عبور ناوشکن آمریکایی از تنگه تایوان/ پکن: با این تهدیدات مقابله می‌کنیم

عبور ناوشکن آمریکایی از تنگه تایوان/ پکن: با این تهدیدات مقابله می‌کنیم
سه شنبه 2 آذر 1400 - 11:23

یک فروند کشتی جنگی نیروی دریایی آمریکا با عبور از تنگه تایوان وارد دریای جنوبی چین شد و با واکنش تند ارتش این کشور مواجه گردید.

العالم - آمریکا

در ادامه تنش‌زایی مکرر نیروی دریایی آمریکا در منطق شرق آسیا، امروز (سه‌شنبه) یک فروند کشتی جنگی این کشور بار دیگر از تنگه تایوان عبور کرد.

ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوشکن موشک‌انداز «میلیوس» روز سه‌شنبه با عبور از تنگه تایوان، وارد دریای جنوبی چین شده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در این بیانیه ادعا شده است که حرکت کشتی‌های آمریکایی در عبور از تنگه تایوان و در دریای جنوبی چین، «فعالیتی روتین و معمول بوده» و با هدف اعمال «حقوق مشروع آزادی ناوبری» در تمام آب‌های آزاد جهان انجام شده است.

نیروی دریایی آمریکا در این‌باره مدعی شد: «عبور این کشتی از تنگه تایوان، نشان‌دهنده تعهد آمریکا به منطقه ایندوپاسیفیک آزاد و باز است. ارتش آمریکا در هر جایی که قوانین بین‌المللی اجازه دهند، پرواز کرده، کشتی‌رانی می‌کند و به عملیات می‌پردازد».

ارتش چین نیز در واکنش به این اقدام تنش‌آمیز نیروی دریایی آمریکا، اعلام کرد که عبور کشتی‌های جنگی آمریکایی از تنگه تایوان، باعث به وجود آمدن خطرات امنیتی و تضعیف ثبات منطقه‌ای می‌شود و هشدار داد که تمام گام‌های لازم برای مقابله با این تهدیدها و اقدامات تحریک‌آمیز، محافظت از استقلال حاکمیتی و تمامیت ارضی خود را انجام می‌دهد.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

پیش از این نیز «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا با ادعای اینکه آمریکا و متحدانش صلح و ثبات در جنوب شرقی آسیا را حفظ می‌کنند، گفت در صورت وقوع اقدام یکجانبه علیه تایوان، آنها نیز اقداماتی انجام خواهند داد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها