وزیر خارجه لبنان: روابطمان با کشورهای حاشیه خلیج فارس دچار سوءتفاهم است

وزیر خارجه لبنان: روابطمان با کشورهای حاشیه خلیج فارس دچار سوءتفاهم است
سه شنبه 2 آذر 1400 - 15:10

وزیر خارجه لبنان گفت، روابط این کشور با کشورهای حوزه خلیج فارس کامل قطع نشده بلکه سوءتفاهمی پیش آمده که بیروت در تلاش برای حل آن است.

العالم - لبنان

«عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان درباره تحولات مختلف این کشور گفت: روابط لبنان با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس کاملا قطع نشده بلکه «سوءتفاهمی وجود دارد که در تلاش برای حل آن هستیم و نیاز به دیپلماسی دارد».

بحران اخیر میان لبنان و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس بویژه سعودی از آنجا آغاز شد که جرج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در اظهاراتی که مربوط به پیش از وزیر شدنش است، جنگ علیه یمن را بیهوده می‌خواند و خواستار پایان آن می‌شود.

در پی این اظهارات، عربستان سعودی سفیر خود در بیروت را فراخواند و از سفیر لبنان در عربستان نیز خواست این کشور را ترک کند. امارات، کویت و بحرین نیز در اقدامی مشابه سفرای خود از بیروت را فراخوانده و تأکید کردند که این اقدام آن‌ها به نشانه همبستگی با عربستان انجام شده است.

بوحبیب که اکنون در روسیه است درباره دیدارش با همتای روسی «سرگئی لاوروف» گفت، از مسکو خواسته به لبنان در راستای کاهش فشار کشورها بر بیروت کم کند تا لبنان بتواند از این بحران بیرون بیاید.

وی درباره اقدام روسیه در تحویل عکس‌های ماهواره‌ای انفجار بندر بیروت به لبنان هم اعلام کرد: این عکس‌ها ممکن است کمکی نکند و این دستگاه قضایی است که تصمیم می‌گیرد.

بوحبیب در باره مذاکرات ترسیم مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی گفت، روسیه در این موضوع مداخله نمی‌کند، آمریکا وارد شده و تا کنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی درباره روابط سوری-لبنانی هم گفت: لبنان برای صحبت با سوری‌ها نیاز به میانجی ندارد. برق اردن از سوریه عبور خواهد کرد و این یک نکته اقتصادی خوب برای سوریه و لبنان است. دولت لبنان هیچ مشکلی ندارد که از هر کدام از وزرا یا مقامات لبنانی بخواهد با طرف سوری صحبت کنند؛ اگر این موضوع در راستای منافع لبنان و سوریه باشد.

بوحبیب درباره انتخابات آینده لبنان (فروردین ۱۴۰۰) و رأی دادن لبنانی‌های مقیم خارج که تعداد آنها به ۲۴۰ هزار نفر رسیده تصریح کرد، بخش زیادی از لبنانی‌های مذکور طی دو سال گذشته لبنان را ترک کرده‌اند. «انتخابات در بهار برگزار خواهد شد و هنوز نمی‌دانیم که لبنانی‌های مقیم خارج در لبنان رأی خواهند داد یا خارج».

پربیننده ترین خبرها