هشدار رئیس ام‌آی۶: روسیه و چین در حوزه هوش مصنوعی گام‌های بزرگی برداشته اند

هشدار رئیس ام‌آی۶: روسیه و چین در حوزه هوش مصنوعی گام‌های بزرگی برداشته اند
سه شنبه 9 آذر 1400 - 07:19

به گفته رئیس ام‌آی۶، رقابت برای سلطه بر هوش مصنوعی در جهان آغاز شده است.

العالم - اروپا

به نقل از اسکای نیوز، ریچارد مور، رئیس سرویس جاسوسی خارجی انگلستان هشدار داد دشمنان غرب، از جمله روسیه و چین در عرصه هوش مصنوعی گام‌هایی برداشته‌اند که می‌تواند ژئوپلیتیک را در دهه بعد متحول کند.

به ادعای وی، جاسوسان در جهان از لندن گرفته تا مسکو و چین در صددند تا با پیشرفت‌های عظیم در فناوری، عملیات‌های جاسوسی به شیوه‌های کلاسیک را به تاریخ بسپارند.

رئیس سرویس امنیتی مخفی انگلستان، موسوم به ام‌آی۶، افزود مهندسی کوانتوم، زیست‌شناسی مهندسی‌شده، انبوه داده‌ها و پیشرفت‌های بزرگ در قدرت رایانه تهدیدی را متوجه غرب کرده است که باید برطرف شود.

مور که به ندرت در محافل عمومی سخنرانی می‌کند، همچنین ادعا‌های خود را اینطور ادامه می‌دهد: «دشمنان ما برای تسلط بر هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و زیست‌شناسی مصنوعی پول هنگفتی خرج می‌کنند و جاه‌طلبی بسیاری هم دارند چرا که می‌دانند تسلط بر این فناوری‌ها چه قدرتی به آنان می‌دهد.»

این دیپلمات سابق که از سال گذشته میلادی عهده‌دار سمت ریاست ام‌آی۶ شده است، می‌گوید پیشرفت فناوری در دهه آینده می‌تواند از تمام پیشرفت‌هایی که طی یک قرن اخیر داشت، جلو بزند.

سرویس‌های جاسوسی غربی به‌ویژه نگران روسیه و چین هستند که به سرعت در صدد به‌کارگیری فناوری‌های پیچیده هستند و در این راه حتی در پاره‌ای موارد از غرب پیشی گرفته‌اند.

نهادهای امنیتی غرب بیم دارند پکن در طول چند دهه آینده بتواند تمام فناوری‌های کلیدی در حال ظهور از جمله هوش مصنوعی، ژنتیک و زیست‌شناسی مصنوعی را تحت سیطره خود درآورد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها