قطر از یک افسر سیا برای جاسوسی از فیفا استفاده کرده است

قطر از یک افسر سیا برای جاسوسی از فیفا استفاده کرده است
سه شنبه 2 آذر 1400 - 09:18

به ادعای آسوشیتدپرس، قطر برای به دست آوردن میزبانی جام جهانی 2022 یک افسر اسبق سیا را استخدام کرد تا از فیفا و سایر مقامات جاسوسی کند.

العالم - آسیا

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، تحقیق و تفحص آسوشیتدپرس حکایت از آن دارد که قطر برای به دست آوردن میزبانی جام جهانی فوتبال سال 2022 و حفظ آن، سال‌ها از یک افسر اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) استفاده کرده است تا بتواند از فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) جاسوسی کند.
استخدام مقامات اسبق امنیتی و اطلاعاتی آمریکا با سبقه‌ای مخدوش در حوزه حقوق بشر به منظور کار برای دولت‌های خارجی سنتی قدیمی است؛ موضوعی که نگرانی برخی از نمایندگان کنگره ایالات متحده را نیز به همراه داشته است.
بر این اساس، قطر «کوین چاکر» افسر اسبق سیا را که حالا به عنوان یک پیمانکار خصوصی فعالیت می‌کند استخدام کرد تا از رقبایش در مسیر کسب میزبانی جام جهانی 2022 و همچنین مقامات فیفا جاسوسی کند. «چاکر» پس از آن نیز به همکاری خود با قطر ادامه داد تا دوحه بتواند اطلاعات بیشتری درباره کشورهای منتقدش در دنیای فوتبال کسب کند.
این گزارش آسوشیتدپرس بر مبنای مصاحبه با همکاران اسبق «چاکر» و بررسی قراردادها، ایمیل ها، فاکتورها و ارزیابی اسناد تجاری استوار است.
همچنین بر اساس این تفحص، یک نفر خود را به جای یک روزنامه‌نگار و تصویربردار جا زده است تا بتواند از درخواست میزبانی یکی از کشورهای رقیب قطر جاسوسی کند. همچنین در یک مورد دیگر، زنی تلاش کرده از طریق فیس‌بوک به یکی از افراد مرتبط با میزبانی قطر نزدیک شود. اطلاعات مرتبط با تماس‌های تلفنی و پیامک‌های دست‌کم یکی از مقامات فیفا نیز پیش از رأی‌گیری برای تعیین میزبان جام جهانی 2022 در سال 2010 به طور غیرقانونی استخراج شده است.
در این گزارش ادعا شده است «چاکر» به مقامات قطری وعده داده بود قادر است به حفظ تسلط دولت این کشور بر جمعیت بزرگ کارگران خارجی کمک کند. قطر 2.8 میلیون نفر جمعیت دارد اما تنها 300 هزار نفر از آنها شهروند این کشور هستند. به همین دلیل این کشور ثروتمند برای ساخت ورزشگاه‌ها و سایر زیرساخت‌های مرتبط با جام جهانی 2022 به نیروی کار خارجی متکی بوده است.
مقامات قطری هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده اند. فیفا نیز از اظهارنظر در این خصوص امتناع کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها