روسیه: ایرانی‌ها تحت فشار کاری انجام نمی‌دهند

روسیه: ایرانی‌ها تحت فشار کاری انجام نمی‌دهند
شنبه 6 آذر 1400 - 00:07

یک مقام روسیه گفته تهدید آمریکا به تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صورت عدم همکاری ایران، سازنده نیست.

العالم-ایران

روسیه روز جمعه از بیانیه نماینده آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ایران را به برگزاری نشست فوق‌العاده در آن شورا تهدید کرده بود انتقاد کرد.

نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز گذشته (پنجشنبه) ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم و تهدید کرد چنانچه این روال ادامه داشته باشد، شورای حکام آژانس برای رسیدگی به «این بحران» نشست فوق‌العاده تشکیل خواهد داد.

«میخائیل اولیانوف»،نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز جمعه در یک نشست خبری با همتای چینی‌اش گفت: «من معتقدم این نشان می‌دهد که همکاران آمریکایی‌مان صبرشان را از دست داده‌اند ولی فکر می‌کنم لازم است همه ما هیجاناتمان را کنترل کنیم.»

وی اضافه کرد: «من از این بیانیه خاص هیأت آمریکایی [در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی] استقبال نمی‌کنم. سازنده نیست.»

نخستین دور مذاکرات وین در دولت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران قرار است از روز ۸ آذرماه در وین برگزار شود. ایران اعلام کرده تلاش برای رفع تمامی تحریم‌ها مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی در این گفت‌وگوها را تشکیل خواهد داد.

دولت جو بایدن مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات وین زمینه‌های بازگشت آمریکا به برجام را فراهم کند، اما کاخ سفید در دوران ریاست‌جمهوری او از انجام اقدامات لازم برای بازگشت آمریکا از مسیر فشار حداکثری خودداری کرده است.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

اولیانوف روز جمعه گفت: «آمریکا برای مدت‌های بسیار طولانی با ایرانی‌ها مذاکره نکرد و فراموش کرد که ایرانی‌ها وقتی تحت فشار باشند کاری انجام نمی‌دهند. آنها اگر تحت فشار قرار بگیرند مقاومت می‌کنند.»

در دولت «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور سابق ایران نیز ۶ دور مذاکره در شهر وین برگزار شد اما آن مذاکرات به دلیل پافشاری آمریکا بر برخی مواضع غیرعقلانی به شکست منجر شد.

یکی از زمینه‌های اختلاف در آن مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرد.

مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال اخیراً گزارش داده بود تیم مذاکره‌کننده ایران حتی خواسته‌اش از آمریکا را تا دادن ضمانت برای عدم خروج دولت بایدن از برجام تقلیل داده بود که حتی این خواسته هم با مخالفت طرف آمریکایی روبه‌رو شد.

به علاوه، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها