دفاع مقتدی الصدر از عملکرد کمیساریای انتخابات عراق

دفاع مقتدی الصدر از عملکرد کمیساریای انتخابات عراق
دوشنبه 1 آذر 1400 - 17:55

رهبر جریان صدر عراق در واکنش به درخواست‌ها برای ملغی اعلام‌کردن نتایج انتخابات پارلمانی، هرگونه مداخله در کار کمیساریای انتخابات را رد و بر لزوم عدم مداخله در کار قوه قضائیه و دادگاه فدرال در تأیید نتایج انتخابات تأکید کرد.

العالم - عراق

«مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر عراق طی پستی در توئیتر، هرگونه مداخله در کار کمیساریای انتخابات این کشور را رد کرد و در عین حال بر لزوم عدم مداخله در کار قوه قضائیه و دادگاه فدرال در تأیید نتایج انتخابات تاکید کرد.

وی نوشت: « با افتخار اعلام می‌کنیم که عملکرد کمیساریای عالی و مستقل انتخابات سالم بوده و این نهاد در تمامی جزئیات کار خود دقیق عمل کرده است. ما از یک سو دخالت در کار این کمیساریا را رد و از سوی دیگر بر پاک‌دستی اعضا و کارکنان آن تأکید می‌کنیم».

رهبر جریان صدر افزود: «ما کلیه فشارهای سیاسی و امنیتی را که کمیساریا از روز اول کار خود تا به امروز با آن روبه‌روست محکوم می‌کنیم و به احترام موضع‌گیری حرفه‌ای و سالمی که این کمیساریا دارد، می‌ایستیم و تنها می‌توانیم از کارکنان این نهاد بویژه برادر قاضی «جلیل عدنان خلف» قدردانی کنیم».

وی در پایان ضمن ناشایست خواندن دخالت در عملکرد دستگاه قضایی و دادگاه فدرال در تأیید نتایج انتخابات نوشت: «برخی خواستار تغییر [نتایج انتخابات] هستند تا بتوانند فراکسیون بزرگتر را تشکیل دهند و از این طریق دولت حداکثری را که از بارقه‌های روشن و نورانی آن ناراضی هستند، از دور خارج کنند».

این در حالی است که امروز (دوشنبه، 22 نوامبر)، «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح از ابطال آرای ۱۸ درصد حوزه‌‌های رأی‌گیری به دستور کمیساریای عالی انتخابات عراق خبر داد و طی بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس تصمیم هیأت قضایی (زیر مجموعه کمیساریای عالی انتخابات) آرای ۶۰۰۰ حوزه رأی‌گیری که رأس ساعت شش درب‌های خود را نبسته بودند، باطل اعلام شده است. همچنین آرای ۴۰۰۰ حوزه نیز به دلیل تکراری بودن اثر انگشت‌ها ابطال شده و در مجموع ۱۰۰۰۰ حوزه رأی‌گیری یعنی ۱۸ درصد مجموع حوزه‌ها (تعداد کل ۵۵ هزار حوزه) فاقد اعتبار است.

به گفته رئیس ائتلاف الفتح این اعداد و ارقام بسیار قابل توجه و تأثیرگذار است و به نوبه خود می‌تواند اثر بالایی بر نتیجه انتخابات داشته باشد.

وی دیروز نیز با اشاره ضمنی به احتمال ابطال انتخابات گفته بود که شکایت ارائه شده از سوی ائتلاف الفتح به دادگاه فدرال در روز پنجشنبه پیش، دارای ادله کافی برای ابطال و لغو نتایج انتخابات است.

به نوشته «بغداد الیوم» پس از این واکنش رهبر جریان صدر، «ریاض المسعودی» از اعضای این جریان نیز به درخواست ائتلاف الفتح برای ابطال نتایج انتخابات واکنش نشان داد و گفت: ملغی اعلام کردن نتایج انتخابات پارلمان امر آسانی نیست و بسیار بعید است که چنین اتفاقی رخ دهد.

وی مدعی شد که هدف برخی طرف‌ها از طرح چنین درخواست صرفا، اعمال فشار در روند مذاکرات برای تشکیل دولت آینده است.

مسعودی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «جریان صدر به رای و نظر دستگاه قضایی عراق احترام می گذارد، اما معتقدیم که دستگاه قضایی نتایج انتخابات را ملغی نخواهد کرد. برای این‌که هیچ توجیهی در این خصوص وجود ندارد. به ویژه این‌که انتخابات به شکل سالم و عادلانه‌ای برگزار شد و تمام شاخص‌ها هم حاکی از این امر است».

با اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی عراق، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند.

تعدادی از شهرهای عراق نیز از پس از اعلام نتیجه اولیه شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به نتیجه انتخابات بودند به‌نحوی که معترضان خواستار شمارش دستی کلیه آراء شدند چراکه معتقد بودند در شمارش الکترونیکی آراء، دستکاری صورت گرفته است. تحصن بسیاری از معترضان در ورودی‌های منطقه سبز بغداد نیز در هفته‌های گذشته در مواقعی موجب درگیری میان آن‌ها و مأموران امنیتی شده است.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد؛ اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد. پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد؛ مسئله‌ای که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های‌ سیاسی و طرفداران آن‌ها همراه شد.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تأیید کردند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها