واکنش آنکارا به درگیری‌ نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان

واکنش آنکارا به درگیری‌ نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان
چهارشنبه 26 آبان 1400 - 20:17

پس از تشدید درگیری‌ها میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان، وزیر امور خارجه ترکیه با اتهام‌زنی به ایروان مدعی شد که آن‌ها صلح نمی‌خواهند و به اقدامات تحریک‌آمیز خود ادامه می‌دهند.

العالم - ترکیه

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه و «عبداللطیف بن راشد الزیانی»‌ همتای بحرینی او، بعدازظهر امروز (چهارشنبه)، در کنفرانسی مطبوعاتی در ترکیه حاضر شدند.

بر اساس گزارش شبکه «تی آر تی»، وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره درگیری‌های اخیر ایجاد شده در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: «خاک [جمهوری] آذربایجان حدود سی سال است که تحت اشغال ارمنستان بوده و در نتیجه [جمهوری] آذربایجان عملیاتی نظامی انجام داد و توانست در قالب یک عملیات نظامی که تقریبا ۴۴ روز به طول انجامید، اشغالگران ارمنستانی را خارج کند».

مولود چاووش اوغلو ادامه داد:‌ «ما تأکید می‌کنیم که [جمهوری] آذربایجان تنها نیست و ما همواره از آن‌ها حمایت خواهیم کرد و همچنین تأکید داریم که [جمهوری] آذربایجان نیز ما را در زمانی که با چالش مواجه بودیم، تنها نگذاشته بنابراین ما نیز آن‌ها را تنها نخواهیم گذاشت».

چاووش اغلو در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد: «ارمنستان پس از آتش‌بس برخی از نظامیان خود را برای نفوذ به خاک [جمهوری] آذربایجان و مناطق مرزی فرستاد. آن‌ها در زمان اقدام حمله نظامی کردند. از آن روز تاکنون، ما نمی‌توانیم بگوییم که دستگیری‌هایی که نیروهای [جمهوری] آذربایجان انجام داده‌اند، به اسارات درآوردن نیروهاست بلکه افرادی که دستگیر شده‌اند، جاسوس و نفوذی بودند که تلاش می‌کردند به خاک آذربایجان نفوذ کنند در نتیجه جنگی نیز در کار نبود. این ارمنستانی‌ها بودند که پس از جنگ، تلاش کردند که نفوذ کنند».

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین با تأکید بر اینکه تنش‌ها باید کاهش پیدا کنند، ادعا کرد: «اما کسی که این ‌تنش‌ها و نگرانی‌ها را زیاد می‌کند، ارمنستان است. پس ارمنستان باید این حقیقت را ببیند و آن را بپذیرد و از این اقدامات تحریک‌آمیز دست بردارد».

اخیرا درگیری‌های پراکنده‌ای میان نیروهای جمهوری آذربایجان و نیروهای ارمنستانی در خط مرزی دو کشور در جریان بود که روز گذشته شدت گرفت.

شب گذشته منابع ارمنستانی به نقل از پارلمان این کشور از مرگ ۱۵ سرباز در درگیری‌های اخیر با جمهوری آذربایجان خبر دادند که وزارت دفاع ارمنستان این آمار را تایید نکرد.

بنابر اعلام این وزارتخانه، «وضعیت در منطقه مرزی شرقی جمهوری ارمنستان که روز گذشته مواضع ارمنستانی‌ها مورد حمله یگان‌های نیروهای مسلح (جمهوری) آذربایجان قرار گرفت، نسبتاً با ثبات است».

طبق ادعای وزارت دفاع ارمنستان، «در نتیجه حملات خصمانه ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان)، دشمن (جمهوری آذربایجان) بالغ بر ۷۰ سرباز کشته و مجروح و همچنین تخریب قابل توجه تجهیزات نظامی به ویژه ۴ نفربر زرهی، ۱ خودروی زرهی سندکت، ۵ خودرو داشته است».

با این حال، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از کشته شدن هفت نظامی این کشور و زخمی شدن ۱۰ نفر دیگر در درگیری‌های روز گذشته در مرز با ارمنستان خبر داد.

به گفته این وزارت دفاع ارمنستان، یکی از نیروهای مسلح این کشور کشته و ۱۳ نفر اسیر شده‌اند و مذاکرات با میانجیگری طرف روسی برای آزادی نظامیان اسیر ارمنستانی در جریان است.

وزارت دفاع ارمنستان همچنین از قطع ارتباط با ۲۴ نفر از اعضای نیروهای مسلح این کشور و مفقود شدن آن‌ها خبر داد.

شدت گرفتن دوباره درگیری در شرایطی انجام شده که ارمنستان و جمهوری آذربایجان سال گذشته بر سر جنگ برای منطقه قره باغ کوهستانی توافق آتش‌بس امضا کردند.

جنگ سال گذشته در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس که به امضای «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه رسید، پایان یافت اما تنش‌ها بر سر تعیین مرز و ادعاهای درباره کریدورهای ادعایی همچنان ادامه دارد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها