زاخارووا: آمریکا مقصر مسایل بوجود آمده بین مسکو و واشنگتن است

زاخارووا: آمریکا مقصر مسایل بوجود آمده بین مسکو و واشنگتن است
يکشنبه 30 آبان 1400 - 11:55

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با بیان این که مذاکرات در مورد ثبات راهبردی (موضوعات موشکی و هسته ای) بین روسیه و آمریکا ادامه دارد، خاطرنشان کرد که مسائل انباشته شده در روابط روسیه و آمریکا را طرف آمریکایی بوجود آورده است.

العالم ـ اروپا

زاخارووا در گفت و گو با رادیو روسیه گفت: در روابط روسیه و آمریکا مشکلات فراوان وجود دارد اما با این وجود روند مذاکرات درخصوص ثبات راهبردی بین دو کشور جریان دارد و در آن نکات مثبتی وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با بیان اینکه مسائل انباشته شده در روابط روسیه و آمریکا را طرف آمریکایی بوجود آورده است، اظهار داشت: به رغم این مسائل مذاکرات ثبات راهبردی بین دو کشور ادامه دارد و این نمونه بسیار مهمی است.

زاخارووا خواستار نگرش واقع بینانه به این وضعیت در روابط دوجانبه با آمریکا شد و تصریح کرد: یکی از دستاوردهای دو کشور، ارائه پیش نویس قطعنامه مخالفت با استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی برای اهداف تبهکارانه است که توسط روسیه و آمریکا تنظیم و در ماه اکتبر به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد.

ثبات راهبردی مهم ترین عرصه اختلافات روسیه و آمریکا

ولادیمیر پوتین و جو بایدن روسای جمهوری روسیه و آمریکا در اجلاس ماه ژوئن در ژنو توافق کردند که مذاکرات درباره ثبات راهبردی بین دو کشور (مسائل مربوط به استقرار تسلیحات راهبردی و موشک های هسته ای) بین دو کشور ازسرگرفته شود.

از آن زمان تاکنون دو دور مذاکرات در این خصوص بین نمایندگان روسیه و آمریکا برگزار شده است.

دومین دور مذاکرات روسیه و آمریکا به عنوان دو قدرت اتمی جهان، درباره «ثبات راهبردی»، هشتم مهر پشت درهای بسته و در دفتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل مستقر در ژنو صورت گرفت و اخبار آن به بیرون درز پیدا نکرد. این رایزنی‌ها برای بررسی مسائل ثبات راهبردی شامل موشکی و هسته‌ای و کنترل تسلیحات در این عرصه‌ها در سطح بین‌المللی برگزار شد.

هیات روس به ریاست «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه و هیات آمریکایی هم به ریاست «وندی شرمن» معاون وزیر امور خارجه این کشور تشکیل جلسه دادند و بعد از سه ساعت این مذاکرات به پایان رسید؛ جلسه ای که به گفته ریابکوف دامنه اختلافات در آن زیاد بود.

به گفته سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای و موشکی روسیه، مسکو و واشنگتن هنوز اختلافات زیادی در زمینه ثبات راهبردی دارند.

وی می گوید: اگر چه در این مذاکرات درخصوص برخی تسلیحات و مسائل با طرف آمریکایی پیشرفت حاصل و ما در مورد ایجاد دو گروه کاری در عرصه ثبات راهبردی توافق کردیم اما مشکلات و اختلافات بین دو طرف فراوان است.

ریابکوف همچنین از امکان برگزاری دور جدید مذاکرات ثبات راهبردی بین روسیه و آمریکا تا پایان ماه جاری میلادی خبر داد.

به گزارش ایرنا، آناتولی آنتونف سفیر روسیه در واشنگتن چندی پیش گفت و گوهای بین روسیه و آمریکا در عرصه ثبات راهبردی را عالی توصیف و خاطرنشان کرد که گفت و گوها در مسیر درست پیش می رود و حرفه ای و به طور مشروح صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد که شرط اولیه برای گفت و گو با آمریکا درباره تسلیحات هسته ای غیر راهبردی، خارج سازی این نوع تسلیحات از کشورهای اروپایی است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها