گفت‌وگوی مشروح «العالم» با نماینده ویژه ایران در امور افغانستان/ از کمک‌های بشردوستانه تا تاکید رهبر معظم انقلاب بر فراهم شدن امکان تحصیل کودکان مهاجران/ شکست آمریکا؛ اهداف ظهور داعش در افغانستان/ واشنگتن اموال مردم افغانستان را آزاد کند/ مسوولان طالبان متعهد به توافقنامه حوزه آبی با ایران

گفت‌وگوی مشروح «العالم» با نماینده ویژه ایران در امور افغانستان/ از کمک‌های بشردوستانه تا تاکید رهبر معظم انقلاب بر فراهم شدن امکان تحصیل کودکان مهاجران/ شکست آمریکا؛ اهداف ظهور داعش در افغانستان/ واشنگتن اموال مردم افغانستان را آزاد کند/ مسوولان طالبان متعهد به توافقنامه حوزه آبی با ایران
پنج‌شنبه 27 آبان 1400 - 07:57

نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان گفت: در تمامی کشتارها و فاجعه هایی که در افغانستان صورت گرفته است ردپای آمریکایی ها در آنها جدی است و باید پاسخگو باشند.

العالم _ ایران / سیاسی

"حسن کاظمی قمی" نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان در گفت و گو با شبکه خبری العالم اظهارداشت: با فرار نظامیان آمریکا و سقوط دولت آقای اشرف غنی شرایط جدیدی در افغانستان به وجود آمد و همه را غافلگیر کرد. کابل و حکومت به دست طالبانی افتاد که در حال مبارزه با آمریکایی ها بودند این بسیار غافلگیرکننده بود. طبیعتا هر جامعه ای نیازمند اداره امور است باید حکومتی به وجود بیاید که بتواند معیشت و مشکلات مردم را حل و امنیت را برقرار کند و طالبان به عنوان واقعیتی در افغانستان آمدند و در کابل مستقر شدند.

وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران همواره به حمایت و کمک به مردم افغانستان در طول دوران اشغالگری این کشور مبادرت کرده است، خاطرنشان کرد، در شرایط کنونی که حجم مشکلات مردم افغانستان بسیار زیاد است و در همه زمینه های اقتصادی، امنیتی، مشکلات به جا مانده از دوران اشغالگری و موضوع تروریسم رنج می برند، جمهوری اسلامی ایران در این شرایط وظیفه خود می داند که با افغانستان همکاری خود را ادامه دهد. آنچه در تشکیل یک حکومت و دولت مهم است خواست مردم آن کشور است و جمهوری اسلامی ایران به خواست مردم افغانستان احترام می گذارد همان گونه که در کشور ما یک نظام سیاسی بر مبنای مردم سالاری دینی شکل گرفته است، لذا نقش مردم در حاکمیت مهم است.
نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان ادامه داد: امروز خوشحالم که می شنوم مقامات و مسئولان طالبان اشاره می کنند که ما دنبال یک حکومت فراگیر و مشارکتی هستیم؛ تشکیل چنین حکومتی می تواند فضا را برای تعامل دنیا با این دولت باز کند. امیدوارم یک دولت مشارکتی و فراگیر هر چه زودتر در افغانستان شکل بگیرد.

حضور داعش در افغانستان جنگ نیابتی و جایگزین اشغالگری است

کاظمی قمی افزود: آنچه مهم است و من بر آن تاکید کرده ام ، در شرایط فعلی که مردم افغانستان با مشکلات زیادی مواجه هستند از جمله بحران امنیتی (این انفجار ها که اتفاق افتاد) هرچند در طی این چند ماه در مقایسه با گذشته شرایط بهتر است، اما خیزش گروه های تکفیری مثل داعش که در حقیقت اینها جنگ های نیابتی هستند که جایگزین اشغالگری شدند و این مساله امروز مردم افغانستان را رنج می دهد و مشکلات اقتصادی بر موج آوارگی می افزاید و جمهوری اسلامی ایران در چنین شرایطی باید همکاری های خود را توسعه دهد و در موضوع حکومت هم ان شاالله هر چه زودتر بر اساس خواسته مردم ، یک حکومت فراگیر و مشارکتی شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه ورود آمریکایی ها به افغانستان یک اقدام غیر قانونی بود، گفت: آمریکا این کشور را به بهانه تروریسم اشغال کرد. در طول این 20 سال شاهد تخریب، کشتار و ویرانی در افغانستان به دست سربازهای آمریکا بودیم. آمریکایی ها در طول این 20 سال به فکر منافع مردم افغانستان نبودند و با مقاومت مردم افغانستان روبرو شدند، هر روز شاهد کشتار سربازهای خود بودند، در نتیجه طرح آمریکایی ها شکست خورد. اگر چه من تاکید می کنم که شرارت آمریکایی ها همچنان وجود دارد اما آنها دیدند که نمی توانند بمانند، بر همین اساس یک خروج غیرمسئولانه داشتند.

داعش در افغانستان در راستای ادامه سیاست های آمریکا ظهور پیدا کرد

نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان تصریح کرد: این خروج نابهنگام در راستای همان سیاست ایجاد بی ثباتی، هرج و مرج و ناامنی بود، به دنبال این خروج، موج هرج و مرج و هجوم مردم برای خروج از افغانستان ناشی از رفتار آمریکایی‌ها و موجی بود که به راه انداختند. خروج آمریکا همزمان شد با پیدایش داعش و تحرک بخشی این گروهک و ایجاد یک فضای ناامنی و وحشت. داعشی که در عراق و سوریه تجربه شده بود و آن جنایت های بزرگ را انجام داده بود و توسط جبهه مقاومت شکست خورده بود، حال در افغانستان در راستای ادامه همان سیاست های آمریکا ظهور پیدا کرد. در تمامی کشتارها و فاجعه هایی که در افغانستان صورت گرفته است ردپای آمریکایی ها جدی است و آنها باید پاسخ بدهند. آمریکایی از افغانستان خارج شدند، اما همچنان این کشور برای آنها اهمیت دارد و به دنبال این هستند که چه به صورت مستقیم چه نیابتی، اهداف خود را عملی کنند.

کاظمی قمی گفت: ما تاکید داریم در این شرایط سخت همچون روزگاران گذشته همکاری های خود را در تمامی حوزه ها اعم از اقتصادی، اجتماعی و امنیتی و... با افغانستان توسعه دهیم و به این کشور کمک کنیم زیرا افغانستان با کمبودهایی مواجه است و اگر این همکاری ها صورت نگیرد بر حجم مشکلات مردم این کشور افزوده خواهد شد و شاهد حجم زیادی از موج جدید آورگان به کشورهای همسایه از جمله ایران خواهیم بود.

وی با بیان اینکه هر روز شاهد ورود آوارگان افغانی به ایران هستیم، یادآور شد: بخشی از این مساله به شرایط سخت اقتصادی در این کشور برمی گردد که اگر همکاری های خود با کشور افغانستان را توسعه دهیم در ماندگاری مردم در کشورشان تاثیرگذار خواهد بود.

نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان بیان داشت: امروز یکی از مسائل مهم عضوگیری و جذب داعش است که مشکلات اقتصادی مردم می تواند در جذب نیرو از این کشور برای داعش موثر باشد.

کاظمی قمی با بیان اینکه همکاری های اقتصادی یک نفع دوجانبه است، گفت: هرآنچه که بتوانیم به افغانستان کمک کنیم بر امنیت و ثبات این کشور و مرزهای ما تاثیرگذار است.

نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان تصریح کرد: امیدواریم در فضای سیاسی و اجتماعی شرایطی در افغانستان به وجود بیاید که ان شاالله دولت همه گیر در این کشور شکل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه ثبات و امنیت منطقه در گرو امنیت کشورهایی مثل افغانستان است، تاکید کرد: حضور داعش امروز یک تهدید برای کل منطقه است.

کاظمی قمی با بیان اینکه داعش ساخته و پرداخته آمریکا است خاطرنشان کرد: وظیفه همگان است که برای مبارزه با این گروه تروریستی افغانستان را یاری کنند.

وی گفت: با توجه به بیشتر شدن تحرکات داعش در ماه های اخیر این مساله نشان می دهد که عقبه داعش تحت حمایت استکبار است.

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان، در پاسخ به این سوال که ایران شاهد حضور شمار زیادی از مهاجران افغانستان است و این مساله با تسلط طالبان بر این کشور تشدید شده است، راهکار حل بحران مهاجران چیست؟ خاطرنشان کرد، متاسفانه کشور افغانستان در طی 43 سالی که شاهد اشغالگری بود، این مساله به سیل مهاجران منجر شد و جمهوری اسلامی ایران میزبان قریب به 4 میلیون مهاجر افغانستانی است. حتی در دوره جنگ تحمیلی که صدام با پشتیبانی آمریکا و دیگران بر کشورمان تحمیل کرد، در آن فضا جمهوری اسلامی علاوه بر نزدیک به 4 میلیون مهاجر افغانستانی، شاهد نزدیک به 2 میلیون مهاجر و آواره عراقی نیز بود که پذیرش آنها یک وظیفه انسانی و اخلاقی در شرایط جنگ بود.
وی افزود: مهاجران در ایران در کمپ ها زندگی نمی کنند و مانند شهروندان ایرانی هستند و کودکانشان تحصیلات دارند و این مساله مورد تاکید مقام معظم رهبری است که باید در هر شرایطی کودکان افغانستانی به مدارس بروند. امروز شمار زیادی از مهاجران افغانستانی در ایران از تحصیلات عالیه برخوردارند و این شرایط فقط برای این روزهای اخیر نیست. اما وضعیت کنونی افغانستان موج جدیدی از آوارگان را به سمت مرزهای ما گسیل کرده است. به همین خاطر هم تاکید ما این است که باید به ایجاد ثبات و امنیت درافغانستان کمک کنیم که این مساله از موج جدید آوارگان به سمت کشور نیز جلوگیری خواهد کرد. در عین حال طبیعتا سیاست کشورما این است که ما باید ثبات مرزهای خود را نیز محکم نگه داریم چرا که این مساله یک وظیفه حاکمیتی است.

