اختلال در پروازهای فرودگاه ریاض برخلاف ادعای رهگیری یک پهپاد یمنی

اختلال در پروازهای فرودگاه ریاض برخلاف ادعای رهگیری یک پهپاد یمنی
دوشنبه 1 آذر 1400 - 12:21

گزارش‌های مانیتورینگ ناوبری هوایی در فرودگاه ریاض بیانگر اختلال در پروازهای این فرودگاه است حال آنکه ائتلاف سعودی ادعا کرده بود، یک پهپاد یمنی را رهگیری و منهدم کرده است.

العالم - عربستان - یمن

گزارش‌های مانیتورینگ ناوبری ترافیک هوایی در فرودگاه ریاض، از اختلال در روند فرود هواپیما‌هایی که قرار بود شب گذشته در این فرودگاه بر زمین بنشینند، خبر می‌دهد.

بررسی گزارش‌های وبگاه «فلایت رادار ۲۴» نشان می‌دهد که شماری از هواپیماها قادر به فرود در فرودگاه نبودند و برای مدتی بین ۲۰ دقیقه تا یک ساعت در آسمان گیر افتاده بودند.

این سایت سوئدی موقعیت پروازهای مسافربری را به صورت زنده و بر روی نقشه نمایش می‌دهد و می‌تواند در هر لحظه شتاب، بلندی، و جایگاه هواگردها را برای بینندگان نمایان سازد.

بر اساس این گزارش‌، یکی از این پروازها مربوط به پروازی بود که از دبی به مقصد ریاض حرکت کرده بود که با تاخیر ۴۵ دقیقه‌ای در فرودگاه ریاض بر زمین نشست و دیگری مربوط به دوحه بود که با تاخیر ۱۹ دقیقه‌ای به مقصد رسید.

بنا بر این گزارش، همچنین یک پرواز داخلی از مقصد فرودگاه تبوک با تاخیر به ریاض رسید.

همچنین پروازهایی که قرار بود از این فرودگاه انجام شود با بیش از یک ساعت تاخیر صورت گرفت. مقامات سعودی هیچ توضیحی در خصوص دلیل این تاخیرها و اختلال‌ها ندادند اما در عین حال مدعی رهگیری و انهدام یک فروند پهپاد یمنی که قصد حمله به فرودگاه نجران را داشته، شدند.

ائتلاف سعودی با صدور بیانیه‌ای ضمن ادعای اینکه یک فروند پهپاد را که قصد حمله به فرودگاه نجران را داشته منهدم کرده است، گفت: ترکش های این پهپاد پس از انهدام، در محله مسکونی العریسه پراکنده شده بدون اینکه تلفاتی از بین غیرنظامیان بر جای گذارد.

در این بیانیه ادعا شده است که پهپاد مذکور از فرودگاه بین المللی صنعاء برخاسته بود تا یک عملیات برون مرزی را انجام دهد.

این در حالی است که ارتش یمن همواره تأکید کرده است تا زمان تداوم تجاوزها و محاصره یمن به حملات خود علیه اهداف نظامی در عمق خاک عربستان سعودی ادامه خواهد داد.

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن دو روز پیش از انجام یک عملیات بزرگ در عمق عربستان سعودی در واکنش به تشدید حملات ائتلاف سعودی علیه یمن خبر داد و گفت که در این عملیات، با نام «موازنه بازدارندگی هشتم»، اهداف نظامی مختلف در ابهاء، جیزان، جده، نجران و .. با ۱۴ پهپاد هدف قرار گرفتند.

وی در پایان خطاب به ائتلاف متجاوز گفت که نیروهای یمنی، تنش را با تنش پاسخ خواهند داد تا محاصره ملت یمن پایان یابد و حملات این ائتلاف نیز متوقف شود.

این عملیات بزرگ در حالی صورت گرفته است که ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی وضعیت بسیار وخیمی در یمن دارد؛ به نحوی که استان راهبردی مأرب در آستانه آزادسازی توسط نیروهای یمنی قرار دارد و مزدوران وابسته به ریاض و ابوظبی نیز اخیرا به صورت ناگهانی از الحدیده خارج شدند.

به گزارش فارس، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی ماه‌های گذشته پیشروی چشمگیری در مأرب داشته‌اند به‌نحوی که رسانه‌ها از آغاز شمارش معکوس برای آزادسازی مأرب سخن به میان آوردند.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد. این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

پربیننده ترین خبرها