سرلشکر صفوی:

انعقاد پیمان‌های عدم تعرض میتواند موجب افزایش اعتماد منطقه‌ای شود

انعقاد پیمان‌های عدم تعرض میتواند موجب افزایش اعتماد منطقه‌ای شود
سه شنبه 2 آذر 1400 - 11:48

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: انعقاد پیمان عدم تعرض بین ایران و ١٥ کشور همسایه می‌تواند موجب افزایش اعتماد منطقه‌ای و جلوگیری از تولید معمای امنیت شود.

العالم - ایران

پیش نشست ملی همایش ایران و همسایگان با موضوع «سیاست همسایگی» با حضور سرلشکر صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، محمدحسن شیخ الاسلامی، مسئولان مرکز مطالعات وزارت امور خارجه و مرکز آینده پژوهی جهان اسلام برگزار شد.

سید یحیی صفوی در نشست علمی سیاست همسایگی با تأکید بر ضرورت افزایش توان هماهنگی برای کسب تبادل و تحلیل اطلاعات راهبردی با شرکای منطقه ای جمهوری اسلامی ایران گفت: ما با برخورداری از اطلاعات راهبردی می توانیم تصویری صحیح از راهبرد دشمنان نسبت به منطقه و خودمان داشته باشیم و استراتژی ملی خودمان را با در نظر گرفتن مؤلفه های قدرت ملی و مصالح ملی و اقتضائات منطقه ای تنظیم کنیم.

وی افزود: این راهبرد شامل سیاست خارجی، اقتصادی، فناوری‌های نوین، فرهنگی، رسانه‌ای و گردشگری و سایر ابعاد است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا تاکید کرد: بر اساس یک فهم مشترک اطلاعاتی می‌توانیم با کشورها طرح همه جانبه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در قالب بازی برد-برد طراحی کنیم البته ممکن است کشورها در این مسیر در برخی از حوزه ها با هم تضاد منافع هم داشته باشند و این طبیعی است.

صفوی با بیان اینکه انعقاد پیمان عدم تعرض بین جمهوری اسلامی ایران و ١٥ کشور همسایه می تواند موجب افزایش اعتماد منطقه ای و جلوگیری از تولید معمای امنیت شود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با پیگیری هوشمندانه سیاست امنیت جمعی و سیاست همسایگی می تواند با هر کدام از کشورهای همسایه راهبرد همه جانبه تعریف کند و روابط سیاسی، اقتصادی، علم و فناوری، گردشگری، زیست محیطی و فرهنگی را با این کشورها گسترش دهد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان ملاحظات ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی در گسترش روابط همه جانبه ایران و همسایگان در افق سند ملی آمایش سرزمین ۱۴۲۴ شمسی گفت: ویژگی‌ها و مشخصات ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی ایران در سطوح مختلف ملی، منطقه‌ای‌ و جهانی، بر تمام مناسبات و فرایندهای درونی و خارجی بازیگران تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: وضعیت ژئوپلیتیکی و الزامات ژئواستراتژیک کشورها، وجوه مختلف اقتصاد ملی، در بخش‌های مختلف تولید و مصرف تا حوزه‌های مالی و پولی را متأثر می‌سازد و بدون توجه به ملاحظات ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی، امکان سیاست‌گذاری اقتصادی و پیاده‌سازی راهبردهای پیشرفت و توسعه ملی، ممکن نیست.

صفوی با برشماری پیشنهاداتی برای توسعه روابط با همسایگان خاطرنشان کرد: تغییر رویکرد ملی به سیاست دریاگرایی، وابسته کردن ارتباطات بین‌المللی کشورهای همسایه به فضای جغرافیایی کشور، تلاش در راستای افزایش تعاملات گسترده با سازمان همکاری های شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در قالب کریدور شمال-جنوب و شرق به غرب و مشارکت با همسایگان برای بهره برداری از ظرفیت‌های مشترک، بازسازماندهی مناطق آزاد، مناطق ویژه اقتصادی و مناطق مرزی در مشارکت همسایگان، از جمله اقداماتی است که می تواند با تقویت فرصت های اقتصاد ملی، گسترش روابط ایران و همسایگان را محقق کند.

شیخ الاسلامی: نشست سیاست همسایگی، پیش نشست همایش ملی ایران و همسایگان است

در ادامه این نشست محمدحسن شیخ الاسلامی معاون وزیر امور خارجه و رییس مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه گفت: نشست تدوین سیاست همسایگی، پیش نشست همایش ملی ایران و همسایگان است که در بهمن ماه سال ١٤٠٠ برگزار خواهد شد.

وی با تشریح مفاهیم نظری سیاست همسایگی و سطح تحلیل، به نسل های مطالعات منطقه ای بر مبنای جغرافیا، اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و هویت اشاره کرد و با طرح سؤال و تحلیل اینکه آیا همسایگی و جغرافیا لزوماً مبحث در هم تنیدگی را در برمی‌گیرد و مرزها در این بین چه نقشی ایفا می نمایند، اظهار کرد: باید توجه داشت که در همسایه بودگی عناصر بالفعل و بالقوه به صورت توامان و روش های استقرایی و قیاسی حائز اهمیت است.

در ادامه این نشست تخصصی، دکتر مجید قافله باشی رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی، دکتر سید رسول موسوی مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه و سایر اساتید و مسئولان حاضر در جلسه نقطه نظرات خود را پیرامون سیاست ایران در کشورهای همسایه، اقتصاد سیاسی، نقش اشتراکات فرهنگی و تمدنی در سیاست همسایگی بیان کردند.

در پایان این نشست سید حمزه صفوی مدیرعامل مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام با بر شماری محورهای همایش ملی ایران و همسایگان گفت: سیاست همسایگی، ایران و ترتیبات امنیتی منطقه¬ای، ایران و همگرایی اقتصادی منطقه¬ای ، ایران و همکاری¬های زیست محیطی منطقه¬ای، تعاملات علمی، فرهنگی و تمدنی ایران و همسایگان، کدهای ژئوپلتیک ایران و همسایگان، رقابت¬های ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک ایران و همسایگان، ایران و محور مقاومت، ایران، همسایگان و کریدورهای منطقه¬ای و بین المللی، ایران و سازمان همکاری های شانگهای محورهای اصلی این همایش هستند.

وی افزود: اساتید و کارشناسان می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی همایش به آدرس Ian.iiwfs.com مقالات خودشان را ارسال کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان ساخت: این همایش با دبیری علمی دکتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی و با مشارکت وزارت امور خارجه و مرکز آینده پژوهی جهان اسلام و با همکاری دانشگاههای علامه طباطبایی، تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس و سایر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها