آیا رئیس جمهوری تونس در میدان مین گام بر می دارد ؟

آیا رئیس جمهوری تونس در میدان مین گام بر می دارد ؟
سه شنبه 25 آبان 1400 - 22:34

بحران سیاسی تونس به قوت خود باقی است زیرا قیس سعید رئیس جمهوری هنوز بر تصمیمات خود اصرار دارد و اعتراضات خیابانی هم چنان ادامه دارد.

العالم- نظرکده

برخی ناظران معتقدند قیس سعید با استناد به ماده 80 و برخی مواد الحاقی قانون اساسی تونس موسوم وضعیت فوق العاده، اقدام کرده است.

آنان افزودند قیس سعید بر اساس این ماده؛ تعلیق قانون اساسی ،لغو مصونیت نمایندگان و انحلال دولت را اعلام کرد.

وی هم چنین با تکیه بر فشار مردمی از آن مرحله استفاده کرد زیرا حالت خفقان شدیدی در تونس حاکم بود و مردم از وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ناخرسند بودند وضعیت بهداشتی ناشی از کرونا نیز بحرانی بود و تصمیمات وی با استقبال گسترده مردم تونس روبرو شد.

این ناظران معتقدند برای این اقدامات باید عناوین اصلی وجود داشته باشد تا مردم را کمی راضی کرده و خفقان عمومی را بهبود بخشد زیرا همه از رواج فساد در ادارات و نهادهای دولتی و دست داشتن بسیاری از شخصیت های سیاسی و نمایندگان دارای مصونیت سخن می گفتند .

رهبران جنبش النهضه اما وادار کردن مردم به تظاهرات برای بازگرداندن وضعیت به گذشته را تکذیب کردند زیرا به اختیار آنان نبوده بلکه جنبش النهضه از سعید خواسته تا به تدابیر فوق العاده پایان داده و زندگی قانونی و دموکراسی به وضعیت سابق خود بازگردد.

آنان افزودند:سعید ماده 80 مربوط به خطرات احتمالی را انجام نداد بلکه قانون را نقض کرد و دولت و پارلمان را ترک نکرد.

آنان تاکید کردند جنبش النهضه از درگیری با سعید خودداری کرد و این درگیری میان دموکراسی و قانون اساسی و سعید است. مردم تونس خودشان از انقلاب دفاع می کنند و جنبش النهضه نیز بخشی از آنان است.

برخی رهبران جنبش الشعب نیز تاکید کردند این جنبش فرایند 25 ژوئیه را حمایت کرد و به مرحله چهارم یعنی مرحله مذاکرات و اصلاحات رسید.

آنان گفتند: این جمله که مردم تونس علیه فرایند 25 ژوئیه هستند، نادرست است بلکه افزون بر نمایندگان و برخی رهبران جنبش النهضه و برخی از نمایندگان، مخالفان با این فرایند؛خودشان کمربند سیاسی دولت المشیشی بودند.

آنان افزودند جنبش الشعب از تصمیمات سعید حمایت می کند و خواهان تسریع در اجرای ان است تا تونس از کمین کنندگان دور شود. کسانی که خواهان دموکراسی تو خالی هستند امروز خواهان ادامه این ساختار فاسدی هستند که مردم تونس را یاری نکرد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها