد اضافه کردیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در برابر ناوهای آمریکا با چند شناور کوچک تقابل انجام شد؟ تأکید کرد: ما می‌خواهیم به آنها بگوییم که عددی نیستید؛ اگر زمانی پررویی کردید و تیری را به سمت ما انداختید، آن زمان هم موشک‌های ما و هم موشک‌اندازهای ما را خواهید دید.

فرمانده نیروی دریایی سپاه اضافه کرد: آنها می‌دانند که در چنگال ما هستند و می‌دانستند اگر به نفتکش نزدیکتر شوند، ما دیگر شوخی نمی‌کنیم. موشک‌ها و موشک‌اندازهای ما در ساحل آماده بودند که اگر این‌ها غلطی بکنند، در مقابلشان بایستیم. در نهایت آنها مجبور شدند در آبهای بین‌المللی دست از پا درازتر عقب‌نشینی کنند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره واکنش آمریکایی‌ها مبنی بر نادرست بودنِ روایت ایران درباره دخالت ناوهای آمریکایی در این واقعه، تصریح کرد: این یک دروغ بزرگ است؛ اگر آن‌ها می‌خواستند فقط ناظر باشند، پهپادهای آنها از بالا ناظر بود یا اینکه یک یا دو ناوشکن از دور نظارت می‌کرد و آرایش جنگی و پرواز بالگرد نیازی نبود، اگر ناظر بودند چرا درخواست نیروی کمکی کردند؟

سردار تنگسیری افزود: پنج فروند شناور را به صحنه آوردن و آرایش جنگی گرفتن، ناظر بودن است؟ چرا بچه‌گانه حرف می‌زنند؟ باید پخته‌تر صحبت کنند و صحنه را ببینند و بگویند که کم آورده‌اند.

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا نگران نبودید که ماجرا به درگیری با آمریکا ختم شود؟، گفت: آیا باید زور را بپذیریم؟ وقتی دشمن به ما زور می‌گوید و می‌خواهد نفت ما را ربایش کند و به نوعی ببرد، ما به عنوان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، بعدها می‌توانیم سرمان را جلوی ملت ایران بلند کنیم؟

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه اقیانوس‌ها و دریاها دیگر حیاط خلوت آمریکایی‌ها نیست، گفت: آموزش‌های‌مان و برد تجهیزات و موشک‌هایمان را روز به روز بیشتر و برای هر تهدیدی خود را آماده می‌کنیم. ان‌شاءالله روزی فرا برسد که قایق برود و ناوشکن و زیردریایی بازگردد.

دریادار تنگسیری در پایان با تأکید بر همکاری نیروهای دریایی ارتش و سپاه، خاطرنشان کرد: برادران عزیزم در نیروی دریایی ارتش مقتدر جمهوری اسلامی هم همین شجاعت را دارند و ما امروز یک ارتباط قلبی و دلی با هم داریم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها