سقوط لیره؛ پایان سلطنت اردوغان نزدیک است؟

سقوط لیره؛ پایان سلطنت اردوغان نزدیک است؟
پنج‌شنبه 4 آذر 1400 - 08:49

"حتی اگر 10 تا اقتصاددان دارای جایزه نوبل هم بیایند، تا اردوغان کناره گیری نکند، اقتصاد ترکیه درست نخواهد شد". این سخن "علی بابا جان"، معارض و رهبر "حزب دموکراسی و پیشرفت" است. درست است که این سخن اندکی اغراق آمیز است اما بیانگر حجم بحرانی است که دامنگیر اقتصاد ترکیه شده است و هیچ امیدی به حل این بحران مشاهده نمی شود.

العالم - کشکول

سقوط شدید ارزش لیره ترکیه – هر دلار 13 لیره – شهروندان را در مقابل گرانی شدید و سرسام آور قرار داده است.

افزایش قیمت مواد غذایی و کالاهای مصرفی روزانه به خصوص نان، مردم را در چند شهر ترکیه به خصوص آنکارا و استانبول به خیابان ها کشانده است، آنها خواستار استعفای دولت هستند.

فعالان ترک نیز ویدوهایی از تظاهرات شبانه مردم در چند منطقه منتشر کرده اند که در آنها مردم خواستار کناره گیری دولت حزب عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان و برگزاری انتخابات زودهنگام هستند و این حزب را به غارت دارایی های مردم متهم می کنند.

اردوغان سعی می مند با کاهش نرخ سود، تورم را مهار کرده و جلوی سقوط ارزش لیره در برابر دلار را بگیرد. اما احزاب مخالف معتقدند که تدابیر اردوغان فقط اوضاع را بدتر و وضعیت معیشتی مردم را دشوارتر می کند.

به نظر می رسد که احزاب مخالف با استفاده از نارضایتی عمومی از سیاست های اقتصادی دولت اردوغان، از همین الان درباره جلو انداختن موعد برگزاری انتخاباتی که قرار بود در ژوئن 2023 برگزار شود، صحبت می کنند.

طبق آمار، میانگین بیکاری در این کشور به 12.1 درصد رسیده است و تعداد بیکاران از 4 میلیون نفر گذشته است. این ارقام و آمار باعث کاهش شدید محبوبیت حزب عدالت و توسعه و متحد آن، "جنبش قومی" شده است.

نکته قابل توجه این است که دولت به منظور مهار تحرکات جناح مخالف، سیاست های اقتصادی را در پیش گرفته است که باعث پیچیده تر شدن اوضاع شده است.

دولت ترکیه با گرفتن وام های خارجی، اقتصاد ترکیه را در گرو معاملات و زد و بندهای سیاست بین الملل قرار داده است و از آنجا که معاملات سیاست بین الملل هیچگاه قابل اعتماد نیست، تورم لحظه به لحظه شدید و شدیدتر تا به این درجه از وخامت رسیده است.

کارشناسان مسائل ترکیه معتقدند که سیاست های خارجی اردوغان و مداخله های او در عراق و سوریه و لیبی و دیگر کشورها و نیز مداخله دولت در کار بانک مرکزی کشور باعث وخامت هر چه بیشتر اوضاع اقتصادی کشور شده است. آنها معتقدند که سقوط ارزش لیره می تواند پایان زندگی سیاسی اردوغان باشد.

پربیننده ترین خبرها