انتقاد شدید هادی العامری از فرستاده سازمان ملل/ گویا فرستاده سازمان ملل، رئیس کمیساریای انتخابات عراق است!

انتقاد شدید هادی العامری از فرستاده سازمان ملل/ گویا فرستاده سازمان ملل، رئیس کمیساریای انتخابات عراق است!
پنج‌شنبه 4 آذر 1400 - 13:42

رئیس ائتلاف الفتح عراق از مواضع فرستاده سازمان ملل به کشورش در دیدار با نماینده اتحادیه اروپا انتقاد کرد و گفت که وی به‌گونه‌ای رفتار می کند که گویی رئیس کمیساریای عالی انتخابات است.

العالم - عراق

«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق، از عملکرد «جنین پلاسخارت» فرستاده سازمان ملل به عراق انتقاد کرد و گفت: «وی در انتخابات و نتایج آن به گونه‌ای دخالت می‌کند که گویی رئیس کمیساریای عالی انتخابات است».

دفتر اطلاع‌رسانی العامری طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در السومریه منتشر شد، اعلام کرد که وی در دفترش در بغداد، در روز چهارشنبه (دیروز، ۲۴ نوامبر) میزبان «ویله واریولا» سفیر اتحادیه اروپا در عراق بود و طی این دیدار به وی اطمینان داد که نگرانی درباره مسیر دموکراتیک دلیل اصلی مطالبه برگزاری انتخابات شفاف و انتقال مسالمت آمیز قدرت است.

العامری با اشاره این‌که انتخابات اخیری که در عراق برگزار شد؛ بدترین انتخابات از سال ۲۰۰۳ تاکنون بود، ادامه نتایج تقلبی آن به این شکل را تضعیف روند دموکراتیک در عراق دانست.

وی افزود: «ما همکاری و رابطه بسیار خوبی با نمایندگی سازمان ملل داریم که به نقش مثبت آن معتقدیم، اما به دلیل تخلفات جنین پلاسخارت، رئیس فعلی این نهاد، که مداخله می کند، اعتماد ما در حال متزلزل شدن است. وی به گونه‌ای در انتخابات و نتایج آن دخالت می‌کند که گویی او رئیس کمیساریا عالی است، بلکه گویی یک کمیسر عالی است و عراق هیچ نمایند‌ این‌چنینی را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت. او باید به وظایف خاص خود پایبند باشند».

العامری در ادامه گفت که اعتراض‌ها و تحصن‌های جاری در عراق در اعتراض به دستکاری در نتایج انتخابات و سرقت آراء، مسالمت‌آمیزترین و منظم‌ترین تحصن‌ها از سال ۲۰۰۳ تاکنون است.

در مقابل، سفیر اتحادیه اروپا در عراق نیز گفت که در مدیریت مسائل فنی و تکنولوژیک انتخابات، عملکرد خوبی وجود دارد، اما این به معنای عدم تقلب نیست.همه شکایات ارائه‌شده باید با جدیت مورد توجه قرار گیرد و از همه گزینه‌های قانونی استقبال و تاکید شود که ثبات عراق برای کشورهای اروپایی بسیار مهم است.

با اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی عراق، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند.

تعدادی از شهرهای عراق نیز از پس از اعلام نتیجه اولیه شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به نتیجه انتخابات بودند به‌نحوی که معترضان خواستار شمارش دستی کلیه آراء شدند چراکه معتقد بودند در شمارش الکترونیکی آراء، دستکاری صورت گرفته است.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد؛ اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد. پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد؛ مسئله‌ای که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های‌ سیاسی و طرفداران آن‌ها همراه شد.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تأیید کردند.

«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق پس از اعلام نتیجه انتخابات بیانیه‌ای صادر و تأکید کرد: «به هر قیمتی که شده، ما این نتایج ساختگی را نمی‌پذیریم و از آرای نامزدهای خود و رأی‌دهندگانمان با تمام قدرت دفاع خواهیم کرد».

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها