امارات؛ طلایه دار عادی سازی در روابط با رژیم اسرائیل از طریق طرح های انرژی و قراردادهای تسلیحاتی

امارات؛ طلایه دار عادی سازی در روابط با رژیم اسرائیل از طریق طرح های انرژی و قراردادهای تسلیحاتی
سه شنبه 2 آذر 1400 - 18:07

امارات، صرفا به ایفای نقش ناخدای اول کشتی عادی سازی در روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی اکتفا نکرد، بلکه از این مرحله هم فراتر رفت و به طور گسترده درتبلیغ برای کالاهای اسرائیلی و تهیه طرح های تولید انرژی خورشیدی و نمک زدایی آب و اجرای قراردادهای تسلیحاتی اقدام کرد که این اقدامات، کشورهای عربی را به سمت عادی سازی در روابط با رژیم اسرائیل و تسلیم شدن در برابر این رژیم سوق داد.

العالم کشکول

روزنامه اسرائیلی "Globes" که متخصص در امور مالی است نوشت که مغرب درجریان فعالیت های نمایشگاه هواپیمایی دبی که از 14 تا 18 نوامبر جاری فعالیت داشت، به همراه 26 کشوردیگر از جمله برخی کشورهای شرق آسیا به سیستم ضد پهپاد اسرائیلی (SKYLOCK) دست یافت.

مساله فقط به اینجا ختم نمی شود، بلکه به منظور ارتباط بیشتر مغرب با عادی سازی در روابط با رژیم صهیونیستی، انتظار می رود که بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، روزهای 24 و 25 نوامبر (فردا چهارشنبه و پس فردا پنج شنبه ) به مغرب سفر کند.

درصورت انجام این سفر، این اولین بار خواهد بود که یک وزیر جنگ صهیونیست به مغرب سفر می کند.

این درحالیست که روزنامه مغربی "اسپرس" به نقل از رسانه های اسرائیلی نوشت: هدف از این اقدام، حمایت از حریم هوایی مغرب به واسطه سیستم ضد پهپادی اسکای لاک است که بخشی از گروه اسرائیلی Avnon) است.

دیروز اردن، امارات و رژیم اشغالگر اسرائیل در دبی، توافق اعلام حسن نیت برای همکاری در زمینه برق از انرژی خورشیدی و نمک زدایی آب را امضا کردند که این اقدام جدید، روابط با رژیم اشغالگر را تقویت خواهد کرد، این درحالیست که به گزارش خبرگزاری امارات، این کشور، علت این توافق را "ایجاد راه حل های عملی برای پیامدهای تغییر آب وهوا و تاثیرات آن بر امنیت انرژی و آب در منطقه " دانست.

به نظر می رسد که اردن هم صرفا به عادی سازی با رژیم اشغالگر اسرائیل و حتی به امضای توافق سازش با این رژیم اکتفا نکرد، و این معاهده، به عادی سازی روابط میان اردن و رژیم اسرائیل منجر شد و درگیری‌های مرزی میان دو طرف را نیز شامل شد.

پیمان وادی عربه به طور مستقیم به تلاش های انجام شده در روند سازش میان رژیم اشغالگر و سازمان آزادیبخش فلسطین می پردازد و با امضای این توافق، اردن دومین کشور عربی بعد از مصر و سومین طرف عربی بعد از مصر و سازمان آزادیبخش فلسطین بود که با رژیم اشغالگر دست دوستی داد.

تلاش های امارات برای ترغیب کشورهای حوزه خلیج فارس و عربی به عادی سازی روابط با "اسرائیل"، از توافق های مرزی و سیاسی فراتر رفته و به توافق های اقتصادی رسیده است.

مساله جدید این است که امارات به تبلیغ برای روابط عادی سازی از طریق بازاریابی برای طرح های اسرائیل و حمایت مالی اقدام کرده است.

به موجب این توافق، اردن درزمینه طرح تولید برق از انرژی خورشیدی با مشارکت امارات، از طریق حمایت مالی از طرح مذکور تلاش می کند و قرار است که یک شرکت اماراتی به ساخت ایستگاه انرژی شمسی در اردن اقدام کند و درمقابل، رژیم اسرائیل برای نمکزدایی آب برای اردن به میزان سالانه تا 200 مترمکعب اقدام کرده است.

امضای این توافق در نمایشگاه اکسپو دبی 2020 با حضور سلطان الجابر، نماینده امارات در امور آب و هوا و وزیر صنایع و کارن الحرار وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و محمد النجار وزیر آب و آبیاری اردن وجان کری فرستاده امریکا در زمینه آب و هوا امضا شد و این مساله نشان می دهد که رژیم اشغالگر اسرائیل، مرحله دوم نفود خود را در کشورهای عربی آغاز کرده است و این نفوذ خطرناک تر از نفوذ اولی یعنی اشغال مستقیم است.

جان کری، فرستاده امریکا درامور آب و هوا گفت : منطقه خاورمیانه را درصدر مناطقی است که از تبعات بحران آب وهوا رنج می برد و کشورهای منطقه می توانند با تقویت همکاری وفعالیت مشترک از این چالش عبور کنند.

پایگاه موندویس (Mondoweiss) در مطلبی تحت عنوان " امارات از جنایت های جنگی اسرائیل سود می برد" به رشد روابط میان ابوظبی و تل آویو و باز شدن بازارهای امارات به سوی کالاهای اسرائیلی ، اشاره کرد وگفت این مساله درنقض حقوق ملت فلسطین نقش دارد.

پربیننده ترین خبرها