رئیس جمهور در دیدار وزیر خارجه ترکیه:

ایران و ترکیه باید آماده ارتقای روابط از سطح کنونی به همکاری‌های همه جانبه باشند/ با تدوین سند همکاری بلندمدت، می‌توان روابط دوجانبه را به سطح همکاری‌های بین‌المللی رساند

ایران و ترکیه باید آماده ارتقای روابط از سطح کنونی به همکاری‌های همه جانبه باشند/ با تدوین سند همکاری بلندمدت، می‌توان روابط دوجانبه را به سطح همکاری‌های بین‌المللی رساند
دوشنبه 24 آبان 1400 - 15:52

رئیس جمهور روابط نزدیک ایران و ترکیه را به نفع صلح و ثبات در منطقه دانست و گفت: همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور باید به همکاری در عرصه بین‌المللی تبدیل شود و این نوع تعاملات با توجه به جایگاه مهم دو کشور می‌تواند در معادلات جهانی مؤثر باشد.

العالم _ ایران / سیاسی

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی روز دوشنبه در دیدار «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، با اشاره به اینکه توسعه روابط دو کشور به‌ویژه در حوزه مسائل تجاری و اقتصادی به نفع دو ملت است، گفت: ایران و ترکیه باید با نهایی کردن نقشه‌راه ارتقای همکاری‌ها، که تدوین آن در دستور کار دو کشور است، آماده ارتقای روابط از سطح کنونی به همکاری‌های همه جانبه باشند.

رئیس جمهور روابط نزدیک دو همسایه را به نفع صلح و ثبات در منطقه دانست و گفت: همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور باید به همکاری در عرصه بین‌المللی تبدیل شود و این نوع تعاملات با توجه به جایگاه مهم دو کشور می‌تواند در معادلات جهانی مؤثر باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نگاه جمهوری اسلامی درباره توانایی کشورهای منطقه برای حل مسائل خود بدون دخالت بیگانگان، گفت: حضور بیگانگان جز ناامنی و تنش میان ملت‌ها و دولت‌های منطقه نتیجه‌ای ندارد؛ همچنان که بیست سال حضور آمریکا در افغانستان جز قتل و خونریزی و تخریب نتیجه‌ای نداشت و مشخص شد مشکلات افغانستان به دست مردم این کشور و با کمک همسایگان قابل حل است.

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر اینکه اقدامات داعش به زیان همه کشورهای منطقه است، گفت: داعش به اذعان مقامات آمریکایی ساخته آنهاست و طبیعتاً این جریان با فرمان آمریکایی‌ها حرکت و به صورت نیابتی در کشورهای مختلف قتل و خونریزی می‌کند.

وی با بیان اینکه حضور این گروه تروریستی را در هر کجای منطقه به زیان ملت‌ها می‌دانیم، گفت: مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته می‌تواند از محورهای همکاری‌ تهران و آنکارا باشد و ایران برای ارتقای سطح همکاری در این زمینه آماده است.

رئیسی همچنین با اشاره به سخنان وزیر خارجه ترکیه درباره همکاری مشترک با ایران برای ایجاد ثبات و توسعه روابط تجاری در منطقه قفقاز جنوبی، گفت: جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان و ترکیه فراتر از رابطه همسایگی، پیوند عمیق و دیرینه اعتقادی و فرهنگی دارد و نباید اجازه دهیم برخی تحرکات بیگانه خدشه‌ای در روابط ایجاد کند.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه کشورش به دنبال ایجاد شتاب در افزایش سطح روابط با جمهوری اسلامی ایران است، گفت: ترکیه دولت جدید ایران را دولتی نتیجه‌گرا می‌داند و مصمم است سطح همکاری‌ها با تهران را هر چه بیشتر افزایش دهد.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به اهمیت همکاری و مشارکت ایران در توسعه ثبات و تجارت در قفقاز جنوبی، تصریح کرد: برای افزایش ثبات و مناسبات تجاری در قفقاز جنوبی به دنبال ایجاد و تقویت همکاری‌های مشترک با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

وی همچنین با اشاره به تحولات منطقه، همکاری با ایران در مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات و آرامش در منطقه را خواستار شد.

پربیننده ترین خبرها