ایروان خواستار کمک نظامی روسیه در برابر تجاوزگری آذربایجان شد

ایروان خواستار کمک نظامی روسیه در برابر تجاوزگری آذربایجان شد
چهارشنبه 26 آبان 1400 - 17:42

«آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ارمنستان در مصاحبه با یک رسانه روسی اعلام کرد، ایروان از مسکو توقع کمک نظامی برای مقابله با «تجاوزگری» جمهوری آذربایجان را دارد.

العالم - آسیا

یک مقام ارشد امنیتی ارمنستانی با اشاره به روابط نزدیک ایروان با مسکو، از انتظار ارمنستان برای حمایت‌های نظامی و دیپلماتیک روسیه خبر داد.

به گزارش وبگاه ارمنستانی «نیو اِی‌ام»، دبیر شورای امنیت ارمنستان در مصاحبه با روزنامه روسی «کامرسانت»، کشورش را «شریک استراتژیک» روسیه خواند و گفت، مقام‌های ارمنستان از روسیه انتظار دارند به حل مسائل مربوط به اقدامات اخیر جمهوری آذربایجان کمک کند.

طبق گزارش این رسانه، کامرسانت از آرمن گریگوریان سوال کرد که ارمنستان با ارسال درخواست رسمی کمک از روسیه در چارچوب توافق سال ۱۹۹۷، انتظار دریافت چه نوع کمکی را از مسکو دارد؟

دبیر شورای امنیت ارمنستان از روسیه خواست که «از تمامیت سرزمینی ارمنستان حفاظت کند. (در همین زمینه) یک درخواست مکتوب در حال تهیه و نگارش است».

به گفته این مقام عالی رتبه امنیتی ایروان، «در حال حاضر نیروهای مسلح (جمهوری) آذربایجان در قلمرو سرزمینی مستقل ارمنستان هستند. این یک عمل تجاوزگرانه است. ارمنستان و روسیه سال ۱۹۹۷ توافق کردند که در چنین مواردی به صورت متقابل به یکدیگر کمک کنند به همین دلیل ما (ارمنستان) به روسیه درخواست ارسال کردیم».

وی در پاسخ به سوال روزنامه کامرسانت مبنی بر اینکه دقیقا چه انتظاری از روسیه درباره «کمک» دارید، گفت: «ما طرفدار حل این موضوع (تجاوزگری جمهوری آذربایجان علیه ارمنستان) از طریق دیپلماسی هستیم اما اگر حل آن از طریق دیپلماسی غیرممکن است، باید این موضوع با ابزار نظامی حل شود».

دبیر شورای امنیت ارمنستان در بخشی از این مصاحبه تصریح کرد: «ایروان همچنین می‌تواند از شرکای بین‌المللی کمک بخواهد».

آرمن گریگوریان با بیان اینکه اولویت ارمنستان برای درخواست کمک، روسیه و «پیمان امنیت دسته‌جمعی» (CSTO) است، گفت: «اما اگر تصمیمی گرفته نشود، احتمالات دیگر را هم در نظر خواهیم گرفت».


«آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ارمنستان

مقام ارشد ایروان در ادامه این مصاحبه به درگیری‌های شدید روز سه شنبه (دیروز) بین نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان که طبق گزارش‌ها، تلفات هم بر جا گذاشت، اشاره کرد.

او به روزنامه کامرسانت گفت: « به لطف مشارکت فعال طرف روسیه خصومت‌ها (درگیری‌های روز گذشته) متوقف شده است اما مشکل حل نشده است برای اینکه حضور نیروهای مسلح (جمهوری) آذربایجان در قلمرو مستقل ارمنستان همچنان ادامه دارد».

دبیر شورای امنیت ارمنستان افزود: «طبق تمام نقشه‌هایی که در زمان اتحاد جماهیر شوروی وجود داشت، تمام آن اراضی، سرزمین‌های مستقل ارمنستان هستند».

اظهارات گریگوریان در شرایطی مطرح شده که درگیری‌های روز گذشته جمهوری آذربایجان و ارمنستان به دنبال نقش‌آفرینی روسیه متوقف شد؛ درگیری‌هایی که کشته، زخمی و اسیر برجا گذاشته است.

طبق اعلام وزارت دفاع آذربایجان، هفت نظامی این کشور کشته و ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند. بنا بر اعلام وزارت دفاع ارمنستان، یک نیروی نظامی این کشور کشته و ۱۳ نفر اسیر شده‌اند.

به دنبال این درگیری‌های شدید، ابتدا «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه با وزرای دفاع ارمنستان و جمهوری آذربایجان به صورت جداگانه تماس تلفنی گرفت و از آنها خواست فورا این درگیری‌ها را پایان دهند. پس از این رایزنی‌ها، درگیری‌ها بین نیروهای نظامی دو کشور همسایه متوقف شد.

از سوی دیگر، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان با »ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفت‌و‌گوی تلفنی برقرار و حملات جمهوری آذربایجان را تحت عنوان «تجاوزگری» محکوم کرد.

پاشینیان همچنین ضمن تمجدید از روابط خوب ایروان و مسکو، ارمنستان و روسیه را «شریک استراتژیک» توصیف کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها