روسیه اتهام انگلیس در مورد بحران پناهجویان را رد کرد

روسیه اتهام انگلیس در مورد بحران پناهجویان را رد کرد
يکشنبه 23 آبان 1400 - 15:07

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، اتهام انگلیس به این کشور مبنی بر داشتن مسئولیت و دخالت در بحران پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان را رد کرد.

العالم ـ اروپا

زاخارووا روز یکشنبه در کانال خود در شبکه تلگرام، با رد اتهام انگلیس به کشورش یادآوری کرد که لندن در برنامه ریزی حمله به عراق و اشغال این کشور با آمریکا شرکت کرده است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه، مساله شرکت انگلیس در لشکرکشی و اشغال عراق را به این خاطر که شمار قابل توجهی از پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان، اتباع عراقی هستند مطرح کرد.

لیز تراس وزیر خارجه انگلیس، پیشتر روسیه را مسئول بروز بحران پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان خوانده و خواستار فشار مسکو بر مینسک برای پایان دادن به این مساله شد.

زاخارووا در پاسخ به این اتهام نوشت: ۴۵ هزار سرباز انگلیسی به آمریکا برای اشغال عراق و قتل شهروندان این کشور و غارت ثروت های آن کمک کردند.

وی افزود: انگلیس مسئولیت تاریخی دقیق در مورد رویدادهای منطقه، کشتارعراقی ها، نابودی حکومت عراق و پیدایش داعش و وقوع فاجعه انسانی در این کشور دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ادامه داد: تا زمانی که لندن پاسخگوی جنایات خود نباشد مقام های آن کشور هیچ حق اخلاقی برای اتهام زنی به کشورهای دیگر را ندارند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز در در گفت‌وگویی زنده در یوتیوب نیز گفت: مقام های غربی‌ به جای تصمیم‌گیری و کمک به پناهجویان در مرزهای بلاروس، در مورد تهدیدات هیبریدی هشدار می‌دهند.

وی افزود: ما از این کشورهای متمدن که همیشه در حال نصیحت کردن همه هستند، چه می‌بینیم، شاهد هستیم که در مورد یک تهدید هیبریدی هشدار می‌دهند، درباره یک حمله؛ آن‌ها مدعی می‌شوند که نیروهایی مسلح اعزام شده‌اند، سیم خاردار می‌پیچند و مسئولیت را به گردن هر کس دیگری می‌اندازند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: اسناد حقوق بشر که غرب به تصویب رسانده است، ارزش کاغذی که روی آن نوشته شده‌اند را هم ندارند.

این روزها خبر از بحران انسانی در مرز بلاروس - لهستان به گوش می رسد. هزاران نفر در مرزی تجمع کرده اند که سیم های خاردار و مرزبانان لهستانی انتظارشان را می کشیدند و بارها از ورودشان به لهستان جلوگیری کردند.

به گزارش ایرنا،لهستان اعلام کرده است مرز مشترک خود با بلاروس را می بندد، زیرا گروه های بزرگی از پناهجویان کوشیده اند به این مرز راه یابند.

مقام های لهستان، بلاروس را به تلاش برای دامن زدن به فاجعه ای بزرگ متهم کرده و هشدار داده اند که نیروهای بیشتری را برای جلوگیری از پیشروی پناهجویان بسیج می کنند.

لوکاشنکو ادعای استفاده از پناهجویان به عنوان سلاح را رد کرده و از حمایت روسیه برخوردار شده است که اتحادیه اروپا را مسئول این بحران می داند.

بر اساس گزارش رسانه های روسی در شبانه روز گذشته بیش از ۵۰ پناهجو با عبور از حصار مرزی سیم خاردار در مرز بلاروس و لهستان وارد این کشور شدند.
مرزبانان لهستان و نیروهای ویژه این کشور ۲۲ پناهجو را در نقاط مرزی این کشور دستگیر کردند.
در همین حال شبکه خبری راشا تودی شب گذشته گزارش داد که یک سرباز لهستانی در مرز شرقی این کشور با بلاروس کشته شده است.
کشته شدن این نظامی که به تازگی به مرز این کشور اعزام شده، درحالی است که لهستان و اتحادیه اروپا، بلاروس را متهم به "جنگ هیبریدی" با استفاده از پناهجویان می‌کند. اما بر اساس گزارش‌های اولیه سلاح سرباز کشته شده به صورت اتفاقی شلیک کرده و باعث مرگ او شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها