عدم تأیید نیکولاس برنز به عنوان سفیر آمریکا در چین

عدم تأیید نیکولاس برنز به عنوان سفیر آمریکا در چین
چهارشنبه 26 آبان 1400 - 14:07

نیکولاس برنز نتوانست در کنگره آمریکا اعتماد نمایندگان را برای فعالیت به عنوان سفیر در چین به دست آورد.

العالم - آمریکا

به گزارش العالم به نقل از پایگاه آکسیوس، مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه اعلام کرد انتصاب نیکولاس برنز، نامزد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای سفیری دولتش در چین را به دلیل نگرانی در خصوص روابط تجاری برنز در چین معلق می‌کند.

برنز از دیپلماتهای سابق و با تجربه آمریکا است که انتظار می رفت نامزدی‌اش با حمایت قاطع دو حزبی در مجلس سنا مواجه شود. حتی تد کروز (سناتور جمهوریخواه تگزاس) که با ده‌ها نفر از نامزدهای بایدن برای وزارت امور خارجه آمریکا مخالفت کرده، از مخالفتش با نامزدی برنز دست برداشت.

روبیو در بیانیه‌ای گفت: نیکولاس برنز تجربه‌ای طولانی در کار دولتی دارد، اما این شغلی است که در آن درک تهدید ایجاد شده از جانب حزب کمونیست چین اهمیت زیادی دارد.

او افزود: "در واقع، برنز هیچ ابراز پشیمانی یا نگرانی در مورد روابط تجاری فعلی خود با شرکت‌های بدون ملیت فعال در چین نداشت."

او عنوان کرد: "برنز دقیقاً همان نامزدی است که من انتظار معرفی‌اش از سوی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را با توجه به رویکرد ضعیف این دولت در قبال چین، از جمله لابی کردنش علیه قانون دو حزبی من دارم."

برنز ماه گذشته میلادی در جریان جلسه استماع مربوط به کسب تاییدیه سنا، موضعی سرسختانه علیه دولت چین اتخاذ کرد و گفت «چین بزرگترین تهدید برای امنیت کشور ما و جهان دموکراتیک" در قرن بیست و یکم را ایجاد می‌کند.»

اما او بر موضع دولت بایدن مبنی بر این که آمریکا و چین باید حتی در ضمن درگیر بودن در رقابتی شدید در سایر زمینه ها راه هایی برای همکاری در قبال موضوعاتی مانند تغییرات آب و هوایی پیدا کنند، تاکید کرده است.

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اوایل نوامبر با نامزدی برنز و 14 نامزد دیگر دولت بایدن برای پست‌های دیپلماتیک موافقت کرد. با این حال نامزدها باید حمایت کامل سنا را نیز بدست می آوردند.

روبیو همچنین اعلام کرد فرآیند انتصاب جولیسا رینوسو پانتالئون، نامزد بایدن برای سفیری دولتش در اسپانیا را هم به دلیل نگرانی در مورد رویکرد او در قبال کوبا معلق می کند. رینوسو در حال حاضر به عنوان رئیس دفتر جیل بایدن بانوی اول آمریکا خدمت می‌کند و پیش از این در دوره باراک اوباما سفیر آمریکا در اروگوئه بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها