تنش میان ریاض و بیروت؛ دشمنی حزب الله با اشغالگران صهیونیست، سعودی را خشمگین کرده است؟!

تنش میان ریاض و بیروت؛ دشمنی حزب الله با اشغالگران صهیونیست، سعودی را خشمگین کرده است؟!
يکشنبه 23 آبان 1400 - 12:05

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در خصوص بالا گرفتن تنش بین بیروت و ریاض، گفته است: «گروه‌های سیاسی لبنان باید برای آزاد سازی لبنان از تسلط حزب الله هر کاری که از دستشان بر می آید انجام دهند!»

العالم تحلیل روز

وزیر امور خارجه سعودی در خصوص بالا گرفتن تنش بین بیروت و ریاض گفته است: «هیچ بحرانی با لبنان نداریم، بلکه لبنان با بحران روبروست، فساد سیاسی و اقتصادی در لبنان جریان دارد و حزب الله تمام تلاش خود را می کند تا تحقیقات انفجار بندر بیروت به سرانجام نرسد».

بدون شک در لبنان بحران وجود دارد اما اینکه عربستان با لبنان بحران ندارد بیان ساده ای از اقدام عربستان در هدف گیری لبنان در همه زمینه هاست، دلیل این تنش نیز مشخص است دشمنی با حزب الله و محور مقاومت.

فساد سیاسی و اقتصادی در لبنان وجود دارد؛ این مساله درست است اما آیا وزیر سعودی از لبنانی ها می خواهد فراموش کنند چه کسی حکومت را از ابتدای دهه نود به دست گرفت و چه کسی پول عربستان را آورد و همه رهبران و مسئولان سیاسی قدیمی بیروت، طرابلس و صیدا را کنار زد؟

فرحان آیا از مردم لبنان می خواهد رفتار احزاب و گروه‌های مورد حمایت ریاض برای مقابله با حزب الله را فراموش کنند؟ عربستان و گروه های مورد حمایتش در لبنان، در فساد سیاسی و اقتصادی این کشور دست دارند.

اما جمله دوم «حزب الله از هیچ تلاشی برای ناکام گذاشتن تحقیقات انفجار بندر بیروت کوتاهی نمی کند» در اینجا لازم است به این وزیر سعودی بگوییم تحقیقات لبنان با تحقیقات در عربستان تفاوت دارد.

در لبنان همه چیز در رسانه ها منعکس می شود، مقامات قضایی پرونده انفجار بندر بیروت، دفتر اطلاع رسانی دارند؛ مخالفت حزب الله و هم پیمانانش با تحقیقات طارق بیطار از ابتدا روند قانونی داشته که البته برای این وزیر سعودی که به محاکمه های صوری و پنهانی عادت دارد، عجیب است.

اشتیاق این وزیر سعودی به عدالت در لبنان مشکوک به نظر می رسد به ویژه که طرف مشخصی را نشانه گرفته است، درست مانند اقدام مهره های ریاض در بیروت از اولین لحظه های انفجار.

افزون بر آن ناتوانی وی در قانع کردن لبنانی ها به این اشتیاق زیرا افرادی شبانه روز در لبنان به حزب الله حمله و اتهام زنی می کنند و هیچ کس به آنان اعتراض نکرده است. در حالی که باید از فیصل بن فرحان این سوال را پرسید: آیا کسی جرات می کند به مقامات و خاندان حاکم سعودی انتقاد کند؟

وزیر سعودی همچنین گفته است: «گروه‌های سیاسی لبنان باید برای آزاد سازی لبنان از تسلط حزب الله که به حمایت ایران اعتراف کرده، هر کاری که از دستشان بر می آید انجام دهند.»

حزب الله حمایت ایران برای مقابله با اشغالگران صهیونیستی را مخفی نکرده است و فیصل بن فرحان آن را حرام می داند در حالی که کشورش از گروه‌های زیادی در لبنان برای اقدامات خرابکارانه حمایت می کند.

در اینجا از وزیر خارجه عربستان انتظار داریم موضع خود را مشخص کند آیا از حمایت ایران بیزار است چون مواضع ایران ضد اشغالگری رژیم صهیونیستی است؟

حسين الموسوي - العالم

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها