سفیر ایران در دمشق: استراتژی دشمن تغییر نکرده/ همکاری با سوریه دربالاترین سطوح ادامه دارد

سفیر ایران در دمشق: استراتژی دشمن تغییر نکرده/ همکاری با سوریه دربالاترین سطوح ادامه دارد
شنبه 6 آذر 1400 - 09:59

سفیر ایران در دمشق با اشاره به سطوح بالای همکاری میان ایران و سوریه و همپیمانی دو طرف تاکید کرد که استراتژی دشمن علیه دمشق تغییر نکرده است، تنها تاکتیک را تغییر داده است.

العالم - سوریه

«مهدی سبحانی» سفیر ایران در دمشق در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری العهد در خصوص روابط راهبردی ایران با سوریه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و با اشاره به حمایت‌های متقابل دو کشور گفت: دو کشور در مراحل مختلف حیات این روابط و طی جنگ اقتصادی در برابر تحریم های واشنگتن از یکدیگر حمایت کردند.

وی تصریح کرد: سیاست آمریکا در سوریه تغییر نکرده است، اگرچه تاکتیک‌های او تغییر کرده است.

سبحانی در خصوص نفتکش‌های ایرانی که از خاک سوریه وارد لبنان شده‌اند، گفت: این امر موید توانایی محور مقاومت در اجرای وعده‌های خود و ناتوانی محور دیگر است.

همکاری تهران و دمشق در بالاترین سطوح

سفیر ایران در دمشق با اشاره به این‌که روابط راهبردی ایران و سوریه شامل همه زمینه‌ها از جمله همکاری‌های نظامی است گفت که این امر نشان‌دهنده حمایت از سوریه و به طور کلی بیانگر تقویت روابط دو کشور است.

وی افزود: تعامل در روابط بین الملل دارای سطوح متعددی از جمله همکاری، مشارکت، همپیمانی و اتحاد است. ما همپیمان هستیم. به این معنا که مراحل و سطوح اولیه را پشت سر گذاشته‌ایم و از آنجایی که دو کشور متحد یکدیگر هستند، ما متناسب با سطح این روابط در حال توسعه روابط بین خود هستیم».

در این چارچوب، سبحانی تاکید کرد: «سطح همکاری‌های ما با سوریه به بالاترین سطوح رسیده است و توافقنامه همکاری نظامی بین دو کشور وجود دارد، این توافقنامه همه زمینه‌های همکاری را در بر می‌گیرد و در صورت نیاز اعمال و اجرا می‌شود».

به اعتقاد ناظران، روابط ایران و سوریه، کهن‌ترین روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی بین ایران و یکی از کشورهای عربی منطقه خاورمیانه است که به دلیل نقاط مشترک زیاد بین اهداف سران دو کشور، هر دو طرف این روابط را همواره تحت هر شرایطی حفظ کرده‌اند. در طول حیات این روابط بسیاری از کشورهای عربی و غربی تلاش کردند تا دو طرف را از یکدیگر دور کنند اما هرگز موفق به این کار نشدند و فشارهای آن‌ها علیه دمشق کارساز نبود.

استراتژی دشمن تغییر نکرده، تاکتیک را تغییر داده است

سفیر ایران در دمشق معتقد است که سوریه بدون تغییر استراتژی، مرحله اصلی جنگ میدانی علیه خود را پشت سر گذاشته است، استراتژی دشمن شکست دولت سوریه، سقوط آن و تجزیه کشور بود و این به گفته سبحانی، استراتژی برخی از کشورهای استکباری نه تنها در برابر سوریه بلکه در برابر تعدادی دیگر از کشورهای بزرگ اسلامی است.

به گفته سبحانی،کشورهای استکباری در تلاش برای تجزیه سوریه تصور می‌کردند که می توانند دولت‌های کوچک وابسته‌ای را از نظر امنیتی ایجاد کنند که قادر به تهدید علیه آن‌ها و رژیم صهیونیستی نباشتند و این استراتژی دشمن هنوز تغییر نکرده است، اما تاکتیک خود را برای اجرای این توافق تغییر داده است.

سفیر ایران در سوریه تصریح کرد: «اولین راهبردی که این دشمنان اعلام کردند تغییر نظام در سوریه بود، امروز از تغییر "رفتار" حرف می زنند، اما دروغ می‌گویند چون استراتژی آنها همان است که قبلا بوده است. بنابراین نبرد هنوز تمام نشده است، اما تاکتیک‌های آن تغییر کرده است، زیرا آنها از میدان نظامی به عرصه اقتصادی و اجتماعی انتقال یافته‌اند تا با ادامه ظلم و افزایش رنج مردم سوریه، دولت سوریه را مجبور به تغییر مواضع خود کنند و زمینه مناسب برای دستیابی به اهداف خود را دعلیه سوریه فراهم کنند».

وی توضیح داد: «ابزاری که امروز دشمن از آن استفاده می‌کند، تحریم، فشار اقتصادی، فشارهای سیاسی بین‌المللی، طرح مسائلی مانند حقوق بشر و غیره، توسل به جنگ روایی، شایعه پراکنی، جنگ روانی و تلاش برای ایجاد تغییر در افکار عمومی به منظور سوق دادن دولت سوریه به کنار گذاشتن مواضع و اهداف خود است».

یقین به پیروزی

سبحانی با اشاره به یاری الهی که همه مردم ایران و به طور کلی محور مقاومت به آن اعتقاد دارند، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در زمان مبارزه با تروریسم تحت فشار حداکثری و تحریم‌های اقتصادی قرار گرفت که از آن به عنوان سیاست فشار حداکثری دولت آمریکا در دوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا یاد می‌شود، اما امروز آمریکایی‌ها به شکست مدیریت فشار حداکثری اعتراف می‌کنند و به دنبال راه‌های جایگزین برای تعامل با ایران هستند.

این دیپلمات ایرانی درباره آینده جنگ اقتصادی تاکید کرد: «ما صد در صد دشمن را شکست خواهیم داد و آماده هستیم تا همه تخصص و تجربه‌ مورد نیاز برادران سوری برای مقابله با این تحریم‌ها در اختیارشان قرار دهیم».

وی تاکید کرد:«هدفی که برای آن به سوریه آمدیم اصلاً تغییر نکرده است و من فکر می کنم که حفظ دستاوردها دشوارتر از دستیابی به آن‌ها است. ما در همکاری و هماهنگی کامل با دولت سوریه هستیم و هر آنچه در توان داریم برای مقابله با این جنگ اقتصادی، انجام خواهیم داد. ما به پیروزی خود کاملاً مطمئن هستیم».

نفت‌کش‌ها و تبدیل بحران به فرصت

در خصوص ورود نفتکش‌های ایرانی به سوریه و انتقال محموله آن‌ها به لبنان و اعتمادی که ایران در این زمینه داشت، سفیر ایران در دمشق گفت که این موضوع به این کلام خداوند متعال در قرآن مربوط می شود که (إن تنصروا الله ینصرکم ویثبت أقدامکم) (اگر یاری کنید، خداوند یاریتان می‌کند و گامهایتان را استوار می‌دارد). ارسال نفت ایران از طریق لبنان به سوریه نیز فرصت جدیدی بود که با فشارهای دشمن فراهم شد و این اقدام به همت جناب سید حسن نصرالله برداشته شد.

سبحانی تصریح کرد: «دشمن ضربه‌ای را از طرفی دریافت کرد که فکرش را نمی‌کرد و عناصر بدخواه که علیه لبنان توطئه می‌کردند در محافل خودشان اعتراف کردند که تصور نمی‌کردند حزب‌الله بتواند چنین اقدامی را انجام دهد. برخی از دوستان نیز درباره امکان اجرای این اقدام، نگرانی‌هایی داشتند. اما این کار انجام شد زیرا ما می‌خواستیم که آن را تکمیل کنیم و اگر چیزی بخواهیم، آن را اجرا می‌کنیم. این اقدام محاسبات دشمن را به هم ریخت و او را به دور زدن تحریم هایی که خودش اعمال کرده بود، سوق داد».

در این چارچوب، سفیر تهران در دمشق گفت: «اهمیت این گام در این است که بسیار فراتر از حل معضل کمبود سوخت در لبنان است، بلکه جنبه دیگر این گام اتخاذی، در چارچوب مسائل ژئوپلیتیکی است. امری که منجر به تغییر در عرصه رویارویی شد و با نگاهی به آن‌چه از منظر ژئوپلیتیک رخ داد، درمی یابیم که عرصه رویارویی "از خشکی به دریا منتقل شد" و ورود این نفت به لبنان نشان داد که اگر محور مقاومت در خصوص چیزی تصمیم گرفت، هیچ کس نمی‌تواند به این تصمیم پاسخ دهد و این گواه بر این است که تحریم‌ها ممکن است بیشتر اوقات به فرصت تبدیل شوند».

فارس

پربیننده ترین خبرها