کاظمی قمی گفت: در مساله مهاجران جدید هم آنهایی را که به دلیل کمبودها و شرایط خاص ازجمله مسایل درمان بیماران و کسانی که در زمینه دادوستد و تجارت فعالیت دارند، جمهوری اسلامی تلاش کرده که تسهیلاتی را ایجاد کند و پیذیرای آنها باشد. اما مساله مهاجران و آوارگان افغانستانی فقط مربوط به جمهوری اسلامی ایران نیست باید فضایی در افغانستان ایجاد شود که جلوی موج آوارگی گرفته شود که در این زمینه همگان وظیفه دارند و جامعه جهانی و اتحادیه اروپا نیز مسوول هستند. از سویی خود این کشورها در طول 20 سال گذشته فضایی ایجاد کردند که افغانستان را به این روز کشاندند در نتیجه یکی از تلاش های جمهوری اسلامی ایران اقناع جامعه جهانی برای کمک های انسان دوستانه به مردم افغانستان است و یکی از تاکیداتی که ما داریم این است که پول های بلوکه شده مردم این کشور باید به آنها بازگردانده شود تا بتواند رونق تجاری و اقتصادی ایجاد کند و منجر شود کارمندان افغانستانی که چند ماهی است حقوق دریافت نکرده اند، به آنها پرداخت شود.

مسیرهای تجاری و اقتصادی افغانستان باید باز باشد

وی افزود: این که تاکید می کنیم که راه تجاری و اقتصادی افغانستان باید باز باشد و این که مرزهای کشورهای همسایه برای ورود کالا وکمک های بشردوستانه به افغانستان باز باشد، برای این است تا رونق اقتصادی به این کشور بازگردد و جلوی موج آوارگی گرفته شود. جامعه جهانی اگر بخواهد در این موضوع غیر مسوولانه برخورد کند طبیعتا هر چه شرایط سخت تر شود مردم افغانستان مجبور می شوند که از کشور خودشان بروند که انشاالله امیدواریم یک حکومت قوی و فراگیر شکل بگیرد و با همکاری کشورهای همسایه درحوزه تجاری و اقتصاد و در حوزه امنیت به کشور افغانستان کمک شود، این مسایل باعث کاهش سیل مهاجران از این کشور به سوی کشورهای جهان از جمله مهاجرت به ایران خواهد شد.

مسوولان طالبان خود را متعهد به توافقنامه درحوزه آبی با جمهوری اسلامی ایران می دانند

کاظمی قمی نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان در خصوص این سوال که درحوزه آبی و توافقنامه های موجود، شرایط بین ایران و حکومت طالبان چگونه خواهد بود؟ پاسخ داد: درموضوع آب بین مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در سال 1351 توافقنامه ای امضا شده و چیزی که اکنون از مسوولان طالبان شنیده می شود آنها خودشان را متعهد به این توفقنانه می دانند که طبیعتا باید راه های فنی را در این توافقنامه دنبال کرد. فکر نمی کنم که این مساله به عنوان یک موضوع چالشی بین دو کشور مطرح باشد. هر دو کشور این توافق را مورد احترام قرار داده اند وهمان طور که این مساله در سال های قبل اجرایی شده، باید ادامه پیدا کند.

کاظمی قمی درباره استقبال افغانستان از کمکهای ایران برای خروج از بحران این کشور گفت: باید شرایطی فراهم شود که مردم افغانستان بتوانند در حوزه خدمات درمانی بهداشتی، کالا و بویژه در موضوعات مواد غذایی و دارو در داخل کشور به راحتی تامین شوند این در چارچوب یک همکاری و تعامل بین افغانستان و کشورهاست. جمهوری اسلامی ایران به دور از شرایط امنیتی کنونی، سیاست گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری و حتی در حوزه انرژی را در مورد افغانستان دنبال می کند. البته در داخل کشور ما هم با توجه اینکه فصل سرماست که ملاحظات خودش را دارد.

وی افزود: فکر می کنم که در این زمینه ما می توانیم همکاری خوبی داشته باشیم و من یک بار دیگر یادآوری می کنم اگر به حجم مشکلات افغانستان افزوده شود با توجه به این که فصل سرما در راه است طبیعتا" مساله انرژی و سوخت برای گرمایش برای مردم موضوع مهمی است اگر یک بخشی از آن تامین نشود خواهید دید که مردم مجبور می شوند خانه و کاشانه خودشان را ترک کنند خوب اینها کجا می روند طبیعتا" به سمت کشورهای همسایه سراریز خواهند شد. پس از این منظر اگر ما در حوزه انرژی همکاری کنیم در چارچوب قرار دادها و همکاری های اقتصادی علاوه بر امر تجارت کمک انساندوستانه نیز خواهد بود.

بلوکه کردن اموال مردم افغانستان از سوی آمریکا پذیرفته نیست

کاظمی قمی خاطرنشان کرد، سیاست جمهوری اسلامی ایران بر تداوم این همکاری است تا جایی که برای ما امکان داشته باشد ما این مسیر را ادامه خواهیم داد ولی اینکه آمریکاییها اموال مردم را بلوکه و امروز بهانه کنند که مثلا با طالبان مشکل دارند و به این بهانه اموال آنها را نگه دارند در حالیکه مردم افغانستان در شرایط سخت هستند، پذیرفته نیست.

وی افزود: آمریکاییهایی که مدعی هستند در جهت حفظ حقوق بشر تلاش می کنند که البته یک ادعای دروغین است، اگر واقعا این ها به فکر مردم افغانستان هستند باید همین حق مردم افغانستان را به آنها بدهند لذا نباید ادعاهای غیر موجه را مطرح کنند که مردم را از حقوق خودشان محروم نمایند البته اینگونه رفتار آمریکایی ها فقط مختص مردم افغانستان نیست بلکه علیه مردم ایران و دیگران هم انجام داده اند. یعنی حربه اقتصادی که امروز آمریکایی ها در دست خودشان گرفته اند که به نظر نمی رسد این حربه آنها بتواند موفقیتی برای آنها حاصل کند تجربه این چهل و چند ساله فشارها و تحریم های آمریکا علیه مردم ایران، مردم را مقاوم تر کرد و باعث شده که جمهوری اسلامی ایران در خیلی از زمینه ها شاهد رشد علمی، فناوری، تکنولوزی و خودکفایی باشد. برای مردم افغانستان هم همینطور است اما وظیفه همگان است که به آمریکا فشار بیاورند که اموال بلوکه شده باید آزاد شود و به دست حکومت و در جهت خدمت به مردم افغانستان توزیع شود.
نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در پایان این گفت وگو تازه ترین کمکهای ارسالی ایران به افغانستان گفت: در یکی دو روز گذشته دوازدهمین محموله های کمک های انساندوستانه را برای مردم افغانستان ارسال کردیم آنچه که در بضاعت مردم ما بود صورت گرفت. ما واقعا" نسبت به مردم افغانستان ناراحت و غمگینیم چرا که حق مردم افغانستان نیست که هر روز یک مشکل و مصیبتی برایشان ایجاد شود. مردم این کشور درطول 20 سال تحت اشغالگری و مقابله و مبارزه با اشغالگران آمریکایی بودند و اکنون با فشارهای عدیده ای مواجه هستند، من باورم این است که مردم افغانستان تاوان مومن بودن و بیگانه ستیزی خودشان (را می دهند) چون مردمی هستند که عزت نفس دارند و آمریکایی ها را نمی خواهند به همین دلیل است که آمدند اموال مردم، ثروت ها و منابع طبیعی مردم را تخریب کردند یعنی زیرساخت های این کشور را نیز تخریب کردند و برمشکلات آنان افزودند.

وی افزود: از این جهت ما باید تلاش کنیم این خرابی هایی که آمریکایی ها و دیگر متحدین آمریکایی ایجاد کردند به کمک خود مردم افغانستان ساخته شود. چرا که اگر افغانستان واقعا ساخته و دوره سازندگی در آن شروع شود و به ثبات و امنیت برسد به نفع همه از جمله کشورهای منطقه و من جمله خود مردم افغانستان خواهد بود. آمریکایی ها در برابر مقاومت مردم افغانستان شکست خوردند و از مردم بشدت ناراحتند و من معتقدم واشنگتن باز تلاش می کند با شیوه های دیگر از مردم افغانستان انتقام بگیرد اگرچه مردم افغانستان راه خودشان را پیش خواهند برد.

پربیننده ترین خبرها